Izgradnja metroa teče po planiranoj dinamici

Predsednik Vlade Srbije o izgradnji metroa u Beogradu. (Skupština Srbije, 15. 4. 2025. godine)
18. 4. 2025.
Teme / Ocene: Istinitost, Neistina, Društvo
„Sa Ekspom je direktno povezan i jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u istoriji Beograda – izgradnja metroa. Radovi teku po planiranoj dinamici.“

Kao mandatar za sastav Vlade Srbije Đuro Macut je u svom ekspozeu, između ostalog, govorio i dosadašnjim učincima vlasti čiji deo upravo postaje, pa je kao „najveći događaj koji je Srbija ikada organizovala“ pomenuo Specijalizovanu izložbu „EXPO 2027 Beograd“, sa kojom je, kako je naglasio,  „direktno povezana“ i izgradnja metroa. Istakao je da radovi na tom infrastrukturnom objektu teku „po planiranoj dinamici“.

Ekspoze mandatara Macuta, 15. 4. 2025. godine

'Sa Ekspom je direktno povezan i jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u istoriji Beograda – izgradnja metroa. Radovi teku po planiranoj dinamici. Prva linija će povezivati Železnik i Mirijevo na 21 kilometar i sa 21 stanicom. Druga će ići od Bežanije do Mirijeva u dužini od 24 kilometra, a obe linije ukrštaće se na Savskom trgu. Planirana je i treća linija, Banjica – Bežanija, sa 22 stanice. Metro sistem će značajno unaprediti javni prevoz, kvalitet života u Beogradu i dati snažan podsticaj tehnološkom i ekonomskom razvoju čitavog društva.'

Međutim, termini koje su čelnici Srpske napredne stranke od dolaska na vlast najavljivali kao rokove za početak gradnje metroa, ali i završetak pojedinih linija, odavno su prošli. 

Povezan sadržaj

Podsetimo, ubrzo po preuzimanju funkcije predsednika Vlade Srbije, na kojoj se sada nalazi Macut, Aleksandar Vučić je sa tadašnjim premijerom Francuske Manuelom Valsom, potpisao Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu. Bio je to novembar 2014, a obećao je početak radova za 2016. godinu

sns.org.rs, 7. 11. 2014. godine

'Vučić je na konferenciji za novinare najavio da će radovi na beogradskom metrou početi 2016. godine, a premijeru Valsu još jednom zahvalio na podršci Srbiji na njenom putu evrointegracija. 'Imali smo podršku Francuske i onda kada se ona javno nije ni videla. Srbija to ume da ceni i da poštuje', rekao je premijer.'

Ali, u septembru 2016, tadašnji gradonačelnik Beograda, a sadašnji potpredsednik Vlade i ministar finansija, Siniša Mali, tvrdio je kako je „realno“ da gradnja počne krajem 2018.

Tanjug, 27. 9. 2016. godine

'Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018. godine, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa.“

U aprilu 2017, tokom zvanične posete Kini, Mali saopštava da će se „u roku od dve godine“ krenuti sa izgradnjom, dakle do 2019, da bi u februaru 2018, tvrdio da će radovi startovati u drugoj polovini 2020.

TV Happy, 8. 2. 2018. godine

'Dakle, u drugoj polovini 2020. godine mi ćemo krenuti da gradimo metro i ostvarićemo na taj način višedecenijski san građana Beograda da Beograd ne bude jedini grad u Evropi koji ima više od milion stanovnika, a da bude bez metroa. (… ) A mi kažemo sledeće, 2020, i ono što je predsednik Vučić rek’o, možemo da zakasnimo mesec-dva dana, ali mi ćemo taj metro uraditi.”

Tih dana bila je u toku kampanja za beogradske izbore, a Siniša Mali, na predstavljanju liste „Aleksandar Vučić – zato što volimo Beograd“, pokazivao je karte za budući metro, naglašavajući da će do kraja 2022. biti izgrađena prva linija.

Tanjug, 22. 2. 2018. godine

'Beograd će dobiti metro i krenućemo u izgradnju metroa 2020. godine. Do kraja 2022. prva linija metroa biće završena.'

Posle izbora zamenik novog gradonačelnika Beograda Zorana Radojičića postao je Goran Vesić, koji je potvrdio„Kako smo obećali, do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije“.

Blic, 10. 6. 2018. godine

'Najvažniji prioritet je početak gradnje metroa. Kako smo obećali, do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije. Izgradnja počinje do kraja 2020. godine i veoma smo posvećeni da završimo ogroman posao koji je pred nama kako bi bageri počeli da rade. Metro podrazumeva dve linije i četiri integrisane linije BG voza. Prva liniija dužine 22 kilometra biće od Makiškog polja do Ade Huje. Na Makiškom polju ima prostora da se izgradi depo za vagone i lokomotive. Najopterećenija gradska saobraćajnica je Bulevar Živojina Mišića, a stanica metroa na Makiškom polju kupiće sve putnike sa Čukarice, iz Sremčice, Obrenovca, Barajeva i Lazarevca, koji će metroom dolaziti do grada. Tako ćemo rasteretiti ovaj potez jer neće biti autobusa.”

Ipak, kada je došao kraj 2020. Vesić je dao novi rok za početak gradnje – do kraja 2021, ali i garantovao da će prva linija biti završena do 2028.

Večernje novosti, 13. 12. 2020. godine

“Garantujem to. Država je obezbedila 4,4 milijarde za ovaj projekat, imamo političku volju, završili smo sve što je neophodno, Francuzi projektuju metro u etapama, usvaja se Zakon o metrou i počinjemo izgradnju do kraja sledeće (2021) godine.”

U januaru 2021. Vlada Srbije, Grad Beograd, kineska kompanija „Pauer Čajna“ i francuske kompanije „Alstom“ i „Ežis rejl“ potpisale su Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“, a tri meseca kasnije Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici. Tada je naglašeno da je plan da se do kraja 2021. krene sa realizacijom projekta vrednog šest milijardi evra. Mesec dana kasnije Skupština Srbije usvojila je Zakon o metrou i gradskoj železnici.

Radovi su zvanično počeli 22. novembra 2021. gradnjom infrastrukture i nasipa budućeg depoa. Nakon nekoliko dana predsednik Srbije dolazi na Makiško polje i naglašava da će ovo gradilište obilaziti svake nedelje.

Alo, 30. 11. 2021. godine

'Rekli su da ne smem da dođem ovde, gde počinje izgradnja metroa beogradskog. Rekao sam im da stižem za koji dan. I kao što vidite još jedanput sam ispunio svoje obećanje. I svake nedelje ću da obilazim radove ovde. Svake nedelje ću da obilazim radove ovde! Tek toliko da vide da rad, da naše neimare, naše građevinare, ne mogu da zaustave. Ma koliko malo voleli Srbiju, ma koliko joj želeli da se vrati u prošlost, ma koliko želeli da je pljačkaju, kao što su je pljačkali nekada. Da to pristojna Srbija više nikada neće da dozvoli.'

U januaru 2022. ministar finansija Siniša Mali ističe da će radovi početi 2023. godine, jer će kroz 13 meseci stići neophodne mašine.

Tanjug, 3. 1. 2022. godine

'Do kraja 2023. godine imaćemo obe 'krtice' u funkciji. Očekujem da će tada izgradnja prve linije metroa biti u punom jeku i da će već krenuti izgradnja druge linije, tako da ćemo paralelno graditi obe', rekao je Mali.'

Prošlo je još godinu i po kada je, u avgustu 2023, predsednik Srbije, ističući kako je zadovoljan dinamikom radova na izgradnji metroa, obećao da će oni „uskoro“ biti vidljivi „na svakom koraku“. Izrazio je nadu da će prva linija biti otvorena 2028. godine. 

TV Pink, 8. 8. 2023. godine

“Beogradski metro, videćete i sami, ja mislim da sada to ide dobro, uskoro ćete radove moći da vidite za metro na svakom koraku i nadamo se da ćemo pre kraja 2028. godine moći da otvorimo prvu liniju metroa.”

Mesec dana kasnije sa kineskom kompanijom „Pauer Čajna“ potpisan je Sporazum za projektovanje i izgradnju depoa Makiš, vredan 200 miliona evra, a krajem te 2023, pred vanredne parlamentarne i beogradske izbore, Aleksandar Šapić, u tom trenutku predsednik Privremenog organa Grada Beograda, obilazeći radove na izgradnji depoa na Makiškom polju izjavljuje da će u drugoj polovini 2024. „biti vidljive konkretne stvari na izgradnji beogradskog metroa“.

U februaru 2024. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić saopštava da će tokom te godine početi izgradnja depoa na Makiškom polju, ali i prve tri metro stanice na liniji 1, dok će 2025. biti vidljivi  i nadzemni radovi na pojedinim deonicima prve linije.

Nakon što je 15. oktobra 2024. Vlada Srbije usvojila Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditnom aranžmanu u iznosu do 178.382.740 evra između Srbije i „Dojče banke“, ministar Goran Vesić najavljuje da će „krtice“ biti dopremljene krajem 2025. ili početkom 2026. godine.

RTS, 19. 10. 2024. godine

'Radovi se tamo izvode, mi smo 72 hektara na Makiškom polju završili nasipanje. Ovih 178.382.740 evra koje dobijamo od ’Dojče banke’, kada prođe Skupštinu, omogućiće da značajno ubrzamo radove na onom potezu, na prvoj fazi prve linije metroa, između Makiša, Savske magistrale i ranžirne stanice. Tu treba da se gradi jedan depo, da se radi bas terminal za autobuse, radićemo operativni centar kojim će se upravljati kompletnim metroom. Nedavno smo hale za infrastrukturu, hale za opravku vozova beogradskog metroa... Nedavno sam potpisao ugovor kojim omogućuje da iz budžeta direktno finansiramo pravljenje onih ’krtica’, kako se one popularno zovu, to su mašine za kopanje metroa. Ja očekujem da ćemo već naredne godine imati te... Do kraja naredne, početkom sledeće godine, imati te prve krtice koje će početi da kopaju tunel. U međuvremenu će početi da se rade stanice, neke već do kraja 2025, prvo na Banovom brdu... Metro je naš najvažniji projekat, to je projekat koji je počeo još 2014, kada je Siniša Mali, sadašnji ministar finansija, bio gradonačelnik, a ja gradski menadžer. Mi sada vodimo tu komisiju, to je republički projekat, grad Beograd ne daje novac za 'Beogradski metro', ne bi ni mogli da obezbede taj novac. Mi ćemo metro završiti. Kako što znate, planirana je prva linija 2028. godine, druga 2030. godine.“

Na samom kraju 2024. predsednik Skupštine grada Beograda Nikola Nikodijević izjavio je da očekuje da prva linija beogradskog metroa bude završena 2029, a da će početi sa radom 2030, jer je potrebno šest meseci za testiranje sistema.

N1, 30. 12. 2024. godine

'Nikodijević je istakao da je gradnja metroa najteža prilikom projektovanja, te da će sve biti mnogo brže kada krtice počnu da kopaju tunele. 'Očekujem da će metro biti gotov do 2029. godine, a da će početi sa radom 2030. godine, jer će šest meseci trajati testiranje sistema. Sve što smo započeli, završićemo', rekao je Nikodijević, a prenosi Gradska uprava u saopštenju.'

Početkom februara ove godine preduzeće „Beogradski metro i voz“ saopštilo je da je potpisan ugovor za projektovanje linije 3 od Bežanije do Banjice, vredan 2,28 milijardi dinara bez PDV-a.

Euronews Srbija, 13. 2. 2025. godine

'Prema rečima čelnika javnog preduzeća 'Beogradski metro i voz', trenutno su u toku pripreme za izgradnju depoa za vozove, kao i radovi na staničnim konstrukcijama koje moraju biti završene pre nego što počne kopanje tunelskih cevi. Takođe, u pripremi su ugovori za izvođenje građevinskih radova na prvoj liniji, a očekuje se da će ti ugovori biti potpisani do kraja leta ove godine. Ugovori za nabavku TBM (Tunneling Boring Machine) mašina koje će kopati tunele, trebalo bi da budu potpisani u martu 2025. godine. Prve dve ovakve mašine biće isporučene u maju 2026. godine. Ove mašine će krenuti iz dva pravca – iz pravca Pančevačkog mosta i iz pravca Belih voda – kako bi se spojile na lokaciji kod Beogradskog sajma.'

Budući da su rokovi za izgradnju i završetak metroa pomerani više puta, a da se na start radova i dalje čeka, dok ne stignu mašine koje će kopati tunele, izjavu novog predsednika Vlade Srbije da radovi na izgradnji metroa „teku po planiranoj dinamici“ ocenjujemo kao – neistinu

Foto: Fonet, Zoran Mrđa