U jeku kampanje za beogradske izbore, tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali, u društvu prvog na listi SNS-a Zorana Radojčića, zimus je obećao i izgradnju gondole, koja će povezati Kalemegdan i Ušće. Gradnja gondole, prema njegovim rečima, krenuće u drugoj polovini godine, odnosno najkasnije do kraja ove godine.
Siniša Mali / Foto: Istinomer/Zoran Drekalović
“Završeno je idejno rešenje, radi se idejni projekat, tokom leta ćemo birati izvođača radova, čim se izabere izvođač radova, krenućemo u radove koji će trajati do deset meseci, nakon toga Beograd će biti bogatiji za još jednu turističku atrakciju, a to će biti ova gondola koja će povezivati levu i desnu obalu Save”, rekao je krajem januara Mali.
U međuvremenu je Mali postao ministar finansija, na mestu gradonačelnika nasledio ga je Zoran Radojičić, a Skupština grada Beograda je krajem juna usvojila
Plan detaljne regulacije, kao planski osnov za izgradnju gondole. Zatim su 1. oktobra gradonačelnik Beograda, ministar Rasim Ljajić i direktor JP “Skijališta Srbije” Dejan Ćika
potpisali sporazum o saradnji na realizaciji projekta izgradnje gondole.
Kako je tada saopšteno, investicija je vredna milijardu i osamsto miliona dinara (ili 15 miliona evra), od čega će 600 miliona obezbediti Grad Beograd, a ostalo Ministarstvo turizma i telekomunikacija. Dužina trase gondole biće jedan kilometar, a sama žičara imaće 25 kabina, opremljenih bežičnim internetom, klimom i led rasvetom. Rok za završetak radova je 10 meseci, izjavio je gradonačelnik Beograda, naglasivši da sledi izrada projekta, a da radovi, ako sve bude u redu, mogu početi do kraja ove godine.
Sledećeg meseca, 9. novembra, Ministarstvo trgovine i turizma
raspisalo je tender za izgradnju kabinske žičare – gondole po sistemu “ključ u ruke”. Kako je navedeno u konkursnoj dokumentaciji, predviđeno je da za taj projekat iz gradskog i republičkog budžeta bude izdvojeno 1,92 milijarde dinara sa PDV-om.
U postupku javne nabavke do 30. novembra dostavljene su dve ponude, a nadležno ministarstvo je 6. decembra
odlučilo da ugovor dodeli grupi ponuđača “Leitner S.p.a Vipiten”, “КOTO” d.o.o, “Elkoms” d.o.o. i “Del ing” d.o.o. Izbor najpovoljnije ponude izvršen je, kako se navodi, prema kriterijumu najniže ponuđene cene, a izabrana grupa ponuđača ponudila je ukupnu cenu od milijardu i 794 miliona dinara bez PDV-a (sa PDV-om 2.152.800.000 dinara).
Drugi ponuđač, kako se dalje navodi u odluci, austrijski “Doppelmayr Selibahnen GmbH” dostavio je “samo katalošku dokumentaciju bez Konkursne dokumentacije i dokaza za ispunjenje zahtevanih obaveznih i dodatnih uslova, te predmetna ponuda kao takva nije mogla biti razmatrana niti predmet stručne ocene komisije, te se odbija”. Budući da zakonski rok za žalbu na ovu odluku ističe 16. decembra, tek nakon toga sledi potpisivanje ugovora o izgradnji gondole sa izvođačem.
Dakle, iako je bivši gradonačelnik Beograda obećao da će izgradnja gondole od Ušća do Kalemegdana početi u drugoj polovini, najkasnije do kraja godine, mala je verovatnoća da će se to i dogoditi, ukoliko se izvođač bude držao predviđenih rokova za izvršenje ugovora. Naime, pošto potpiše ugovor, izvođač tek treba da izradi idejno rešenje (rok 15 dana), idejni projekat (rok 20 dana) i projekat za građevinsku dozvolu (rok 30 dana) da bi radovi uopšte mogli da počnu. S druge strane, činjenica je da se u vezi sa gondolom odmaklo dalje od obećanja, jer je, kao što smo videli, usvojen Plan detaljne regulacije, potpisan Sporazum o saradnji Grada Beograda, Ministarstva turizma i JP “Skijališta Srbije” na realizaciji projekta izgradnje gondole, raspisan tender i izabran izvođač za njenu izgradnju. Zato Siniša Mali za izjavu da će gondola početi da se gradi u drugoj polovini godine dobija ocenu “radi se na tome”.
Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović