Izgradnja prvih stanica metroa počinje u septembru 2023.
Neposredno nakon parlamentarnih i beogradskih izbora održanih u aprilu 2022, a pre formiranja nove republičke i gradske vlade, tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić obišao je gradilište na Makiškom polju i istakao kako se uverio da su pripremni radovi na izgradnji metroa „ispred dinamike“. Izneo je tada i konkretne rokove za početak radova na ovom važnom infrastrukturnom projektu.
“U maju potpisujemo ugovor za pristupne saobraćajnice čitavom tom kompleksu, za izgradnju kolektora. Tokom leta potpisujemo dva nova ugovora, o izgradnji depoa na Makiškom polju i izgradnju prve linije. U novembru ćemo krenuti sa izgradnjom depoa, u martu sledeće godine krećemo sa izgradnjom pristupnih saobraćajnica, u septembru 2023. počinje izgradnja prvih stanica, a tokom maja i juna 2023. godine počinje ‘krtica’ da radi, odnosno dve krtice i počinjemo da kopamo tunel.”
Već tada je bilo jasno da budući gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić neće u novoj gradskoj vladi zadržati Vesića, koji je u oktobru te 2022. postao ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u novoj Vladi Srbije i nastavio da se bavi i projektom izgradnje beogradskog metroa.
A nakon što su prošli najavljeni rokovi, ministar Vesić izneo je nove. Tako je u februaru ove godine početak radova na izgradnji depoa na Makiškom polju, kao i prve tri metro stanice na liniji 1, najavio je za ovu godinu, dodajući da će naredne 2025. početi i nadzemni radovi na pojedinim deonicima prve linije.
“Mi ćemo početi u ovoj godini izgradnju depoa na Makiškom polju, početi da radimo i pristupne saobraćajnice i ove godine ćemo imati prve radove na izgradnji tri metro stanice, to će već građani moći da vide. U narednoj 2025. počinjemo da radimo nadzemnu deonicu linije 1, zatim počinjemo da radimo plitke iskope na liniji 1 i lansiraćemo dve stanice za TBM mašine, koje se u međuvremenu prave, to su one mašine ‘krtice’ koje će kopati pod zemljom čitave te tunele. Jedna mašina će ući na Belim vodama, a druga na Pančevačkom mostu. One će ići jedna prema drugoj i na kraju će se spojiti i tako će se raditi prva linija metroa. Već u 2025. godini počinje iskopavanje tunela TBM mašinama i počinju pripremni radovi za liniju 2. U 2026. imamo kopanje mašinama, znači to će zaista već odmaći dosta i počinjemo da gradimo sve stanice na liniji 1 i počinju pripremni radovi za stanice na liniji 2.'
Dva meseca kasnije izjavio je da će građani Beograda „u 2025. i 2026. godini moći da vide izgradnju svih stanica metroa na prvoj fazi prve linije beogradskog metroa“.
'Vesić je, gostujući na televiziji Pink, rekao da će se graditi tri linije metroa i dva depoa od kojih će se veći nalaziti na Makiškom polju, dok će drugi, manji, biti na Bežaniji. Naveo je da je na Makiškom polju već nasuto 72 hektara sa milion i po kubika šljunka i da će nasipanje biti završeno šest meseci ranije, te da će u depou koji će tu biti izgrađen biti smešteni vozovi koji će opsluživati metro. Vesić je rekao da se naručuju dve TBM mašine, takozvane 'krtice', koje će kopati podzemne cevi kojima će ići metro, a koje treba da budu isporučene do 2026. godine. 'Tri meseca je potrebno za montiranje, počinju da rade u 2026. i treba im 22 meseca da završe posao. Kopaće se istovremeno, a krenuće se iz Belih voda, pošto do tog naselja imamo nadzemni deo metroa, i od Karaburme tako da će za 22 meseca biti završen deo od Belih voda do Sajma i od Sajma do Karaburme', rekao je Vesić. Naveo je da će u 2025. godini početi da se rade stanice metroa Železnik, Makiš, Bele vode, Mostar, Trgovačka i Savski trg koja je važna jer će se tu ukrštati dve linije metroa, a zatim Mostar gde će biti veza sa BG vozom i Prokopom.'
A u avgustu ministar Vesić saopštava da je u toku tender za projektovanje treće linije metroa, koji će povezivati Bežaniju i Banjicu, navodeći da je rok za podnošenje ponuda 1. oktobar. Krajem avgusta predstavnici JKP „Beogradski metro i voz“, Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda i kineske kompanije „Power Conctruction Corporation of China“ potpisali su „Ugovorni sporazum o realizaciji projekta izgradnje beogradskog metroa Lot jedan prve faze Linije jedan“, koji obuhvata izradu projekata i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti za nabavku TBM mašina.
“Kao što znate mi metro finansiramo delom iz budžeta, delom iz kredita. Mi smo sada doneli odluku da jedan deo radova finansiramo direktno iz budžeta da bismo to mogli brže da radimo. Radimo pripremu dokumentacije za prve dve TBM mašine, koje inače kopaju sam tunel, kako bismo 2026. godine počeli da kopamo tunele koji su suština samog metroa. Mi ćemo već sledeće godine imati radove na prvim stanicama, to su prve četiri stanice, kasnije će se to sukcesivno širiti i to pokazuje kako će se graditi beogradski metro. Kada kažemo prva faza prve linije je od Železnika do Karaburme, odnosno Pančevačkog mosta, a posle nastavljamo prema Mirijevu', kazao je Vesić.”
„Kažu da je stala izgradnja metroa? Zašto?“, pitale su „Večernje novosti“ ministra Vesića.
'Prošetajte do Makiškog polja i videćete da izgradnja metroa nije stala. To govore zlonamerni, oni koji ništa ne znaju o izgradnji metroa, koji taj projekat koriste za prikupljanje jeftinih političkih poena. Metro se ne gradi preko noći. Radovi na metrou teku predviđenom dinamikom, vrlo brzo ćemo početi da gradimo stanice, a u međuvremenu smo raspisali tender za projektovanje treće linije. Pozvao sam sve kompanije, domaće i strane da se jave na tender. Za praćenje izgradnje zaduženi smo prvi potpredsednik Vlade i ministar finansija Siniša Mali i ja. Obojica, zaista, pratimo kako teku radovi gotovo na dnevnom nivou, jer je ovo najvažniji projekat u Beogradu i jedan od značajnijih u Srbiji.'
Dakle, u aprilu 2022. Goran Vesić je gradnju depoa najavljivao za novembar 2022, a dve godine kasnije izjavljuje da će start radova biti „ove godine“, baš kao i onih za izgradnju pristupnih saobraćajnica, za koje je tvrdio da će početi u martu 2023. Izgradnju prvih stanica metroa najavljivao je za septembar 2023, a sada za 2025. Kazao je da će „krtice“ početi da kopaju u maju i junu 2023, a sada ističe da bi one „trebalo da budu isporučene do 2026. godine“. I pored toga naglašava da „radovi na metrou teku predviđenom dinamikom“. Budući da radovi nisu počeli u rokovima o kojima govorio u aprilu 2022, obećanje ministra Vesića ocenjujemo kao neispunjeno.
Inače, decenijskim najavama početka izgradnje metroa, pridružili su se i naprednjaci po dolasku na vlast, pa je tako novembru 2014. nakon što je sa tadašnjim premijerom Francuske Manuelom Valsom, potpisao Memorandum o razumevanju o gradnji metroa u Beogradu, Aleksandar Vučić obećao da će metro početi da se gradi 2016. godinе.
'Vučić je na konferenciji za novinare najavio da će radovi na beogradskom metrou početi 2016. godine, a premijeru Valsu još jednom zahvalio na podršci Srbiji na njenom putu evrointegracija. 'Imali smo podršku Francuske i onda kada se ona javno nije ni videla. Srbija to ume da ceni i da poštuje', rekao jе premijer.'
A kada je stigla 2016. tadašnji gradonačelnik Siniša Mali kazao je da je „realno“ da radovi počnu krajem 2018.
„Ako bude sve po planu, sledeće godine počećemo da se bavimo finansiranjem, izradom projekata kako bismo krajem 2018. godine, što je realno, počeli sa izgradnjom prve linije metroa.“
Tokom zvanične posete Kini, u aprilu 2017, Mali početak gradnje metroa pomera na 2019. godinu.
'Mi želimo da gradimo nove mostove, nove tunele, da razvijamo metro i u roku od dve godine ćemo krenuti sa njegovom izgradnjom. Možemo mnogo da naučimo od njih, a ono što je posebno važno je da Beograd bude rame uz rame sa ostalim metropolama sveta i zato je ovaj sporazum važan, rekao je Siniša Mali.'
Manje od godinu dana kasnije, u februaru 2018, Mali izjavljuje da će gradnja metroa početi u drugoj polovini 2020.
'Dakle, u drugoj polovini 2020. godine mi ćemo krenuti da gradimo metro i ostvarićemo na taj način višedecenijski san građana Beograda da Beograd ne bude jedini grad u Evropi koji ima više od milion stanovnika, a da bude bez metroa. (… ) A mi kažemo sledeće, 2020, i ono što je predsednik Vučić rek’o, možemo da zakasnimo mesec-dva dana, ali mi ćemo taj metro uraditi.”
Nekoliko dana kasnije, na predstavljanju liste „Aleksandar Vučić – zato što volimo Beograd“, Mali pokazuje karte za budući metro, ističući da će prva linija biti izgrađena do kraja 2022.
“Beograd će dobiti metro i krenućemo u izgradnju metroa 2020. godine. Do kraja 2022. prva linija metroa biće završena.“
„Kako smo obećali, do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije“, izjavio je u junu 2018. Goran Vesić, koji je nakon izbora Zorana Radojičića za novog gradonačelnika Beograda postao njegov zamenik.
“Najvažniji prioritet je početak gradnje metroa. Kako smo obećali, do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije. Izgradnja počinje do kraja 2020. godine i veoma smo posvećeni da završimo ogroman posao koji je pred nama kako bi bageri počeli da rade. Metro podrazumeva dve linije i četiri integrisane linije BG voza. Prva liniija dužine 22 kilometra biće od Makiškog polja do Ade Huje. Na Makiškom polju ima prostora da se izgradi depo za vagone i lokomotive. Najopterećenija gradska saobraćajnica je Bulevar Živojina Mišića, a stanica metroa na Makiškom polju kupiće sve putnike sa Čukarice, iz Sremčice, Obrenovca, Barajeva i Lazarevca, koji će metroom dolaziti do grada. Tako ćemo rasteretiti ovaj potez jer neće biti autobusa.”
A na kraju 2020. Vesić napominje da gradnja startuje do kraja 2021, garantujući da će prva linija biti završena do 2028.
“Garantujem to. Država je obezbedila 4,4 milijarde za ovaj projekat, imamo političku volju, završili smo sve što je neophodno, Francuzi projektuju metro u etapama, usvaja se Zakon o metrou i počinjemo izgradnju do kraja sledeće (2021) godine.”
U januaru 2021. Vlada Srbije, Grad Beograd, kineska kompanija „Pauer Čajna“ i francuske kompanije „Alstom“ i „Ežis rejl“ potpisale su Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“, a u aprilu te godine Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici. Saopšteno je da je plan da se sa realizacijom projekta vrednog šest milijardi evra, počne do kraja 2021. Narednog meseca Skupština Srbije usvojila je Zakon o metrou i gradskoj železnici, a u julu Goran Vesić početak gradnje najavljuje za novembar.
Gradnjom infrastrukture i nasipa budućeg depoa, 22. novembra 2021, zvanično su počeli radovi. Nekoliko dana potom na Makiško polje dolazi predsednik Srbije, koji je naglasio da će svake nedelje obilaziti ovo gradilište. Ministar finansija Siniša Mali početak glavnih radova najavljue za 2023, kada će, kako je kazao, stići mašine za čiju je konstrukciju potrebno 13 meseci.
'Do kraja 2023. godine imaćemo obe 'krtice' u funkciji. Očekujem da će tada izgradnja prve linije metroa biti u punom jeku i da će već krenuti izgradnja druge linije, tako da ćemo paralelno graditi obe', rekao je Mali.'
U avgustu 2023. predsednik Srbije saopštava da je zadovoljan kako teku radovi na izgradnji metroa, ističući da će oni „uskoro“ biti vidljivi „na svakom koraku“.
“Beogradski metro, videćete i sami, ja mislim da sada to ide dobro, uskoro ćete radove moći da vidite za metro na svakom koraku i nadamo se da ćemo pre kraja 2028. godine moći da otvorimo prvu liniju metroa.”
Pred izbore 2023. i predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić obilazi radove na izgradnji depoa na Makiškom polju i ističe da će u drugoj polovini 2024. godine biti vidljive konkretne stvari na toj lokaciji, a predsednik Srbije ponavljao je da su radovi „ispred roka“.
“Otiđite da vidite kako izgledaju pripremni radovi na Makišu. Sad već ta površina potpuno drugačije izgleda. I to radovi su nam nešto ispred roka. Tako da 2028. godine Beograd će dobiti metro.”
Foto: Beoinfo