Potresna fotografija majke iz Gaze je digitalna ilustracija
Na društvenim mrežama proširila se potresna fotografija žene koja drži kostur deteta, uz tvrdnju da je snimljena u Gazi nakon što je majka pronašla telo svog sina pod ruševinama bombardovane kuće. Međutim, reč je o AI-generisanom sadržaju koji je prvobitno objavljen kao ilustracija, uz jasnu oznaku da nije stvarna fotografija.

- Fotografija majke koja drži kostur deteta, a koja se na društvenim mrežama proširila kao stvaran potresan događaj – nije autentična.
- Generisana je uz pomoć veštačke inteligencije i deo je serije digitalnih ilustracija posvećenih majkama Gaze, objavljene na Instagramu 21. marta.
- Autor ove AI ilustracije, digitalni umetnik Islam Nour, jasno je naveo da je slika kreirana u ilustrativne svrhe.
- Objave ocenjujemo kao zloupotrebu vizuelnog sadržaja.
Društvenim mrežama se proširila fotografija žene koja, navodno, drži posmrtne ostatke svog deteta u Gazi.
U opisu koja prati objave se navodi:
„Majka drži posmrtne ostatke svog sina u Gazi nakon više od godinu i po dana traženja pod ruševinama svoje bombardovane kuće”.

Preko fotografije je na arapskom jeziku dodat natpis „Gaza – Palestina“.
Obrnuta pretraga fotografije, pak, pokazuje da fotografija nije autentična. Google pretraga automatski pokazuje da je reč o sadržaju koji je kreiran uz pomoć njihovog AI alata.
Dakle reč je o fotografiji koja je generisana uz pomoć softvera veštačke inteligencije, a daljom analizom došli smo do izvora ovog vizuala.
On je 21. marta 2025. objavljen na Instagram profilu in.visualart digitalnog umetnika Islama Noura.
Dodatno, Nour je u svojoj objavi jasno naznačio da su njegovi vizuali kreirani pomoću Photoshopa i AI-alata i da imaju ilustrativnu svrhu.
Fotografija je, kako u opisu objave naveo Nour, deo serije ilustracija posvećenih majkama Gaze pa tako sporna ilustracija sadrži i poruku umetnika na engleskom: „Slava majkama koje, sa dostojanstvom koja postiđuje svet, podnose nepodnošljivo“.
Nour u opisu serije vizuala dodaje i da je „umetnost nije ono što vidite, već ono što vi učinite da drugi vide“.
Dakle, iako je izvorno označena kao AI-generisana, fotografija se proširila bez jasne oznake o veštački generisanom sadržaju.