U Finskoj se nije pojavila brza hrana sa ljudskim mesom
Dezinformacije o tome da se u Finskoj pojavila brza hrana koja na meniju nudi obroke sa ljudskim mesom prelile su se na regionalno govorno područje sa društvenih mreža na ruskom jeziku.
- Na društvenim mrežama dele se tvrdnje da se „u Finskoj pojavila brza hrana sa ljudskim mesom”.
- Reč je o manipulativnom tumačenju marketinške kampanje za popularnu TV seriju „The Walking Dead” iz 2018. godine.
- Objave na Fejsbuku ocenili smo kao netačne.
„U Finskoj se pojavila brza hrana sa ljudskim mesom. Kanibalizam bi mogao postati normalan u EU. Ovo još nije standard, ali je već prihvatljivo”, navodi se u viralnim objavama na Fejsbuku, koje se dele zajedno sa TV prilogom na ruskom jeziku.
Nema dokaza da se u Finskoj otvorila brza hrana koja nudi obroke sa ljudskim mesom. Reč je o manipulativnom tumačenju marketinške kampanje za popularnu TV seriju „The Walking Dead” iz 2018. godine. Dezinformacija je prvobitno plasirana na društvenim mrežama na ruskom jeziku.
Obrnuta pretraga ključnih kadrova sa viralnog snimka uputila je na istovetan TV prilog objavljen na Jutjubu. U opisu videa tvrdi se da je „u Finskoj otvoren restoran brze hrane sa ljudskim mesom”, bez navođenja dodatnih informacija i konteksta.
U donjem levom uglu snimka na Jutjubu potpisana je ruska novinska kuća „Известия” (iz.ru). Ponovili smo obrnutu pretragu ključnih kadrova sa viralnog snimka i dopisali u petragu „iz.ru” i naslov videa sa Jutjuba na ruskom jeziku „Фаст-фуд с человечиной появился в Финляндии!”. Rezultati su uputili na članak objavljen 4. oktobra 2018. godine na veb portalu „Известия”, u kojem se navodi da je „kamion sa hranom sa lažnim ljudskim mesom otvoren na trgu Narinkkatori u Finskoj u okviru promotivne kampanje za seriju ‘The Walking Dead’”. U članku se kao izvor vesti navodi ruska televizija „REN TV”. U tekstu objavljenom na veb portalu „REN TV” 4. oktobra 2018. godine objavljen je i sporan TV prilog, koji je odnedavno postao viralan na društvenim mrežama.
Iako je u oba članka na ruskim portalima navedeno da je reč o „marketinškoj kampanji” za TV seriju „The Walking Dead”, te da u Helsinkiju „nije posluženo pravo ljudsko meso”, iz samih naslova članaka – „U Finskoj pipremaju burgere sa ljudskim mesom” i „Burgeri sa ljudskim mesom krenuli su da se prodaju u Finskoj” – može se zaključiti upravo suprotno.
O neobičnoj marketinškoj kampanji za TV seriju „The Walking Dead” pisali su i mediji koji objavljuju na engleskom jeziku.
U izveštaju objavljenom 5. oktobra 2018. godine na portalu „Food Navigator”, navodi se: „Restoran u Helsinkiju u Finskoj služio je hamburgere u kojima je pljeskavica imala ukus ‘ljudskog mesa’. Tokom nekoliko sati 4. oktobra, hamburgeri su nuđeni besplatno na Trgu u centru grada svim zainteresovanima, uz jasno prethodno obaveštenje o ‘posebnom ukusu’. Serviranje ovih hamburgera bio je nastup koji je organizovao londonski kuvar Tom Volf kao vid promocije za premijeru devete sezone TV serije ‘The Walking Dead’”.
Volf je, kako se navodi u članku, proučavao beleške i opise američkog istraživača i novinara Vilijama Sibruka, koji je priznao da je probao ljudsko meso tokom svog putovanja u Zapadnu Afriku, gde je navodno proveo neko vreme sa plemenom kanibala. Treba istaći da je i portal „Food Navigator” plasirao tekst sa obmanjujućim naslovom.
Slična kampanja za TV seriju „The Walking Dead” bila je organizovana i 2014. godine u Londonu, u restoranu „London Mess”.Veb portal „Delish” je 24. septembra 2014. godine najavio ovu promociju kao „Pop-Up restoran ‘The Walking Dead’ koji će služiti hamburgere koji navodno imaju ukus ljudskog mesa”. U članku je objavljen i flajer sa ilustracijama i logom popularne TV serije.
„The Walking Dead” je američka post-apokaliptična televizijska horor drama u kojoj je kanibalizam jedna od redovnih tema.