Brza pruga Beograd-Budimpešta do 2018.
Na samom kraju 2015. godine tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će građani Srbije moći da koriste modernizovanu brzu prugu Beograd–Budimpešta od 2018. godine. On je, na svečanoj promociji projekta modernizacije i izgradnje te pruge na Ranžirnoj železničkoj stanici Novi Sad, rekao da je dogovoreno da i pruga Beograd – Novi Sad mora biti otvorena 2018. godine.
Foto: Twitter/@avucic/Printscreen
Međutim, prošla je 2018, a skoro i 2019. godina, a završetak pruge je još daleko. Do Novog Sada od 1. februara ove godine iz Beograda nije uopšte moguće doći vozom, jer je pruga od tog dana zatvorena. Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, koja je takođe obećavala završetak ove pruge i govorila o konkretnim rokovima, u avgustu ove godine kazala je da će deonica na kojoj se trenutno radi, od Beograda do Novog Sada, biti završena do novembra 2021. godine.
U aprilu 2016. Vučić je tvrdio da su radovi na pomenutoj deonici već počeli. „Što se naše strane tiče, mi (prugu) Stara Pazova – Novi Sad već radimo… Što se nas tiče ide dobro. Sa mađarske strane oni moraju da ubrzaju svoje“, kazao je tada i najavio da će radovi na pruzi od Novog Sada do granice sa Mađarskom početi do kraja te 2016. godine. Za ovu tvrdnju Vučić je od Istinomera dobio ocenu „kratke noge“.
Da su radovi već počeli, tvrdio je i tokom svoje predizborne kampanje, krajem marta 2017. „Već radimo deo pruge Stara Pazova-Novi Sad, a počinje Beograd-Stara Pazova. Za godinu i po dana ćemo Beograd-Novi Sad ići za 40 minuta. Biće mnogo bolje vozom nego kolima. I to centar-centar“, rekao je Vučić.
A problema ima i sa druge strane granice. Krajem 2018. Vlada Mađarske odlučila je da raspiše novi tender za modernizaciju mađarske deonice, zbog poskupljenja troškova projekta za oko deset odsto. Projektovani troškovi modernizacije deonice u dužini od 152 kilometra između Budimpešte i Kelebije, na granici sa Srbijom, iznosili su u maju 2018. godine 578 milijardi forinti (1,79 milijardi evra). Međutim, najbolja ponuda koja je otada stigla iznosila je 693 milijarde forinti. S obzirom na to da mađarska vlada nije spremna da snosi veće troškove, pokrenula je nov postupak javnih nabavki. Kako je saopšteno, kao posledica toga, izgradnja će početi tek 2020. godine, što je godinu dana kasnije nego što je prethodno najavljeno.
A u junu ove godine ministarka Mihajlović izjavila je da očekuje da radovi „na deonici od Novog Sada do Subotice počnu u prvom kvartalu 2020. godine“.
Budući da pruga Beograd–Budimpešta nije završena do 2018. godine, ali i da se ne zna kada će biti otvorena za saobraćaj, obećanje tadašnjeg premijera, a sadašnjeg predsednika Srbije Aleksandra Vučića ocenjujemo kao – neispunjeno.
Naslovna fotografija: Fonet, Zoran Mrđa