BG vozom od Vukovog spomenika do Lazarevca 63 minuta, do Barajeva 47 minuta
Nezaobilazna tema razgovora sa predstavnicima vlasti u Beogradu je i napredak na razvoju srpske železnice. Tokom gostovanja u jutarnjem programu televizije Happy pričajući o metrou i o BG vozu zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio je da će prugama umesto trenutnih 104 polazaka, biti 500 polazaka BG voza dnevno.
„Danas sa BG vozom od stanice Vukov spomenik do stanice železničke u Lazarevcu, iako ćemo imati brže kompozicije, ide se tačno 63 minuta. Od Vukovog spomenika do stanice u Barajevu, pošto ja koristim BG voz, jer kada nešto preporučujem ljudima, gledam da prvo to proverim, a ne da budem jedan od onih političara koji pričaju… Ide se od Vukovog spomenika do stanice u Barajevu 47 minuta“, izneo je naizgled precizne podatke Vesić i zatim nastavio:
„Samo mi recite da li danas možete kolima da dođete iz Lazarevca za 63 minuta. U špicu? Nema Boga. Ili probajte autobusom. To je nemoguće“.
Istinomer je proverio ovu tvrdnju zamenika gradonačelnika. Dan nakon njegovog gostovanja uputili smo se u Lazarevac i Barajevo, ne bismo li videli da li voz od Vukovog spomenika zaista stiže do Barajeva za 47 minuta i do Lazarevca za 63, kao što tvrdi Goran Vesić.
Prema redu voženje BG voza 4 – koji ide od Ovče do Lazarevca, voz kod Vukovog spomenika treba da stigne u 12.11, a do stanice Barajevo Centar u 12.47, što je 36 minuta, dok je vodeći se tim redom vožnje dolazak voza u Lazarevac zakazan za 13.15, što je 64 minuta.
Tačno u podne 19. aprila, dan nakon Vesićeve izjave, novinari Istinomera došli su do železničke stanice Vukov spomenik i tamo sreli nekoliko ljudi. Oni koji idu za Lazarevac tvrdili su da vozu zaista i treba oko sat vremena, napominjući da je zaista brže nego kolima i da je BG voz najbolja opcija.
Ipak, komentari su slobodni, a činjenice svete.
Šta kažu činjenice?
U tačno 12.11 sa zvučnika na železničkoj stanici „kod Vuka“ začulo se „BG voz za Lazarevac dolazi na prvi kolosek“ i upravo tada voz je stigao, poštujući predviđeni red vožnje.
Upalili smo štopericu i gledali na sat.
Prema računici Gorana Vesića, BG voz je u Barajevo trebalo da stigne za 47 minuta, što bi bilo 12.58. Prema onome čemu je svedočio Istinomer, železničku stanicu Barajevo Centar videli smo 10 minuta kasnije, odnosno oko 13.10, što je značilo da je misija da stignemo za 63 minuta u Lazarevac već bila nemoguća.
Tačno u 13.55, 104 minuta nakon što je krenuo sa Vukovog spomenika, voz je pristigao i na svoje krajnje odredište, 40 minuta više nego prema tvrdnji Gorana Vesića.
Povratak za Beograd, takođe je predstavljao izazov, s obzirom da je sledeći voz koji ide do Vukovog spomenika predviđen da krene tek nešto posle 17 časova.
Ipak, rešenje za put ka gradu pronašli smo u vozu koji ide za Zemun. On, međutim, ne staje kod Vukovog spomenika, ali mu je jedna od stanica “Beograd Centar”. S obzirom da je naredna vožnja polazak istog voza sa kojim smo stigli u Lazarevac, u startu se kasnilo deset minuta. Umesto 13:58, voz je krenuo u 14:10. U smeru ka našem odredištu vožnja je sadržala i čekanje u mestu više od 20 minuta na stanici kod Barajeva. Nešto kraće od dva sata, trajala je vožnja u povratku.
Možda je ovo bio samo izuzetak koji potvrđuje pravilo? Da ne bismo sudili prema jednoj vožnji, uputili smo se za Lazarevac i naredne nedelje.
U četvrtak 28.aprila, ipak, rešili smo da idemo vozom koji na stanicu Vukov spomenik pristiže – prema rasporedu – u 8 časova i 11 minuta.
Voz je ponovo došao na vreme, u Barajevo je stigao u 8:53, što je 42 minuta nakon polaska, a u Lazarevac u pola 10, 79 minuta nakon polaska.
Imajući u vidu da vreme koje smo izmerili, nije isto kao ono koje je „prvo proverio“ zamenik gradonačelnika Goran Vesić a potom rekao u emisiji, ocena koju dobija za izjavu da je od Vukovog spomenika do Barajeva BG vozom potrebno 47 minuta, a do Lazarevca 63 minuta je skoro neistina.
Istinomer je zabeležio da BG vozom do Lazarevca potrebno više vremena, dok je jedan odlazak u Barajevo bio kraći od Vesićevih reči, a drugi duži. Pritom, Vesićeva “skoro neistina” ima dodatnu težinu, s obzirom da je kao predstavnik vlasti u Beogradu i te kako odgovoran za funkcionisanje saobraćaja, a naročito i onog dela, od koga se i sam ograđuje u ovoj izjavi, ističući pre svega prednost voza u odnosu na autobuse i gužve u gradu.
***
A kako je izgledala vožnja BG vozom?
Sa obaveštenjem kroz zvučnike BG voz došao je na vreme. Putnici koji su se ukrcali na put za Lazarevac zauzeli su svoja mesta, a vožnju proveli uglavnom gledajući u telefone.
Grafiti koji su iscrtani na vozu omeli su jednu putnicu da prepozna u kom je mestu, nakon što se izdigla da potraži providno parče stakla, shvatila je da je u pogrešnom vozu.
„Trebalo je da idem do Batajnice“, uspaničeno je rekla žena, ne znajući gde se sada nalazi.
Saputnici su je obavestili da je njen voz bio nekoliko minuta nakon ovog, ali da je najbolje da sada izađe i čeka u drugom smeru kako bi se vratila na „poznatu teritoriju“.
Nakon što je gospođa izašla, voz je nastavio svojim poslom, ali ne zadugo. Zastao je i počeo da se vraća kuda je došao, kako bi propustio voz iz suprotnog smera. Putnici su razmenili začuđene poglede.
Stigli smo na poslednu stanicu i željeno odredište, tada su nam rekli da ovo nije uobičajena situacija, ali je moguće da je bio neki zastoj.
U povratku isti voz na jednoj usputoj stanici stajao je 20 minuta.
Komentar čoveka par sedišta ispred bio je:
„Hajde da stignemo do Slagalice“.
Naše ponovljeno putovanje, nekoliko dana kasnije, imalo je sličnu atmosferu. Ljudi su gledali u telefone, pričali sa saputnicima i verovatni naviknuti na iznenađenja u putu, potpuno mirno stigli do poslednjeg odredišta.
Ipak, veoma pristupačna cena prevoza iz centra Beograda i besplatna iz Lazarevca ka gradu, kažu, nadoknađuju neizvesnost na šinima.
Naslovna fotografija: FoNet/Beoifno