Izrazito loše organizovan i napet izborni dan, koji je protekao u atmosferi punoj tenzija koje su povremeno eskalirale u fizičko nasilje, zaključak je Posmatračke misije Crte nakon jučerašnjeg dana. Grubo kršenje izbornih pravila Crtini posmatrači su zabeležili na po pet odsto biračkih mesta u Srbiji i u Beogradu, ali to ipak nije moglo da utiče na konačne rezultate predsedničkih, parlamentarnih i beogradskih izbora, ističu u Crti.
Kako se određuje pobednik na izborima? Koji cenzus izborna lista treba da pređe da bi mogla da učestvuje u raspodeli mandata? Koje sve prigovore može da podnese birač, a koje podnosilac izborne liste? Koje su sve kazne predviđene za učinioce krivičnih dela protiv izbornog prava? Na ova i druga važna pitanja u vezi sa izborima odgovara Posmatračka misija Crte.
Izborna kampanja protekla je u lošijim uslovima u odnosu na prethodni izborni proces koji je bio jedan od najlošijih koji je Crta posmatrala, a ključni problemi su medijske neravnopravnosti izbornih učesnika, zloupotrebe javnih resursa, kupovina glasova i pritisci na birače. Ovo su glavni nalazi posmatračke misije Crta.
Da li neko može da glasa u vaše ime? Možete li da glasate ako vam ne stigne poziv za glasanje? Da li političke stranke imaju prava da vam šalju SMS poruke ili na neki drugi način uznemiravaju telefonom ako su do vašeg broja telefona došle bez vašeg znanja? Odgovore na ova i ostala važna pitanja u vezi sa predstojećim izborima pročitajte u drugom delu Crtinog izbornog vodiča.
Na Fejsbuk profilima medija, političkih stranaka, pokreta i koalicija, kao i na javnim profilima kandidata tokom izborne kampanje osvanula je ukupno 81 objava koja sadrži netačne, obmanjujuće ili manipulativno interpretirane informacije, pokazao je monitoring dezinformacija na Fejsbuku koji je sprovela posmatračka misija Crta prateći 150 naloga u periodu od 16. februara do 16 marta. Identifikovane dezinformacije dostigle su skoro 140.000 interkacija, lajkovalo ih je više od 90.000 korisnika, a podeljene su više od 10.000 puta. Izvori dezinformacija najčešče su predstavnici Srpske napredne stranke, čije izjave se češće prenose u objavama medija nego sa stranačkih naloga i naloga kandidata. Sve druge stranke, a najfrekventnije su one koje su okupljene u koaliciji Ujedinjeni za pobedu Srbije, objavljuju dezinformacije sa svojih naloga.
U nedelju, 3. aprila, na teritoriji cele Republike Srbije održavaju se izbori za narodne poslanike, kao i predsednički izbori. U određenim opštinama održaće se i lokalni izbori. Posmatračka misija Crte odgovorila je na najčešće postavljana pitanja u vezi sa predstojećim izborima, pa odgovore prenosimo u celosti.
Povodom javnih objava i poziva građana da na njihove adrese stižu pozivi za glasanje za predstojeće izbore za nepoznate ili preminule osobe, Posmatračka misija Crte zahteva od Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu da pod hitno razjasni ove slučajeve kako bi se sprečilo dodatno urušavanje poverenja građana u izborni proces.
U javnosti se često čuje da se ne zna koji program nude političke stranke, šta planiraju, šta obećavaju. Neki birači tvrde da ih upravo programi, a ne lideri, opredeljuju kome će dati poverenje. A šta piše u programima u delu koji sve nas najviše zanima - onom o ekonomiji? Ako bi se birači zaista opredeljivali za koga će glasati prema onome što piše u stranačkim programima, mogli bi da zaokruže bilo koga, jer je visok standard i opšti ekonomski prosperitet plan svake stranke. Jedina razlika je da neke stranke insistiraju na jačanju domaće privrede, dok subvencije stranim investitorima, poklanjanje zemljišta ili prilagođavanje zakona pojedinim privatnim projektima - nikome nisu u programu.
U dosadašnjoj izbornoj kampanji intenzivirani su pritisci na zaposlene u javnom sektoru i naročito na Rome da glasaju ili osiguraju glas političkoj stranci, pritiske isključivo vrše stranke na vlasti i državne institucije, a glasovi se kupuju novcem, belom tehnikom, ogrevom... pokazuje posmatranje prvog dela izborne kampanje Posmatračke misije Crte. Otkrivamo šta su za Crtu govorile žrtve i svedoci protivzakonitog uticaja na volju birača.
Izbori su sve bliže, a broj neopredeljenih birača i apstinenata je, barem prema prezentovanim istraživanjima, i dalje veliki. Koliko je među njima onih kojima nije poznato u čemu se izborni takmaci uopšte razlikuju? Možemo li da zamislimo potencijalne birače, naročito mlađe, koji se u poslednjem trenutku odlučuju da ipak iskoriste svoje biračko pravo, a da se, ne vodeći se pukom simpatijom prema nekom od aktera, prethodno na stranačkim sajtovima upoznaju se glavnim idejama i ciljevima partija? Šta tamo zatiču? Šta partije nude (ne)zainteresovanom glasaču? Spisak lepih želja, opštih mesta ili konkretnih i jasnih planova za budućnost? Proverili smo, nastojeći da odgovore partija na neke od ključnih tema sažmemo u svega nekoliko rečenica, ali ostavljajući link za one koje je tematika zainteresovala, kako bi mogli da prodube svoja saznanja. Priznajemo, nezahvalan posao. Ali, pokušali smo.
Istinomer.rs koristi kolačiće (cookies) radi boljeg uvida u potrebe i zahteve korisnika. Google Analytics je jedini neophodan kolačić koji koristimo, a korisnicima je omogućeno onesposobljavanje kolačića.
Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i analiziranje saobraćaja. Takođe delimo informacije o tome kako koristite sajt sa partnerima za društvene medije, oglašavanje i analitiku koji mogu da ih kombinuju sa drugim informacijama koje ste im dali ili koje su prikupili na osnovu korišćenja usluga.
Istinomer može prikupljati vaše podatke iz sledećih izvora: Google Analytics tracking code, HotJar tracking code, Alexa Certify, Facebook Pixel Code.