Na mrežama kruži fabrikovan snimak navodne izborne prevare u Nemačkoj
Na društvenim mrežama se deli video sa tvrdnjama da prikazuje uništavanje glasova za AfD koji su stigli poštom pred izbore u Nemačkoj.

- Snimak ne prikazuje stvaran događaj. Hamburški izborni zvaničnik je potvrdio da materijali na snimku nisu zvanični izborni dokumenti, već falsifikati.
- Prema dosadašnjim rezultatima istrage nemačkih vlasti koja je i dalje u toku, postoje indicije da je snimak deo ruske kampanje dezinformisanja koja je bila usmerena na ovogodišnje izbore u Nemačkoj.
- Reč je o zloupotrebi vizuelnog sadržaja u cilju širenja dezinformacija – objave na mrežama ocenjujemo kao netačne.
Korisnici društvenih mreža u regionu dele snimak sa tvrdnjama da prikazuje uništavanje glasačkih listića za nemačku desničarsku stranku Alternativa za Nemačku (AfD), na ovogodišnjim nemačkim saveznim izborima koji su održani 23. februara.
“Ovako izgleda Nemačka demokratija. Uništavanje glasova za AfD koji su pristigli poštom pred izbore”, navodi se u objavama na Fejsbuku koje se dele zajedno sa snimkom osobe koja vadi glasačke listiće iz koverti a zatim ih, ukoliko je na njima označen glas za AfD, baca u rezač papira.

Međutim, snimak je fabrikovan i ne prikazuje stvaran događaj.
Hamburški izborni zvaničnik Oliver Rudolf je potvrdio da materijali na snimku nisu zvanični izborni dokumenti već falsifikati, navodi se na zvaničnom sajtu grada Hamburga.
“Na osnovu različitih spoljašnjih karakteristika, očigledno je da dokumenti prikazani na snimku nisu zvanični poštanski listići, već falsifikati. Za razliku od originalnih dokumenata, glasačka koverta prikazana na video snimku je drugačije boje, ima drugačiju etiketu i drugačiji jezičak na prednjoj strani.
Pregib glasačkog listića na snimku ide ka unutra, dok na autentičnom ide ka spolja. Ivica preklopa na prednjoj strani bele koverte glasačkog listića na video snimku je zaobljena, dok je na originalnom ivica na prednjoj strani ugaona. Prilikom zatvaranja koverte na video snimku može se videti sistem lepljenja u tri tačke, dok original ima kontinuiranu lepljivu ivicu”, objasnio je Rudolf.
U saopštenju nemačkih vlasti dodaje se da se ove karakteristike mogu proveriti i na sajtu Državne izborne kancelarije na adresi anleitung-briefvahl-data.pdf.
Nemačke vlasti su saopštile da je jedinica nemačke državne bezbednosti pri Državnoj kriminalističkoj policiji započela istragu povodom fabrikovanih snimaka koji navodno prikazuju “izbornu prevaru” u Nemačkoj.
Istraga o umešanosti ruske kampanje dezinformisanja
Nemačko Ministarstvo unutrašnjih poslova je uoči ovogodišnjih saveznih izbora u Nemačkoj upozorilo na rusku operaciju dezinformisanja, čiji je cilj “uticaj na izbornu kampanju u zemlji lažnim video snimcima koji se šire na društvenim mrežama u Hamburgu i Lajpcigu”, prenosi RSE.
Ministarstvo je 21. februara saopštilo da postoje indicije da je kampanja povezana sa takozvanom „Olujom-1516“, proruskom operacijom uticaja koja je ranije primećena na američkim predsedničkim izborima 2024. godine, a koju su istražile američke vlasti.
Bezbednosne agencije u Lajpcigu i Hamburgu identifikovale su više pseudo-medijskih sajtova i naloga na društvenim mrežama kao deo mreže, ističući zabrinutost zbog ruskog mešanja u demokratske procese.
Mreža „Oluja-1516“ širi obmanjujući ili lažni sadržaj putem društvenih medija i sopstvenih veb-sajtova, koristeći senzacionalne izveštaje kako bi se povećao doseg, saopštilo je nemačko Ministarstvo, prema izveštaju RSE.
Portparol nemačkog ministarstva unutrašnjih poslova Maksimilijan Kal, govoreći o fabrikovanim snimcima uništavanja glasova, rekao je za nemački list BILD da “postoje dokazi koji ukazuju na povezanost sa navodnom ruskom kampanjom ‘Oluja 1516’”, jer su, prema njegovim rečima, “sredstva distribucije i video snimci veoma slični”.
Dodatno, Correctiv i NewsGuard su u zajedničkoj istrazi pred ovogodišnje izbore u Nemačkoj identifikovali da je ruska operacija ”Oluja-1516” postavila preko 100 veb lokacija koje koriste veštačku inteligenciju (AI) za širenje dezinformacija i mešanje u izborni proces, prenosi Euractiv.
Otkriveno je da je kampanja fabrikovala lažne tvrdnje o nemačkim političarima, uključujući dipfejk snimke i obmanjujuće izveštaje, kako bi se manipulisalo javnom percepcijom.
“Mreža oponaša autentične nemačke novinske kuće i promoviše nacionalističke i evroskeptične narative, posebno podržavajući partiju Alternativa za Nemačku (AfD) dok cilja na mejnstrim političare”, piše Euractiv.
O ovoj temi takođe su pisali EUvsDisinfo, DW i Faktograf.
Na ovogodišnjim izborima u Nemačkoj najviše glasova je osvojila Demohrišćanska unija. AfD je ostvarila veliki uspeh, pogotovu na istoku Nemačke, ali neće učestvovati u vladi, prenosi DW.