Kada je u februaru otvarala konferenciju „Izlaz iz sive ekonomije“, premijerka Ana Brnabić rekla je da je 2015. godina bila “prekretnica u borbi protiv sive ekonomije”, budući da je tada usvojen Nacionalni program i Zakon o inspekcijskom nadzoru koji je, kako je izjavila, uveo bolju koordinaciju inspekcija.
Još bolje funkcionisanje inspekcijskih službi trebalo je da se dogodi “do juna” ove godine, budući da je premijerka najavila da će do tada u informacioni sistem e-Inspektor, koji treba da olakša i unapredi rad inspektora i učini ga transparentnijim, biti umrežene prve četiri inspekcije. Plan je, objasnila je, da do sredine 2019. budu umrežene sve 42 inspekcije u Srbiji.
Isti rok u aprilu
je dao i državni sekretar u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave Zoran Kasalović, samo što je, prema njegovim rečima, do juna trebalo da bude umreženo pet inspekcijskih službi – Sanitarna, Tržišna, Veterinarska granična, Inspekcija rada i Upravna. Kako je objasnio, podaci sa platforme e-Inspektor biće dostupni samo državnim organima, u skladu sa postojećom zakonskom regulativom o zaštiti podataka ličnosti, dok će svi podaci koji mogu biti od koristi građanima i privrednicima biti
na sajtu Koordinacione komisije za inspekcijski nadzor.
Dokle se stiglo sa ovim projektom, za koji su nadležni još 2015.
govorili da će kao “udarac na sivu ekonomiju i korupciju” biti završen do 2017. godine, Istinomer je pokušao da proveri u kabinetu predsednice Vlade. Odgovor, međutim, nismo dobili.
Ipak, iz Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu Istinomeru je rečeno da je “od juna” počela integracija četiri inspekcije – Tržišne, Sanitarne, Upravnog inspektorata i Inspektorata za rad.
“U projekat je prvo uključena Trzišna inspekcija, koja je među najkompleksnijim inspekcijama. Nakon završetka integracije sa Tržišnom inspekcijom, u pilot projekat biće uključene još tri pilot inspekcije – Sanitarna, Upravni inspektorat i Inspektorat za rad”, odgovorili su Istinomeru iz Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu.
Iz Ministarstva kažu i da je “integracija, koja je proces”, započeta uvođenjem obrazaca, ogranizacione strukture i različitih klasifikacija koje inspekcija koristi u svom radu”, a tvrde i da je izvršeno je povezivanje registara koje vode različiti državni organi i organizacije.
“Veliki deo tih informacija do sada nije vođen u odgovarajućem obliku, pa je bilo potrebno vreme za pronalaženje načina za njihovo uvođenje u sistem”, kažu u Ministarstvu i dodaju da se očekuje da sve inspekcije u Srbiji budu umrežene do maja 2019. godine.
U međuvremenu je, pre nekoliko dana, na sajtu Koordinacione komisije za inspekcijski nadzor objavljeno da je tržišnim inspektorima predstavljena prva, testna verzija softvera e-Inspektor. U istoj vesti navodi se da se očekuje da ovaj softver do kraja decembra postane operativan i u Sanitarnoj inspekciji, Upravnom inspektoratu i Inspektoratu za rad, nakon čega sledi uključivanje ostalih tridesetak inspekcija u taj sistem.
Da sumiramo. Umrežavanje svih inspekcija u projekat e-Inspektor tek je na početku. Prema premijerkinoj izjavi, umrežavanje prve četiri inspekcije u informacioni sistem trebalo je da se dogodi “do juna” ove godine, ali je, kao što smo videli iz odgovora koji nam je dostavilo nadležno ministarstvo, umrežavanje počelo “od juna”.
U vreme kada je, prema premijerkinoj najavi, umrežavanje prvih inspekcija trebalo da bude završeno, ono je, zapravo, tek počelo. Takođe, prema podacima sa zvaničnog sajta Vladinog tela za inspekcijski nadzor, vidimo da je od planirane četiri, završena samo integracija Tržišne inspekcije, dok je kao krajni rok za integraciju preostale tri inspekcije dat kraj decembra. Dakle, rok za uvođenje sistema e-Inspektor je probijen, ali su nadležni započeli proces umrežavanja inspekcija, zbog čega Ana Brnabić za ovo obećanje dobija ocenu „radi se na tome“.
Naslovna fotografija: Istinomer/ Zoran Drekalović