Mrežama kruži mit star deset godina – o bojkotu jaja u Argentini
Društvenim mrežama kruži tvrdnja da su građani Argentine uspešno snizili cenu jaja – bojkotom. Ova priča, koja kruži internetom skoro deceniju, predstavlja se kao primer moći potrošača u borbi protiv visokih cena. Međutim, dostupni dokazi ukazuju da se ovo ipak nije desilo.

- Priča o bojkotu jaja u Argentini kruži internetom još od 2015. godine.
- Visoka inflacija u Argentini, pak, nije mogla biti sprečena bojkotima ovog tipa niti bi bojkot doveo do dugoročnog smanjenja cena jaja.
- Marže proizvođača jaja su veoma niske, što znači da bi značajno sniženje cena bilo finansijski neodrživo.
- Objave ocenjujemo kao netačne.
Na društvenim mrežama se deli tvrdnja da su građani Argentine snizili cene jaja bojkotom, zbog čega su kompanije bile primorane da smanje cenu na četvrtinu prethodne vrednosti. U objavama na našem govornom području, od kojih se neke šire od 2022, navodi se cela priča iz Argentine, praćena fotografijom čoveka okruženog sa velikom količinom kartona jaja.
U viralnom tekstu „istinite priče, a ne ploda mašte“ po kom su građani odlukom da ne kupuju jaja, doveli do smanjenja cena ove namirnica na četvrtinu prethodne, spominju se i izvinjenja „argentiskom narodu” i bankrot firmi.
Priča o bojkotu jaja u Argentini koja kruži online prostorom u celosti glasi ovako:
Državljanin Argentine je otišao da kupi 'karton jaja' i kada je prodavac pitao za cenu, ustanovio je da je cena iznad uobičajene, pa je pitao prodavca za razlog, rekao je:
Distributeri su podigli cenu!
Građanin je tiho uzeo 'karton od jaja' i vratio ga na mesto, rekavši:
Nema potrebe za jajima, mogu živjeti bez jaja. I ovaj posao su radili svi građani bez kampanja i štrajkova, ali to je bila kultura naroda!
Narod nije prihvatio da ga kompanije ucjenjuju.. Kakvi su po vama bili rezultati?!!!
Manje od nedelju dana kasnije, radnici kompanije su došli da predaju jaja u radnje, ali su vlasnici odbili da skinu nove kartone jaja, jer niko nije kupio stare kartone jaja!
Kompanije su insistirale na tvrdoglavosti ljudi, rekavši da će se ovi protesti završiti za nekoliko dana i da će se ljudi vratiti na uobičajenu kupovinu jaja.
Ali ljudi su bili tvrdoglavi, bojkotovali su jaja i kompanije su počele gubiti, dva puta.
Prvi u naslaganim kartonima za jaja,
Drugi je da nahranimo kokoške koje ne prestaju da jedu i proizvode jaja, pa su se gubici nagomilali i udvostručili!
Sastali su se vlasnici živinarskih kompanija i odlučili da vrate cenu jaja na prethodnu cenu. Ipak, bojkot je nastavljen.
Firme su skoro proglasile bankrot, pa su se ponovo sastali i odlučili:
Ponudite službeno izvinjenje argentinskom narodu u svim medijima.
Smanjenje cene jaja na četvrtinu njihove prethodne vrednosti.
Ovo je istinita priča, a ne plod mašte.
Mi kao narod možemo sniziti ili podići cenu bilo koje robe.
Samo našom voljom, bez kampanja i štrajkova.
Samo nam treba.
Malo volje, kulture i odlučnosti.
Međutim, ova priča ipak nije zasnovana na činjenicama.
Ne postoje dokazi da je u Argentini ikada organizovan masovni bojkot jaja koji je doveo do drastičnog sniženja cena ove namirnice.
Pretraga u relevantnim medijima i izvorima pokazuje da se ovo nikada nije dogodilo.
Naime, unos ključnih reči „bojkot jaja“ na španskom i engleskom jeziku rezultirao je samo najavom bojkota kupovine jaja u Venecueli 2017. godine i u Meksiku 2022. godine.
Dodatno, ne postoje dokazi da je bilo koja kompanija koja se bavi proizvodnjom ili distribucijom jaja izdala zvanično izvinjenje narodu Argentine.
Mit koji kruži internetom od 2015. godine
Mit o bojkotu jaja u Argentini nije nov – prvi put se pojavio u avgustu 2015. na jednom arapskom portalu pod naslovom “Jedinstvo – priča argentinskog naroda”, kako je preneo Tech ARP.
Od tada se priča periodično ponavlja na društvenim mrežama poput Facebooka, X-a, ali i platformama za komunikaciju poput Vibera, WhatsAppa i Telegrama – svaki put u istom obličju i bez ikakvih dokaza o istinitosti iznesenih informacija o argentinskom bojkotu jaja.
Inflacija u Argentini nije mogla biti sprečena bojkotom jaja
Argentina je suočena s visokom inflacijom od 2002. godine, a problem je eskalirao nakon 2014, kada je inflacija skočila sa 10,5 odsto na čak 58 odsto u aprilu 2022.
Ekonomski gledano, kako se navodi u analizi portala Tech ARP, jedan pojedinačni bojkot određenog proizvoda, poput jaja, ne bi imao značajan uticaj na takvu ekonomsku situaciju.

Podaci o cenama jaja u Argentini dostupni na platformi Statista, pak, ne pokazuju značajne oscilacije u cenama ove namirnice od 2018. godine. Iako je od 2020. primetan kontinuiran rast cena, nema naglog skoka – a pogotovo ne pada cena – koji bi mogao ukazivati na efekat bilo kakvog bojkota jaja.