Auto-put od Niša do Prokuplja završavamo do polovine 2024.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u decembru 2021, na svečanom otvaranju radova na izgradnji auto-puta Niš – Merdare, istakao da će deonica do Prokuplja biti završena „za samo dve i po godine“, dakle do polovine 2024. Vučić je tada, kod petlje Merošina, naglasio da će auto-put dužine 76,3 kilometra koštati oko 650 miliona evra.
“Za samo nekoliko godina od Niša do Merdara, a od Niša do Prokuplja za samo dve i po godine, stizaće se za 45, odnosno 15 ili 16 minuta lagane vožnje kroz prelepe predele Toplice. Samo što će to tada biti najmodernijim auto-putem koji će zameniti magistralne puteve koji sada prolaze kroz centar urbanih sredina. Ovaj projekat umnogome pomaže infrastrukturnoj povezanosti, ali i doprinosi bezbednosti saobraćaja i ekološkom statusu naših gradova i sela, što je veoma važno za zdravlje naših ljudi.”
Predsednik Srbije objasnio je da radovi na prvoj deonici, u dužini od 32,7 kilometara, od Niša do Beloljina koštaju 226 miliona evra, a da je Srbija 40 miliona evra dobila na poklon od EU.
'Do Merdara će ceo auto-put da košta oko 650 miliona evra. To je ogroman novac koji ulažemo u deo Nišavskog i najveći deo Topličkog okruga', naglasio je Vučić i istakao da će auto-put imati višestruki značaj za taj deo zemlje, pre svega, ekonomski i politički. Vučić je izrazio nadu da bi od ukupno 650 miliona evra, koliko vredi projekat za ceo auto-put, Srbija mogla na poklon od EU da dobije oko 130 miliona evra. 'Umemo da poštujemo novac koji dobijamo besplatno - 40 miliona evra poklona od EU samo za ovu deonicu. Mnogo hvala svim poreskim obveznicima EU', poručio je Vučić.'
Napomenuto je da će Srbija graditi deonicu od nešto više od 76 kilometara, od Niša do administrativne granice kod Merdara, dok je ukupna dužina saobraćajnice Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač 383 kilometra.
'Radovi su počeli na prvih pet i po kilometara, na deonici Niš - Pločnik, čija je projektovana dužina 36,3 kilometra. Da bi auto-put bio kompletan u izgradnju treba da se uključi i 'kosovska strana' i izgradi nešto manje od 30 kilometara od Merdara do Prištine i tako poveže ovu deonicu sa Dračom. (...) Drač i Tirana su sa Prištinom povezani auto-putem skoro čitavom dužinom, a od Prištine, prema Merdaru, auto-put je do sela Besinje završen pre nekoliko godina. Završetak puta do Merdara, kosovska Vlada je uključila u svoj četvorogodišnji program.'
Za gradnju trase Merošina – Merošina 1, od 5,5 kilometara, bilo je potrebno godinu i po dana, a predsednik Srbije došao je krajem jula 2023. da je otvori.
„Važno je da osnažimo, da ojačamo ovaj deo naše prelepe zemlje, da Toplicu ojačamo i zato ćemo ovde da gradimo i od ovog mesta pun profil auto-puta do Kuršumlije sigurno, za Rudare i Merdare videćemo da li poluprofil ili pun profil, u svakom slučaju mnogo novca, ali mnogo važno iz više razloga. U Prokuplju se konačno završava industrijska zona i potrebno je dovesti investitore. Bez dobrog puta investitori neće da dođu. (...) Ja sam ponosan što će nas ovaj auto-put povezati i sa Srbima i sa Albancima na Kosovu i Metohiji. I sa Albancima u Prištini i sa Srbima u Gračanici. I sa Albancima u Tirani i Duresu. I samo da objasnim Srbima i svima koji ne žele da vide budućnost i zašto moramo da gradimo pun profil i zato se ja nadam da vi gospodine Žiofre nama obezbedite jedno 60-70 miliona evra poklona, zato što će ovo biti jedan od najprometnijih auto-puteva za samo 20-25-30 godina. (...) Hvala svima još jedanput i nek vam je srećno i ovih divnih, prelepo urađenih 5,5 kilometara, pa idemo dalje, kao što reče Žiofre.“
Naglašeno je da je deonica od Merošine do Merošine 1 prva od četiri na auto-putu od Niša do Beloljina.
'Za finansiranje te četiri deonice u iznosu od 225,6 miliona evra obezbeđena su bespovratna sredstva Investicionog okvira EU za Zapadni Balkan (WBIF) u iznosu od 40,6 miliona evra i zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evopske investicione banke (EIB) od 185 miliona evra. Ukupna dužina autoputa Niš - Merdare je 77 kilometara, a na njemu je predviđena izgradnja 88 mostova, sedam denivelisanih raskrsnica i 35 tunela. Izgradnja te sabraćajnice, nazvane 'Auto-put mira', koštaće oko 1,4 milijarde evra, a povezaće jug Srbije i Prištinu i biće deo auto-puta koji će preko Tirane povezati Niša sa lukom Drač u Albaniji.'
A u maju ove godine ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vesić saopštava da ni otvorenih 5,5 kilometara ove saobraćajnice ne zadovoljava potrebe, jer nije u pitanju auto-put u punom profilu, pa je neophodno „deo koji je sada otvoren u poluprofilu uraditi u punom profilu“, ali i „preprojektovati ostatak auto-puta“. Nastavak izgradnje najavio je za početak 2025. godine.
“To je poluprofil auto-puta i mi smo u međuvremenu ovu godinu iskoristili da izvršimo preprojektovanje tog puta. I ja kada sam postao ministar prva stvar koja mi je upala u oči, to imam podršku predsednika za to, jer ne znam zašto je to projektom poluprofil auto-puta, jer jasno je svima da saobraćaj će biti takav da poluprofil jednostavno neće zadovoljiti, onog časa kad budemo otvorili saobraćaj. Tako da smo doneli odluku, uz dogovor sa EU, da preprojektujemo ostatak auto-puta, tako da ćemo već početkom naredne godine moći da krenemo u nastavak izgradnje tog auto-puta, ali u punom profilu, kako bi zaista… I onda ćemo, naravno, i ovaj prvi deo koji je sada otvoren u poluprofilu uraditi u punom profilu, jer taj auto-put treba da bude urađen u punom profilu. Za to imamo podršku EU. Oni obezbeđuju i grant i novac za to i to je jedan od evropskih projekata koje radimo u Srbiji.”
Vesić je kazao da je „u startu napravljena greška kada je 2018. rađen projekat i nije projektovan pun profil auto-puta“. Navodi da će sada auto-put koštati između 1,4 i 1,6 milijardi evra.
'Vesić navodi da je od projektanata traženo da u drugom, trećem i četvrtom sektoru projektuju sve objekte za pun profil, a naknadno će biti urađen pun profil za deonicu kod Merošine koja je već otvorena. 'Naravno, to će biti veći trošak. Procena je da će da košta između 1,4 i 1,6 milijardi evra. Cena poluprofila je 70 odsto cene punog profila'. Razgovarali su, kaže, o dodatnom finansiranju sa predstavnicima EBRD i EIB. To podrazumeva i veće grantove EU. 'Tražili smo da umesto 40 miliona evra dobijemo 100 miliona evra bespovratnog novca', navodi Vesić.'
Početkom avgusta ove godine Vlada Srbije donela je „odluku o izradi izmena i dopuna Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E-80, deonica Niš–Merdare“.
'U toku realizacije izgradnje auto-puta, detaljnom razradom trase auto-puta došlo se do saznanja da su moguća unapređenja planiranih tehničkih rešenja koja bi donela značajne uštede sredstava kao i da neka od ranijih tehničkih rešenja nisu izvodljiva. Izmene i unapređenja planirane trase auto-puta odnose se na Deonice 2, 3 i 4 (sektora 1) - ističe se u Odluci. Sektor 1 se sastoji od sledećih deonica: deonica 1: Merošina – Merošina 1, deonica 2: Merošina 1 – Prokuplje Istok, deonica 3: Prokuplje Istok – Prokuplje Zapad, deonica 4: Prokuplje Zapad – Beloljin. Rok za izradu radne verzije Nacrta izmena i dopuna Prostornog plana je 12 meseci od dana stupanja na snagu ove odluke. Sredstva za izradu izmena i dopuna Prostornog plana obezbeđuju 'Koridori Srbije', a nosilac izrade je Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Republike Srbije.'
A ministar životne sredine, prostornog planiranja i infrastrukture Kosova Ljiburn Aljiju izjavio je da je sa kosovske strane, odnosno do administrativnog prelaza Merdare, ostalo da se izgrade još 24 kilometra.
“Pravimo put sa četiri trake koji je blizu granice Merdare. Susedna država je počela izgradnju do auto-puta u Nišu, 75 kilometara, gde će samo pet kilometara biti auto-puta, a ostalo će biti put sa dve ili tri trake. Radimo na priključivanju ovog koridora na auto-put koji gradimo za Gnjilane. Radimo na sledećem projektu, nalazimo se u fazi elaborata eksproprijacije, izdvojen je budžet. Nadam se da ćemo brzo otvoriti tender za realizaciju auto-puta do Bele zemlje na granici sa susednom državom', dodao je. Aljiju je rekao da je budžet za realizaciju ovih puteva izdvojen.'
Budući da deonica auto-puta od Niša do Prokuplja ne samo što nije završena za dve i po godine nego se sada nastavak radova najavljuje za 2025. godinu, kao i dodatni radovi na već otvorenoj trasi od 5,5 kilometara, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Inače, predsednik Srbije izjavio je da je još 2014. godine, u okviru Berlinskog procesa, sa tadašnjom nemačkom kancelarkom Angelom Merkel razgovarao o povezivanju Niša i Prištine auto-putem i napomenuo da Priština nije zainteresovana za to.
U avgustu 2015. Vučić, tada predsednik Vlade Srbije, o auto-putu Niš – Priština – Drač govorio je kao o „jednom od najvažnijih projekata“, ističući da bi radovi mogli da počnu još pre kraja 2016. godine.
'Vučić je istakao da je za Srbiju jedan od najvažnijih projekata izgradnja auto-puta Niš – Priština – Drač i izrazio očekivanje da pre kraja 2016. mogu da počnu građevinski radovi na deonici puta Niš – Merošina – Prokuplje – Kuršumlija – Merdare, u dužini od 77 kilometara. Kako je saopšteno iz srpske vlade, Vučić je to rekao u susretu sa predsednikom Evropske banke za obnovu i razvoj Sumom Čakrabartijem, sa kojim je razgovarao o projektima koje će Srbija predstaviti na današnjem Samitu Zapadnog Balkana. Čakrabarti je naglasio da će EBRD učiniti sve kako bi ubrzao realizaciju tog izuzetno značajnog projekta za ceo region.'
Godinu dana kasnije, u septembru 2016, tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da bi auto-put od Niša do Prištine trebalo da bude završen do 2020. godine.
“Projektna dokumentacija za auto-put Niš - Merdare - Priština biće gotova početkom 2017. godine. Zatim sledi izgradnja koja bi trebalo da se završi do 2020.”
Potom, u oktobru 2017, ministarka Mihajlović start radova na prvoj deonici od Niša do Pločnika, najavljuje za 2018. godinu.
“Prva deonica auto-puta Niš - Merdare - Priština, od Niša do Pločnika, počeće da se gradi 2018. godine, najavila je ministarka Zorana Mihajlović, a ta prva trasa povezivanja Niša sa lukom Drač koštaće 212 miliona evra.”
Kada je u februaru 2018. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo informaciju o lokaciji za izgradnju prve deonice od Niša do Pločnika, saopšteno je da je u pitanju prvi korak u realizaciji projekta.
'Ukupna dužina budućeg autoputa Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 sa lukom Drač, je 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš – Merdare 77 kilometara, navodi se u saopštenju Ministarstva građevinarstva.'
Nakon toga Ministarstvo građevinarstva izdalo je lokacijske uslove za izgradnju prve deonice od 40 kilometara, u vrednost od 212 miliona evra.
'Lokacijski uslovi izdati su za svih pet delova trase, na koliko jе podeljеna deonica Niš - Pločnik, koja počinje od petlje Merošina i završava se u naselju Pločnik u opštini Prokupljе. Vrednost izgradnje prve deonice 'Auto-puta mira' Niš - Merdare - Priština, dužine 40 kilometara, iznosi 212 miliona evra. Ukupna dužina budućeg auto-puta Niš - Merdare - Priština - Tirana - Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 s albanskom lukom Drač, jeste 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš - Merdare 77 kilometara.'
Zatim, u februaru 2019. ministarka Mihajlović ističe da bi deonica Niš – Pločnik trebalo da počne da se gradi krajem te godine.
“To je treći auto-put praktično koji počinjemo da radimo, završava se dokumentacija za prvu deonicu Niš – Pločnik. Ova deonica bi trebalo do kraja ove godine da počne da se radi. Neka je i početak sledeće godine to nije strašno, treba početi. To je jedan ozbiljan projekat i isto tako ne baš jednostavan za radove, ali mi očekujemo da prva deonica od 38 km počne krajem ove godine da se radi', kazala je ministarka'.
Pola godine kasnije, ministarka početak radova pomera na 2020. godinu.
'Početkom naredne godine počeće i izgradnja prve deonice auto-puta Niš – Merdare – Priština, od Niša do Pločnika, a nastavlja se i izgradnja Koridora 11 od Preljine do Požege', kazala je Mihajlović.'
U septembru 2019. ministarka Mihajlović sa direktorom regionalnog sektora Evropske investicione banke (EIB) Migelom Morgadom potpisuje finansijski ugovor o gradnji auto-puta od Niša do Merdara, vrednosti 100 miliona evra. Sada početak radova najavljuje za „treći kvartal 2020. godine“.
'Ona ističe da auto-put Niš - Merdare nije samo važan za razvoj privrede i povezivanje okruga, već je, kaže, važan i sa političkog aspekta, jer pokazuje interes i želju Srbije da do rešenja dolazi kompromisom. Mihajlović je navela da će ovaj put omogućiti Srbiji da izađe na more. Prema njenim rečima, to je jedan od šest auto-puteva koji će se u Srbiji graditi tokom 2019. i 2020. godine. 'Možda zvuči nemoguće, ali to je i te kako moguće sada kada Srbija ima stabilnu ekonomiju i koja je politički stabilna, odnosno stabilne finansije zahvaljujući čemu danas može da počne da ulaže u infrastrukturne projekte', rekla je ona.'
U februaru 2020, u Minhenu,predstavnici Beograda i Prištine potpisuju izjave o namerama za izgradnju auto-puta Beograd – Priština i uspostavljanju železničke veze.
U junu 2020. ministarka Mihajlović izjavljuje da je „realno očekivati“ da radovi počnu „najkasnije“ u proleće 2021.
'Ona je novinarima nakon obilaska fabrike pijaće vode u Aleksincu rekla da je realno očekivati da najkasnije u proleće sledeće 2021. godine započnu radovi na deonici Niš – Pločnik, dugačkoj 33 kilometra.'
A 4. septembra 2020. u Vašingtonu potpisuje se sporazum o ekonomskoj normalizaciji odnosa Beograda i Prištine, u kome se već u prvoj tački ističe će „obe strane primeniti sporazum o auto-putu Beograd-Priština koji je prethodno potpisan 14. februara 2020“.
Raspisivanje tendera za prvu deonicu ministarka Mihajlović obećava za „kraj oktobra ili početak novembra“, a upravo tada na čelo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dolazi Tomislav Momirović, koji tvrdi da će radovi krenuti početkom građevinske sezone 2021. godine.
'Auto-put Niš - Merdare, odnosno ova prva deonica Niš - Pločnik, počinje sa izgradnjom početkom građevinske sezone naredne godine.'
Ministar finansija Siniša Mali potpisao je regionalnom direktorkom EBRD-a za Zapadni Balkan Žužanom Hargitai ugovor o kreditu za izgradnju deonice od Niša do Pločnika, u iznosu o od 85 miliona evra, dok su ministar Momirović i direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić potpisali ugovor za implementaciju projekta izgradnje tog auto-puta.
'Za prvu deonicu od Niša do Pločnika već je obezbeđen zajam Evropske investicione banke od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkana, naveo je Mali. Ističe da je to veoma važan projekat, pošto je deo Vašingtonskog sporazuma, kao i da će taj auto-put doprineti razvoju regiona, kao i bržem protoku robe i ljudi, ali i bezbednosti saobraćaja.'
„Koridori Srbije“ objavili su u martu 2021. javni poziv za dostavljanje ponuda za prvu deonicu od 5,5 kilometara.
'Prva faza auto-puta E80 Niš-Merdare, od Niša do Beloljina, u dužini od 37,4 km biće finansirana iz sredstava zajma i investicionog granta koji su Republici Srbiji stavljeni na raspolaganje od strane Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke. Zajam EBRD-a iznosi 85 miliona evra, zajam EIB-a je 100 milona evra, a grant (bespovratna sredstva) od strane EIB-a (WBIF) 40,6 miliona evra. Za preostale tri deonice auto-puta od Niša do Beloljina, intenzivirane su aktivnosti na pripremi projektno-tehničke i tenderske dokumentacije, i očekuje se ubrzano objavljivanje javnih poziva.'
U aprilu 2021. predsednik Srbije Aleksandar Vučić početak radova najavljuje za avgust.
'Radovi na izgradnji auto-puta kojim će se od Niša preko Merdara ići ka Prištini, kreću u avgustu, najavio je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić i rekao da je u toku tenderska procedura za radove na toj deonici. Dobili smo povoljnu cenu i grant od 40,6 miliona evra na ukupnu cenu od 255 miliona evra između Niša i Beloljina, rekao je on.'
A u septembru ministar Momirović start radova najavljuje za novembar.
'Mi krećemo početkom novembra da radimo prvu deonicu od Niša do Pločnika. Generalno taj auto-put je dosta zahtevan - 77 kilometara je od Niša do Merdara, jako puno mostova, tunela. Radimo sa našim evropskim partnerima, oni imaju jako komplikovane procedure, zato se to pomalo razvlači. Ali, očekujem da ćemo od novembra krenuti ofanzivno u radove i da ćemo u narednih par godina imati izgrađen auto-put od Niša do Prištine, Gračanice', navodi Momirović.'
Tih dana izabran je i izvođač radova za prvu fazu od Merošine do Beloljina. Posao je dodeljen kompaniji „Štrabag“, tačnije grupi ponuđača koju čine „Strabag AG Austrija“ i „Strabag doo Beograd“.
'Iako je za tu deonicu planirano oko 20 miliona evra, što je i procenjena vrednost radova, u Obaveštenju za dobrovoljnu prethodnu transparentnost 'Koridora Srbije' piše da je ukupna vrednost nabavke bez PDV-a oko 22,5 miliona evra, odnosno 2.655.565.908 dinara.'
Početkom decembra 2021. konačno su počeli radovi na izgradnji auto-puta, za koji ministar građevinarstva Goran Vesić ističe da je „najnapadaniji“ projekat u Srbiji.
'Ne postoji auto-put, brza saobraćajnica ili bilo koji drugi put, koji je više napadan i o kojem se širilo više laži kao što je slučaj sa ovim auto-putem, od Niša do Merdara. Ovih 77 kilometara znači život za građane koji žive na ovoj trasi. A, to da li je on važan ili potreban, mogu da pitaju oni koji samo pričaju, a sede u Beogradu i ne razmišljaju da li je potreban građanima Merdara, Kuršumlije, Pločnika, i bilo kog drugog mesta duž trase', istakao je Vesić. Pojasnio je da se dogovara deonica po deonica kako bi saobraćajnica bila završena po planu. Ponovio je da će u prvoj fazi to biti u poluprofilu, a u kasnijoj fazi auto-put u punom profilu.'
Foto: Instagram@buducnostsrbijeav