Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je prilikom višednevne posete Pekingu krajem aprila ove godine
izjavio “da će za deset dana južni krak Koridora 10 biti otvoren za saobraćaj”.
Foto: FoNet/Aleksandar Levajković
“Mi danas završavamo jedan investicioni ciklus, veliki investicioni ciklus. Želim da vam najavim da ćemo za deset dana, pretpostavljam cela vlada, ako me pozovu voleo bih, jer sam u tom projektu od početka učestvovao. To od Zorane zavisi. Želeo bih da učestvujem u otvaranju južnog kraka Koridora 10”, najavio je predsednik države otvaranje Koridora.
Tom prilikom Vučić je
istakao da će i istočni Koridor uskoro biti otvoren.
“Istočni Koridor ćemo veoma brzo, za dva meseca otvoriti. Obrenovac – Čačak. Pre kraja godine ćemo Surčin – Obrenovac da otvorimo. Ja mislim da su to ogromne stvari za Srbiju.“
I potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, nešto ranije je, tačnije početkom aprila, prilikom obilaska radova na auto-putu kroz Grdeličku klisuru
izjavila – “Grdelička klisura je u potpunosti asfaltirana” i dodala da očekuje da “ovom trasom prvi automobili prođu pre letnje sezone”.
Da je izgradnja pri kraju tvrdio je i direktor sektora za izgradnju Koridora, Aleksandar Senić, koji je 25. aprila ove godine
izjavio da “ovog trenutka može da potvrdi da će svi građevinski radovi na trasi auto-puta kroz Grdeličku klisuru biti završeni do kraja aprila”, i dodao “da će posle toga biti potrebno samo da se testira oprema u tunelu, da se izvrši integracija 13 sistema, koliko ih postoji u tunelima, i da će nakon toga deonica biti spremna za puštanje u saobraćaj”.
U
zvaničnom saopštenju Koridora Srbije, koje je objavljeno 1. aprila 2019, istaknuto je da su “svi asfalterski radovi u Grdeličkoj klisuri završeni”.
“Očekujemo da će svi radovi u vezi trase autoputa kroz Grdeličku klisuru biti završeni do 30. aprila, nakon čega sledi testiranje opreme i puštanje u saobraćaj novoizgrađenog autoputa”, navodi se u saopštenju.
Međutim, od 24. aprila, kada je predsednik Aleksandar Vučić najavio otvaranje saobraćaja na južnom kraku Koridoru 10 “za tačno deset dana”, prošlo je više od zadatog roka, tačnije 18 dana. Građani, međutim, i dalje ne mogu ovom saobraćajnicom.
U međuvremenu, 8. maja od ministarke Zorane Mihajlović dobili smo novi rok za otvaranje južnog kraka Koridora 10, ponovo “za desetak dana”, iako je, kako je
objasnila u svojoj izjavi, izgradnja saobraćajnice već “završena”.
Na pitanje zbog čega još Koridor 10 još nije otvoren, Istinomeru iz Ministarstva građevinarsta, saobraćaja i infrastrukture nisu odgovorili.
Kašnjenje od desetak dana za ovako veliki posao kao što je izgradnja auto-puta ne bi bilo toliko strašno, da ovo nije samo jedno u nizu probijanja rokova za Koridor 10. Da vidimo kada je sve obećavan, pa pomeran rok za završetak radova na izgradnji Koridora 10.
Naime, ubrzo nakon formiranja prve vlade Aleksandra Vučića, 27. aprila 2014. godine, tadašnji premijer je početkom maja najavio završetak radova na Koridoru 10 do kraja 2016. godine.
„
Sada mogu da vam kažem da će pre kraja 2016. godine biti u potpunosti završen Koridor 10 i njegov istočni i južni krak. Dakle, do Sofije ćete moći da stignete za tri sata, do Preševa takođe za nešto malo više od tri sata. Istovremeno ćemo do kraja 2016. završiti auto-put Beograd – Požega, računamo da za ostali deo napravimo koncesioni ugovor i već imamo razgovore“,
rekao je tada Vučić za RTS.
Vladičin Han, 18. 8. 2017. godine / Foto: FoNet/Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
I potpredsednica Vlade Srbije i ministarka Zorana Mihajlović izjavila je, prilikom posete Guči krajem 2014. godine, da „Koridor 10 treba da bude završen do 2016. godine, a Koridor 11 od Beograda do Čačka mora biti gotov do početka 2017. godine. „Do Zlatibora će moći da se stigne za nešto više od jednog sata”, zaključila je tada Mihajlović.
Međutim, u novembru 2015. godine, ponovo je probijen obećani rok za južni i istočni krak Koridora 10.
Prilikom “svečanog otvaranja” dela od 26 kilometara Koridora 10, od Vladičinog Hana do Donjeg Neradovca, premijer Aleksandar Vučić
najavio je da će ceo Koridor 10 biti gotov najkasnije do marta 2017. godine.
„Od Horgoša do Preševa, od Horgoša do Dimitrovgrada moći ćete svuda da idete auto-putem najkasnije do marta 2017, a pokušaćemo da to bude do kraja sledeće godine“, rekao je Vučić.
No, mesec mart je prošao, radovi na Koridoru 10 još uvek nisu bili završeni, a od predsednika Aleksandra Vučića smo u decembru 2017, prilikom posete radovima na Grdeličkoj klisuri,
dobili informaciju da je “ova deonica Koridora završena 92 odsto”, kao i “da se na njoj, iako se malo kasni zbog težine radova jer je reč o jednom od najkomplikovanijih i najtežih segmenata auto-puta u dolini Južne Morave, radi bez prekida i po najnepovoljnijim vremenskim uslovima, što dovoljno govori o odlučnosti graditelja”.
U avgustu 2018. godine došlo je do obrušavanja ukupno oko 100 metara zaštitne kosine na Koridoru 10 u Grdeličkoj klisuri. Prilikom obilaska radova na sanaciji, predsednik Vučić je
najavio novi rok za završetak radova.
“Mi smo rekli da će biti do kraja godine. I mene, i ministarku, i sve druge, gospodin Stanković je uveravao da je to moguće. Ja sam zato rekao, vi to pokušajte. A i ako bude do kraja januara, nikome kruna s glave neće pasti.“
Urušavanje potpornog zida u Grdeličkoj klisuri 20. 8.2018. / Foto: FoNet/Ljiljana Stojanović
Ministarka Zorana Mihajlović, gostujući u emisiji “Insajder debata” sredinom novembra 2018, sa sigurnošću je tvrdila da će izgradnja Koridora 10 biti završena do kraja 2018. godine, o čemu je Istinomer već pisao. Na pitanje novinarke da li se to odnosi i na deonicu koja prolazi kroz Grdeličku klisuru, ministarka je odgovorila potvrdno.
“I kroz Grdelicu, zamislite i kroz Grdelicu, koja je inače obećavana i od svih prethodnih – i 2004, 2005, 2010, 2011, 2012. Imali ste predsednika Tadića koji je 2012. godine bio negde na Koridoru 10 pričajući kako će se završiti Koridor 10. Tad Grdelica nije ni počela da se radi. Dakle, ozbiljni radovi u Grdeličkoj klisuri su počeli 2013, odnosno 2014. godine. Mi ćemo i Grdelicu završiti, bez obzira koliko to bilo teško gradilište.”
Međutim, samo mesec i po dana kasnije, 3. januara 2019, ministarka pomera rok i za agenciju Beta kaže da će sanacija deonice koja prolazi kroz Grdeličku klisuru biti završena do sredine 2019, a da se izvođači i nadzorne kompanije ne požuruju jer je najvažnija bezbednost putnika.
Kako je tom prilikom istakla, u toku prethodne godine završeno je ukupno 103 kilometra puta, ali su “neke deonice puštene za saobraćaj, a neke nisu zbog kritičnih tačaka na kojima se radi”. Jedna od kritičnih tačaka upravo je Grdelička klisura, gde se u avgustu 2018. obrušio potporni zid, i to po treći put te godine.
Ministarka Zorana Mihajlović je 8. maja 2019, u obraćanju uživo u jutarnjem programu TV Prva, ponovo prolongirala rok za otvaranje južnog kraka Koridora 10 za dodatnih deset dana. Naime, ona je
izjavila da je “Grdelička klisura potpuno savladana, a južni krak Koridora 10 ka Severnoj Makedoniji i Grčkoj kompletno gotov”, i zaključila da će “u zavisnosti od vremenskih uslova u narednih desetak dana biti svečano otvoren za saobraćaj”.
Kada je o celokupnom projektu Koridora Srbije reč, on je započet pre gotovo dve decenije, a niz obećanja koji je usledio od strane sastava svih vlada koje su dolazile na vlast, ređao se u nedogled.
Ministarka Zorana Mihajlović, Predejane, 24. 1. 2018. godine / Foto: FoNet/Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Naime, priča o Koridoru 10 počinje još u martu 2001. kada je Srbija potpisala međunarodni Memorandum o razvoju panevropskog Koridora 10 u Solunu.
U junu 2002. godine, tadašnji potpredsednik Vlade Srbije Miroljub Labus, otvarajući dvodnevnu međunarodnu konfereciju o ovoj saobraćajnici,
naveo je da “umesto zastarelog modela finansiranja puteva javnim radovima na teret deficita budžeta, Vlada Srbije osnovaće kompaniju za izgradnju Koridora 10 i biće njen stoprocentni vlasnik“.
Vlada Srbije je u novembru 2002. donela uredbu o prostornom planu uređenja za Koridor 10, a sredinom aprila 2003. iz vlade je
saopšteno da se “očekuje da će sredstva za ovu deonicu biti obezbeđena iz kredita inostranih banaka, kao i iz domaćeg budžeta”. U junu 2003. godine Vlada Srbije je usvojila Prostorni plan područja infrastruktornog autoputa E-75, deonica Beograd-Niš.
Ministarstvo saobraćaja i telekomunikacija je u decembru 2003.
saopštilo da će se “panevropski Koridor 10 u Srbiji kompletirati najranije 2010. godine“, uz procenu da će “modernizacija postojećih i izgradnja preostalih deonica koštati od 1,6 do dve milijarde evra. „
Vlada Srbije je 2009. godine osnovala “Koridore Srbije”, sa osnovnim ciljem obavljanja poslova iz oblasti saobraćajne infrastrukture, odnosno izgradnje autoputeva na teritoriji Srbije. Za koridore je zaduženo više resornih ministarstava, a odgovorni su za izgradnju Koridora 10 i 11.
Prema prvim najavama, deo koridora kroz Srbiju trebalo je da bude završen još 2010. U međuvremenu su različiti političari davali
različite rokove od kojih nijedan nije ispunjen. Milutin Mrkonjić je obećavao da će sve biti gotovo do 2010, da bi posle
tvrdio da je to pogrešno interpretirano. Mlađan Dinkić je 2008. obećavao da neće izaći na izbore ukoliko Koridor 10 ne bude završen do kraja mandata, 2012, ali se
nije držao obećanja.
Ta se obećanja, kako vidimo iz priloženog, nisu mnogo promenila ni sa novom vlašću, ali su se promenili glavni govornici.
Obećanja predsednika Aleksandra Vučića i ministarke Zorane Mihajlović datiraju još iz 2014. godine kada je za prvi obećani rok naveden kraj 2016. Svake naredne godine iz kabineta predsednika i kabineta ministarke stizala su nova obećanja i zadavali su se rokovi koji se nisu ispunjavali. Poslednji najavljeni rok za završetak radova i otvaranje saobraćaja na južnom kraku Koridora 10, koji je prema rečima predsednika Aleksandra Vučića podrazumevao 4. maj, ponovo je probijen, a umesto otvorenog Koridora za saobraćaj, od ministarke Mihajlović smo 8. maja 2019. dobili novo obećanje i ponovno produženje roka za dodatnih deset dana. Stoga predsednik Srbije Aleksandar Vučić za izjavu o završetku radova na južnom kraku Koridora 10 “za deset dana”, odnosno do 4. maja. 2019. godine dobija ocenu “neispunjeno”.
Naslovna fotografija: FoNet/Aleksandar Levajković