Držite me za reč – radovi na obilaznici oko Užica počinju u oktobru 2021.
U avgustu 2021. predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je izgradnju obilaznice oko Užica, „koja nije običan put, već obilaznica u profilu auto-puta“.
“Došao sam da vam kažem šta je to što ćemo da uradimo za Užice, šta ćemo sve činiti za Zlatiborski okrug. I to krećemo odmah. Zbog zagađenja vazduha, ali ne samo zbog toga, zbog stalnih gužvi, bezbroj problema koje rađa put koji prolazi gotovo kroz centar Užica, doneli smo, kao što znate, odluku da izgradimo obilaznicu oko Užica u dužini od oko pet kilometara, 4,85 kilometara. Samo da biste imali u vidu, to nije običan put, već obilaznica u profilu auto-puta. I želim da znate da će to da košta najmanje 25, a verovatnije 30 miliona evra.”
Naglasio je da će radovi početi najkasnije do oktobra te 2021. godine.
'Ono što sam rekao danas, za to me držite za reč, pa ćete da vidite, obilaznicu oko Užica ćemo da krenemo da radimo, bogami, najkasnije do kraja oktobra. Najkasnije do kraja oktobra krećemo da radimo. Moći ćete da vidite mašine i moći ćete da vidite kako stvari napreduju. To su stvari koje će da promene živote vaše dece, zato što će im garantovati opstanak ovde, garantovati dolazak investitora, garantovati im budućnost.'
Prošao je oktobar, radovi nisu počeli, a narednog meseca, u prisustvu predsednika Vučića i ambasadorke Kine Čen Bo, potpisan je Okvirni sporazum o izradi projekta za izgradnju obilaznice oko Užica i tunela Kadinjača. Predsednik je istakao da je „u Užicu gotova eksproprijacija“ i da „brzo kreću radovi“. Kazao je da će obilaznica biti završena „u prvoj polovini, možda čak i u prvom kvartalu 2024. godine“.
'Sada se ide obilaznicom ka Beloj Zemlji i kod Surduka se skreće desno, to je sada nova obilaznica i izlazi se na put za Kadinjaču, odnosno za Bajinu Baštu. Time izmeštamo vozila iz centra Užica, izbegavamo saobraćajni haos u centru, time Užice, koje je jedno od najzagađenijih mesta, neće više biti na tom nivou zagađeno. Brinemo o tome kakav će vazduh ljudi da dišu, ali i omogućavamo brži protok za te ljude koji učestvuju u saobraćaju i neuporedivo lakši dolazak do Bajine Bašte i izlazak iz samog Užica.'
U martu 2022, u vreme predizborne kampanje, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović potpisao je sa predstavnicima kineske kompanije „Power Construction Corporation of China Limited“ komercijalni ugovor o projektovanju i izgradnji obilaznice. Ministar je tom prilikom naglasio da će radovi na gradnji te saobraćajnice da „krenu vrlo brzo“.
Obilaznica će, kako je saopšteno, predstavljati novu vezu između puta Užice-Zlatibor i puta Užice-Kadinjača-Bajina Bašta, a od značajnijih objekata izdvaja se „denivelisani ukrštaj sa putem Užice-Zlatibor i most preko reke Đetinje, dužine oko 252 metra“. Ministar je poručio da moraju da se grade i kapitalni infrastrukturni projekti koji su značajni za lokalne samouprave i da je „ovo upravo jedan od takvih projekata“ koji će „u naredne dve godine biti završen“.
'Obilaznica će biti duga nešto manje od pet kilometara, imaće četiri mosta, od kojih je najveći most na Đetinji koji će imati 250 metara, izuzetno je zahtevna iz tehničkog ugla za gradnju, ali mi jednostavno moramo da izgradimo ovu obilaznicu. Ona je neophodna i u uslovima kada gradimo i projektujemo više od 1.200 kilometara auto-puteva, mi moramo da izgradimo i kapitalne infrastrukturne projekte koji su značajni za lokalne samouprave. Ovo je jedan od takvih projekata', rekao je Momirović.'
Prošlo je još pola godine i u septembru 2022, kako je prenela „Nova ekonomija“, kineska kompanija je u mestu Volujac počela da gradi kamp za radnike koji će biti angažovani na izgradnji obilaznice. Krajem godine, od 23. do 30. decembra, u Užicu je organizovan Javni uvid u urbanistički projekat obilaznice.
A ovih dana Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potvrdilo je urbanistički projekat gradnje obilaznice. Ministar Goran Vesić istakao je da se sada nakon potvrde urbanističkog projekta, izrade Idejnog projekta i završetka procedura u Revizionoj komisiji „do kraja leta“ očekuje izdavanje prve građevinske dozvole „na osnovu koje će se stvoriti uslovi za početak radova“.
'Vesić je naveo da će početak obilaznice biti kod mesta Surduk na spoju sa Zlatiborskim putem, iza kojeg je predviđena gradnja mosta preko Đetinje u dužini oko 260 metara. Projektom je predviđeno da most čini lučna konstrukcija sa rasponom od oko 180 metara i gredom koja je monolitno spojena sa lukom u središnjem delu, čime će se Đetinja premostiti bez narušavanja korita i bliže okoline. Osim tog mosta, predviđena je gradnja sedam mostovskih konstrukcija, raspona od 20 do 130 metara. Na dužini trase od približno 250 metara predviđena je sanacija nestabilnih padina i klizišta. Ministar je napomenuo da je ugovor o projektovanju i izgradnji sa kineskim partnerom potpisan u martu prošle godine, kada su počeli pripremni radovi.'
Budući da radovi na obilaznici nisu počeli u oktobru 2021, a da se, prema sadašnjim najavama, „do kraja leta“ očekuje izdavanje prve građevinske dozvole „na osnovu koje će se stvoriti uslovi za početak radova“, obećanje predsednika Vučića ocenjujemo kao neispunjeno.
Foto: Fonet, Božana Pavlica