Direktni letovi za Kanadu i SAD

Premijer Vučić o direktnim letovima za Kanadu i Ameriku (TV Pink, 7. 1. 2015. godine)
„Do kraja godine (2015) imaćemo direktne letove za Kanadu i Ameriku, posle, rekao bih, 100 godina.“
Prvi avion „Er Srbije“ na direktnoj liniji Beograd – Njujork poleteo je jutros sa beogradskog Aerodroma „Nikola Tesla“, a premijer Aleksandar Vučić koji je presekao crvenu vrpcu, poželeo je da se linija ne gasi u narednih 100 godina.

”To je novi život za našu kompaniju i za našu zemlju. Ja sam tužan što Vlada mora brzo da se formira, pa ću da ostanem u Beogradu. Ovo je jedan od snova koji sam sanjao i nešto što smo govorili narodu, a znali smo da je mnogo teško da se ostvari”, rekao je Vučić u svom kratkom obraćanju.

U avionu za Njujork trebalo je da bude i sam premijer, ali je zbog formiranja Vlade taj let propustio. Našu delegaciju predvodi potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović, a u avionu se našao i visoki funkcioner Srpske napredne stranke, Zoran Babić.         

*
Presecanje crvene vrpce na ceremoniji povodom uspostavljanja direktne linije Beograd – Njujork / Foto: FoNet

Direktni letovi iz Beograda za Kanadu i SAD prvobitno su bili obećani za kraj 2015. godine, međutim tada je samo otvoren službeni ”D” prolaz na aerodromu „Nikola Tesla“, što je i bio jedan od bezbednosnih uslova za letove ka SAD. Tom prilikom premijer je obećao da će iz Indije stići prvi širokotrupni avion erbas A330, kojim bi trebalo da se leti za SAD.    

To se pet meseci kasnije i dogodilo, pa je  jutros, 23. juna novi avion u floti ”Er Srbije” prvi put poleteo ka Njujorku, kao redovna linija iz Beograda. O letovima za Toronto i Čikago, Vlada Srbije tek vodi pregovore, rekla je nedavno Zorana Mihajlović novinarima. S obzirom na to kao i na činjenicu da je linija Beograd – Njujork uspostavljena šest meseci nakon roka koji je dao Vučić, njegovo obećanje ocenjujemo kao ”skoro ispunjeno”.  

 
Istinomer je ranije od Ministarstva saobraćaja tražio analizu isplativosti uvođenja nove linije, ali je premijer Vučić indirektno dao odgovor na naše pitanje kada je izjavio da ovi letovi neće biti isplativi, bar ne u prve tri godine. 

B92, 13. 2. 2015. godine.
„Od letova možemo očekivati američke investicije i reputaciju. To radimo zbog imidža, prestiža i da bismo bili centar jugoistočne Evrope.“

Na ceremoniji koja je upriličena zbog uspostavljanja nove direktne linije, novinarima nije dozvoljeno postavljanje pitanja, pa za sada ne znamo ko će snositi troškove novog imidža – poreski obveznici ili kompanija ”Er Srbija” kao i u kom procentu će u tome učestvovati kompanija ”Etihad”.     

 
Subvencije Er Srbiji 
 
U avgustu 2013. aviokompanija ”Etihad” preuzela je 49 odsto JATA-a, međutim ugovor o strateškom partnerstvu objavljen je tek godinu dana kasnije, nakon velikog pritiska javnosti. Tim ugovorom, država je na sebe preuzela obavezu da plati dugove procenjene na više od 200 miliona evra, dok je planirano da ”Etihad” uloži 40 miliona dolara u ”Er Srbiju” i još 60 miliona kroz kreditne linije. 
Revizija poslovanja pokazala je da JAT u 2013. ima dug od 73 miliona evra, pa su se neki zapitali šta predstavlja ostatak od 85 miliona evra, od ukupno 158 miliona koliko je prebačeno u javni dug. 
 
U nekoliko navrata otpisivan je i dug prema Aerodromu Beograd, što je svakako subvencija, iako čelnici ”Etihada” i ”Er Srbije” tvrde da je u pitanju investicija srpske strane u razvoj naše nacionalne aviokompanije.