Brzu saobraćajnicu od Beograda do rumunske granice završavamo do 2025, najkasnije do 2027.

Predsednik Srbije o izgradnji puta prema Rumuniji. (TV Pink, 10. 2. 2019. godine)
“U skladu s tim mi ćemo u narednih šest, sedam i osam godina da završimo svakako i brzu saobraćajnicu, dve plus dve trake, Beograd – Pančevo, odnosno Pančevo – Vršac 86 kilometara, do rumunske granice. Čekamo Rumune da nam kažu hoće li da grade auto-put ili ćemo da ostanemo samo na brzim saobraćajnicama.’

Kada je u februaru 2019, za vreme kampanje „Budućnost Srbije“, organizovanoj tokom masovnih demonstracija građana pod nazivom „Jedan od pet miliona“, predsednik Srbije bio u poseti Južnobanatskom okrugu, obećao je izgradnju brze saobraćajnice od Pančeva do Vršca „u narednih šest, sedam i osam godina“, dakle najkasnije do 2027.

TV Pink, 10. 2. 2019. godine

“U skladu s tim mi ćemo u narednih šest, sedam i osam godina da završimo svakako i brzu saobraćajnicu, dve plus dve trake, Beograd – Pančevo, odnosno Pančevo – Vršac 86 kilometara, do rumunske granice. Čekamo Rumune da nam kažu hoće li da grade auto-put ili ćemo da ostanemo samo na brzim saobraćajnicama.'

Prošlo je više od šest godina, ni metar ove saobraćajnice nije izgrađen, a krajem marta u Gradskoj kući u Vršcu održan je „prvi radni sastanak povodom početka izrade idejnog projekta sa studijom opravdanosti za budući auto-put Pančevo – Vršac – granica sa Rumunijom“. Kako je napomenuto, idejni projekat sa studijom opravdanosti trebalo bi da bude završen za godinu dana.

Večernje novosti, 30. 3. 2025. godine

'U Gradskoj kući u Vršcu održan je prvi radni sastanak povodom početka izrade idejnog projekta sa studijom opravdanosti za budući auto-put Pančevo – Vršac – granica sa Rumunijom, kom su prisustvovali predstavnici Pančeva, Vršca, Alibunara i Plandišta, kroz čiju teritoriju će ta dugoočekivana i dugonajavljivana saobraćajnica proći. Predložene trase budućeg auto-puta prisutnima su prezentovali predstavnici Instituta za puteve a.d. iz Beograda, koji su posao izrade ovog projekta, vrednog oko pet miliona evra, dobili na tenderu 'Puteva Srbije', zajedno sa Građevinskim institutom 'Centralna putna laboratorija' d.o.o. iz Veternika. 'Auto-put je najveći i najvažniji projekat za ceo južni Banat, jer će otvoriti novo poglavlje u privredi i životu ovog regiona. Sve lokalne samouprave će izrađivaču projekta pružiti podršku u pribavljanju neophodnih informacija, radi što bolje i brže realizacije', izjavila je gradonačelnica Vršca Dragana Mitrović nakon sastanka, kom su prisustvovali i predstavnici JP 'Zavod za urbanizam Vojvodine' iz Novog Sada, kao obrađivači prostornog plana posebne namene infrastrukturnog koridora.'

Ističe se da će buduća saobraćajnica, koja će predstavljati najkraću drumsku vezu između Srbije i Rumunije, biti duga oko 65 kilometara i sa jedne strane nadovezivaće se na obilaznicu oko Beograda (Ostružnica – Orlovača – Bubanj Potok – Vinča – Pančevo), a odmah posle rumunske granice spojiće se sa budućim auto-putem do Temišvara.

Budući da posle šest godina od najave da će „u narednih šest, sedam i osam godina“ brza saobraćajnica od Pančeva do rumunske granice „svakako“ biti završena, a da gradnja ne samo da nije ni počela, već se sada navodi da bi 2026. trebalo da bude završen tek idejni projekat sa studijom opravdanosti, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno

A podsetimo, još u septembru 2014, samo nekoliko meseci nakon što je postao predsednik Vlade Srbije, Aleksandar Vučić je saopštio da je sa premijerom Rumunije Viktorom Pontom razgovarao o izgradnji auto-puta Beograd – Temišvar, napominjući da još nije sigurno da li će se graditi preko Zrenjanina ili Vršca. 

Pred parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, u martu 2016. tadašnji gradonačelnik Vršca Čedomir Živković obaveštava javnost da je Evropska unija odobrila 12 miliona evra za izradu projektno-tehničke dokumentacije i generalnog projekta auto-puta, koji će preko Pančeva i Vršca povezati Beograd sa Temišvarom. Naglašeno je da se „predviđa da bi prvi kilometri ove značajne saobraćajnice za južni Banat mogli da počnu da se grade već za dve godine“

U oktobru te 2016, na drugom sastanku Zajedničkog odbora za praćenje INTERREG programa IPA između Rumunije i Srbije, odobrena je izgradnja ove saobraćajnice, uz napomenu da je predviđeno da radovi počnu za tri godine –  do 2019. 

Večernje novosti, 25. 10. 2016. godine

'Izgradnja ove deonice predviđena je Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015. Našla se i na listi projekata koji su ušli u Generalni master-plan razvoja saobraćaja u Srbiji. Investicionim programom za saobraćajni sektor u periodu od 2009. do 2027. procenjena vrednost izgradnje 92 kilometra auto-puta kroz Srbiju je 570 miliona evra.'

Međutim, već u maju 2017. rumunski premijer Sorin Grindeanu saopštava da se projekat stopira, jer vlasti Srbije nisu želele da ga podrže, što je ubrzo demantovalo Ministarstvo građevinarstva Srbije.  

Beta, 22. 5. 2017. godine

'Srpski partneri su procenili da izgradnja auto-puta od Beograda do Temišvara nije strateški projekat za Srbiju', kazao je Grindeanu. Rumunski premijer je naglasio da odluka o odustajanju od projekta ni na koji način nije povezana sa Rumunijom. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije saopštilo je da je Srbija podržala auto-put koji bi je povezao s Rumunijom i smatrala ga za strateški, ali da je izostalo odobrenje Bukurešta. Kako se navodi, o tome svedoči i Memorandum o razumevanju rumunskog i srpskog ministarstva transporta iz marta 2016. godine. 'Međutim, zbog dalje realizacije projekta u okviru programa IPA prekogranične saradnje sa Rumunijom, vodeći partner, a to je Ministarstvo transporta Rumunije, trebalo je blagovremeno da odobri otpočinjanje projekta. Ali, to se nije dogodilo', piše u saopštenju.'

Tokom posete Rumuniji u martu 2018. predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponovo izražava zainteresovanost Srbije za izgradnju saobraćajnice.

Tanjug, 8. 3. 2018. godine

'Vučić je ukazao na potrebu izgradnje brze saobraćajnice Beograd-Temišvar, precizirao da je reč o 150 kilometara, 75 na srpskoj i isto toliko na rumunskoj strani, da Srbija ima dovoljno novca i interesa za izgradnju te saobraćajnice i da bi takvo infrastrukturno ulaganje donelo ekonomske dobiti i našem i rumunskom narodu koji žive sa obe strane granice. On je, odgovarajući na pitanja novinara, podsetio da je ta ideja došla iz Srbije, kao i da je svojevremeno o tome razgovarao sa bivšim rumunskim premijerima Ćolusom i Pontom, ali i da, čak uz njihovu želju da se to radi, nije dobijena saglasnost rumunske strane. 'Ne ide to lako, ali mi ostajemo zainteresovani za taj auto-put i povezanost sa Temišvarom', rekao je predsednik Vučić.'

Potom, u novembru 2018. rumunska premijerka Vjorika Dančila navodi da postoji spremnost da se gradi auto-put.

Tanjug, 2. 11. 2018. godine

'U tehničkom smislu, već smo utvrdili kalendar za potvrdu tog projekta i izradu studije o izvodljivosti', rekla je Dančila na zajedničkoj konferenciji za novinare sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, bugarskim premijerom Bojkom Borisovim, grčkim premijerom Aleksisom Ciprasom i premijerom Izraela Benjaminom Netanijahom, prenosi Agerpres.'

Pred naredne parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, u junu 2020, predsednik Srbije najavljuje da će brza saobraćajnica od Pančeva do Vršca biti završena za osam godinado 2028.  

RTV Pančevo, 7. 6. 2020. godine

“Ići ćemo u narednih osam godina, ćemo završiti, nesumnjivo, i magistralu, odnosno brzu saobraćajnicu prema Vršcu. Nadam se i brže. Time, da to ne bude samo priča, time vi u stvari uspevate da premrežite odličnim putevima, uz sva ulaganja, lokalne i regionalne puteve u svim pravcima – prema Vladimirovcu i Alibunaru, prema, ovamo gore, prema Kovačica, Opovo, Padina i tako dalje. Uspevate da napravite infrastrukturu za izgradnju kanalizacione i vodovodne mreže da ljudi mogu da žive kao da žive u Evropi. I da ljudi to mogu da osete. I to su ogromne promene.”

U junu 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović i ministar transporta Rumunije Sorin-Mihai Grindeanu u Temišvaru potpisuju Sporazum o utvrđivanju detalja za povezivanje auto-puta Beograd – Vatin (Srbija) i auto-puta Temišvar – Moravica (Rumunija).

Slobodna Evropa, 24. 6. 2022. godine

'Kako je precizirano, ugovorom je predviđeno da se uspostavi veza između dve države direktnim povezivanjem auto-puta Beograd – Vatin (državna granica), koji će biti dužine 65 kilometara sa srpske strane i sa rumunske strane auto-put Temišvar – Moravica (državna granica), dužine oko 78 kilometara. Momirović je istakao da od 2016. godine, 'postoji snažna volja da Beograd, ali i Pančevo i Vršac povežemo sa Temišvarom'. Grindeanu je rekao da je potpisivanje sporazuma bitno, jer je na početku bilo reči o gradnji brze saobraćajnice, a sada je reč o izgradnji najmodernijeg auto-puta. Kako je rekao, sada je u toku izvođenje studije izvodljivosti. 'Znam da je 2016. godine postojala inicijativa za potpisivanje ovog Sporazuma, ali rumunska strana tada ovaj projekat nije smatrala prioritetnim. Ponovo smo pokrenuli inicijativu i u ovom momentu se izvode studije izvodljivosti koje će biti završene na jesen. Verujem da će se tokom naredne godine odlučiti ko će graditi auto-put, a reč je o evropskom finansiranju', izjavio je Grindeanu.'

Nekoliko meseci potom, u novembru 2022, predsednik Srbije obilazi radove na izgradnji fabrike „ZF Fridrihshafen“ u Pančevu, obećava završetak poslednje deonice obilaznice oko Beograda, prema Pančevu, a zatim i izgradnju brze saobraćajnice od Pančeva do rumunske granice.

Alo, 22. 11. 2022. godine

“Naše je ostalo da uradimo trafostanice, puteve… Rekao sam da će Pančevo, poput Čačka i Niša, biti novo čvorište auto-puteva. Uskoro, kada završimo do Bubanj potoka obilaznicu, idemo na Sektor C sa mostom preko Vinče, da bismo napravili kompletan krug oko Beograda. To će Pančevu najviše da znači, ali krećemo i u izgradnju auto-puta ka Zrenjaninu i brze saobraćajnice ka Vršcu. Tako će Pančevo, sedište Južnobanatskog okruga biti još značajnije povezano sa svim drugim delovima Srbije, što će i samom CTF-u doneti velike prednosti.”

U junu 2023. Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine stavlja na rani javni uvid materijal za izradu prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E-70, deonica Pančevo – Vršac – Vatin, da bi u novembru te godine „Putevi Srbije“ raspisali tender za izradu idejnog projekta sa Studijom opravdanosti tog auto-puta. Ipak, tender je obustavljen samo pet dana kasnije, zato što je, kako je navedeno u obrazloženju odluke „Puteva Srbije“, za tom javnom nabavkom „prestala potreba“ i ona neće biti ponavljana u toku iste budžetske godine. 

U maju 2024. stiže informacija da će se od Pančeva do Beograda graditi auto-put punog profila.

Evrsac.rs, 27. 5. 2024. godine

'Projekat auto-puta, od Pančeva preko Vršca do granice sa Rumunijom, deo je međunarodnog putnog pravca E-70 na teritoriji Republike Srbije, od granice sa Hrvatskom preko petlje Beograd, potom celokupnom dužinom Beogradske obilaznice do Bubanj Potoka. Novoprojektovanim delom obilaznice će, preko Vinče i novog mosta na Dunavu, zaobilaziti Pančevo sa jugoistočne strane. U okviru Studije opravdanosti sa generalnim projektom, koji je izradio Saobraćajni institut CIP, razmatraju se dve varijante koridora. Obe varijante trase, gledajući Pančevo kao polaznu tačku, kreću od planirane obilaznice oko Beograda i Pančeva do petlje 'Kačarevo'. 'Studija opravdanosti sa generalnim projektom, predviđa izgradnju punog profila auto-puta, a najnovijom Uredbom Vlade Republike Srbije iz 2024. godine o kategorizaciji državnih puteva, ovaj pravac je kategorisan kao Državni put 1. 'A' reda, sa oznakom A-9. Izrađena je Studija opravdanosti sa generalnim projektom i razmatraju se dve varijante koridora severna i južna. Predviđa se izgradnja punog profila autoputa, a pravac je prema najnovijom Uredbi Vlade Republike Srbije kategorisan kao Državni put 1. 'A' reda, sa oznakom A-9', obrazložila je gradonačelnica Vršca Dragana Mitrović.'

U februaru ove godine „Putevi Srbije“ su izradu idejnog projekta sa Studijom opravdanosti auto-puta  Pančevo –  Vršac – granica sa Rumunijom, poverili „Institutu za puteve ad Beograd“ i Građevinskom institutu „Centralna putna laboratorija DOO Veternik“, pošto je u oktobru 2024. bio raspisan novi tender.

Blic, 22. 2. 2025. godine

'Ugovor je vredan 595 miliona dinara (oko pet miliona evra), bez PDV-a, a izabrane firme imaće godinu dana rok za izradu dokumentacije. Ovaj tender raspisan je u oktobru prošle godine, a njegova vrednost bila je procenjena na 600 miliona dinara, bez PDV-a. To je inače bio drugi put da se tender raspisuje, jer najpre je bio objavljen i krajem 2023. godine, ali je obustavljen pet dana nakon objavljivanja. Vrednost posla tada je bila procenjena na 180 miliona dinara. Dužina planirane trase od Pančeva do granice sa Rumunijom je oko 65 kilometara. Auto-put kroz Južni Banat imaće četiri trake od po 3,75 metara, zaustavne od po 2,5 metara, ivične trake od ukupno tri metra i razdelnu traku od tri metra, kao i bankine od po 1,5 metara. Računska brzina, u ravničarskom terenu je 130 kilometara na sat.'

Foto: FoNet/Predsedništvo Srbije