Poplave u Španiji iskorišćene za afirmaciju teorije zavere o “klimatskom zaključavanju”

Nakon netačnih tvrdnji da su poplave u Španiji izazvane HAARP tehnologijom, na mrežama se proširila konspiracija o klimatskim blokadama u Valensiji.
Poplave u Šapaniji
Foto: Canva
  • Na Fejsbuku se dele tvrdnje da je u Valensiji u Španiji uveden takozvani “klimatski lokdaun”, o čemu navodno svedoči snimak policijskog vozila i saopštenja na španskom jeziku.
  • Nema dokaza da je u Valensiji uvedeno takozvano “klimatsko zaključavanje”. 
  • Snimak koji se na društvenim mrežama zloupotrebljava zapravo prikazuje patroliranje policijskog vozila u Valensiji tokom kratkotrajne zabrane putovanja automobilom koja nisu neophodna. Zabrana je bila na snazi od 13. do 14. novembra ove godine zbog opasnosti od novog nevremena, nakon razornih poplava u Španiji krajem oktobra.
  • Objave na mrežama ocenili smo kao netačne i teoriju zavere.

Na mrežama se dele tvrdnje da je u Valensiji u Španiji uveden takozvani “klimatski lokdaun”. U objavama na Fejsbuku deli se i snimak policijskog vozila koje se kreće blatnjavom i kišom natopljenom ulicom, dok se sa megafona čuje saopštenje na španskom jeziku.

Objava sa Facebooka
Izvor: Facbook/screenshot

Nema dokaza da je u Valensiji uvedeno takozvano “klimatsko zaključavanje”. 

Saopštenje koje se čuje na viralnom snimku odnosi se na privremenu zabranu putovanja automobilom koja nisu neophodna, a koje je u regionu Valensije bilo na snazi dok nije prošla opasnost od novog nevremena.  

Obrnuta pretraga snimka policijskog vozila pokazala je da je isti video objavljen na X-u 13. novembra, gde je prikupio veliki broj interakcija. U opisu snimka navodi se da prikazuje grad Alfafar u Valensiji, zajedno sa referencom na distopijski društveno-fantastični roman engleskog pisca Džordža Orvela “1984”. Kultni roman bavi se posledicama totalitarizma, masovnog nadzora i represivnog režima, zbog čega se često zloupotrebljava za afirmaciju teorija zavera.

Model vozila sa snimka podudara se sa modelom i oznakama automobila koje koristi lokalna policija u Valensiji.

Faktograf je u analizi iste teme, pomoću Google Street View-a, utvrdio da snimak zaista prikazuje ulicu u Alfafaru. 

Koristeći AI video prevodilac preveli smo sa španskog saopštenje koje se čuje na snimku:

“Nije dozvoljeno kretanje iz razloga vezanih za posao, kao što je putovanje na posao. Od 18 časova danas do sutra u 18 časova, kretanje vozila je strogo ograničeno zbog nepredviđenih okolnosti više sile, a putovanje zbog posla nije autorizovano, niti dozvoljeno u ovom vremenskom periodu.”

Pretragom ključnih reči iz prevoda pronašli smo izveštaje objavljene 13. novembra ove godine u španskim medijima u kojima se navodi da  “Valensija zabranjuje sva putovanja automobilom koja nisu neophodna zbog straha od novih poplava DANA”.

Portal Olive Press News Spain u izveštaju objavljenom 13. novembra navodi:

“Zabrana putovanja koja nisu neophodna biće uvedena od srede u 18 časova u 20 opština provincije Valensija. Ograničenje će važiti 24 sata, objavio je Integrisani operativni koordinacioni centar regiona (CECOPI). To je preventivna mera u slučaju da dođe do novih poplava posle svežih nevremena u toku dana i prognoze obilnije kiše. Zabrana se prvenstveno odnosi na područja koja su najviše pogođena DANA-om 29. oktobra.

Putovanja privatnim vozilima biće ograničena u Alakuas, Albal, Aldaia, Alfafar, Algemesi, Alginet, Benetusser, Beniparrell, Catarroja, Chiva, Guadasuar, Alcudia, Llocnou de la Corona, Massanassa, Paiporta, Picania, the Sedavi, okrug južno od grada Valensije i Kširivele.

Izuzeci su opravdana putovanja radi posete domovima zdravlja, službama i ustanovama, kao i povratna putovanja u domove. Druge izuzete kategorije uključuju pomoć i brigu o starima, maloletnicima, izdržavanim licima, osobama sa invaliditetom ili posebno ranjivim osobama, kao i hitnim situacijama”.

DW je 13. novembra izvestio da je Španija evakuisala hiljade ljudi nakon novog upozorenja o poplavama.

Pretragom ključnih reči pronašli smo i izveštaje španskih medija objavljene 14. novembra ove godine u kojima se obaveštava da Valensija ukida ograničenja jer je opasnost od DANA prošla.

“Valensija se vraća u normalu nakon što je večeras i rano jutros prošla druga DANA, koja je donela obilne kiše delovima obale. Padavine su uglavnom bile koncentrisane na plažama, ali nisu toliko uticale na područja oštećena DANA-om 29. oktobra.

Koordinacioni centar za hitne slučajeve CECOPI pristao je da od 12 časova ukine zabranu kretanja privatnih vozila u provinciji Valensija”, navodi španski portal El Diario.

Dakle, snimak koji se na društvenim mrežama zloupotrebljava kao dokaz da je u Valensiji uvedeno takozvano “klimatsko zaključavanje”, zapravo prikazuje patroliranje policijskog vozila u Valensiji tokom kratkotrajne zabrane putovanja automobilom koja nisu neophodna. Zabrana je bila na snazi od 13. do 14. novembra ove godine zbog opasnosti od novog nevremena, nakon razornih poplava u Španiji krajem oktobra.

 

O poplavama u Španiji

 

Razorne poplave koje su pogodile područja Španije uzrokovane su destruktivnim vremenskim sistemom u kojem se hladni i topli vazduh susreću i stvaraju snažne kišne oblake, obrazac za koji se veruje da je sve češći zbog klimatskih promena. 

Fenomen je lokalno poznat kao DANA (depresión aislada en niveles altos) španski akronim za izolovanu depresiju na velikim visinama, koji se, za razliku od običnih oluja, može formirati nezavisno od polarnih ili suptropskih mlaznih strujanja.

Preko 200 ljudi je izgubilo živote u poplavama, hiljade su raseljene, a mnogi se vode kao nestali. Priobalni region Valensije bio je posebno teško pogođen, jer je “za samo osam sati pala količina kiše koja inače padne za godinu dana”, navodi španska Nacionalna meteorološka agencija (AEMET).

Regionalne vlasti nisu na vreme poslale poruke upozorenja stanovnicima ugroženih područja da ostanu kod kuće. Ministarstvo unutrašnjih poslova Španije optužilo je lokalne vlasti za loše reagovanje i navelo da nisu preduzete odgovarajuće mere civilne zaštite. Veliki broj ljudi protestovao je u Valensiji zbog odnosa vlasti prema smrtonosnim poplavama, zahtevajući ostavku šefa regionalne vlade Karlosa Mazona, prenosi BBC.

Dok stručnjaci kažu da će biti potrebno vreme da se analiziraju svi podaci kako bi se utvrdilo da li je ova konkretna DANA izazvana klimatskim promenama, većina se slaže da povećanje temperature Mediterana i topliji i vlažniji atmosferski uslovi doprinose češćem pojavljivanju ekstremnih epizoda.

 

Teorije zavere o “klimatskim blokadama”

 

Ograničenja kretanja koja su tokom kritičnog perioda pandemije kovida 19 bile na snazi u mnogim državama, iznedrila su teoriju zavere da je svrha zatvaranja bila da “globalne elite” preuzmu kontrolu nad stanovništvom.

Kada je pandemija korona virusa utihnula, pojavio se novi narativ o zaključavanju stanovništva koji je doveden u vezu sa klimatskim promenama. Konspiracija o “klimatskim blokadama” promoviše ideju da vlade širom sveta koriste klimatske promene kao izgovor za nematanje novih ograničenja slobode kretanja, odnosno za kontrolu stanovništva.

Institut za strateški dijalog (ISD) je napisao detaljan izveštaj o nastanku ovog narativa. ISD je objasnio da “neprekidni napori klimatskih poricatelja da proguraju ideju ‘klimatskog zaključavanja’ nisu uspeli da dobiju nikakvu snagu kada su se prvobitno pojavili 2020. godine”. 

Međutim, kako se navodi u istraživanju ISD, “narativ je počeo da dobija na snazi 2021. godine, delimično zahvaljujući nespretno napisanim naslovima, kao što je, na primer, onaj u The Guardian-u, koji je tvrdio da će ‘smanjenje emisija ugljenika, ekvivalentno onima koje su se desile tokom ograničenja kretanja za vreme pandemije kovida 19, biti potrebno svake dve godine, kako bi se dostigli postavljeni klimatski ciljevi’”. 

Pominjanje “klimatskog zatvaranja” u medijima i na društvenim mrežama je dostiglo rekordne nivoe 2022. godine kada se pojavila kontroverza oko mera planiranja grada Oksforda osmišljenih da smanje saobraćajne gužve i implementacije koncepta 15-minutnog grada, piše Climate Feedback. Iako se ovaj urbanistički koncept odnosi na postojanje svih pogodnosti na zgodnoj udaljenosti od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom, Climate Feedback navodi da su “oni koji su gurali narativ o ‘klimatskoj blokadi’ pogrešno predstavili ovu ideju kao stvarnu meru zaključavanja kako bi se ljudi ograničili na njihov komšiluk”.

U izveštaju iz 2023. godine, koalicija za klimatske akcije protiv dezinformacija (CAAD) primetila je da je “sam pojam ‘15-minutnog grada’ verovatno neutralniji od ‘klimatskog zaključavanja’, omogućavajući mu da dobije snagu i prodre do šire populacije”. U izveštaju se navodi da je “koncept 15-minutnog grada pretvorio narativ o klimatskom zaključavanju u novu, ali znatno popularniju zaveru”.

Tokom kontroverze oko Oksforda, ovi onlajn narativi su imali posledice koje su uticale na svakodnevni život grada, o čemu svedoče pretnje smrću upućene lokalnim zvaničnicima Oksforda. Hiljade ljudi su takođe marširali ulicama u znak protesta, a na plakatima su bile istaknute tvrdnje sa interneta.

*Institut za strateški dijalog (ISD) je grupa nezavisnih, neprofitnih organizacija posvećenih zaštiti ljudskih prava i preokretanju rastuće plime polarizacije, ekstremizma i dezinformacija širom sveta.