Keš ili kartica – nepotrebno pitanje
Novi sistem fiskalizacije počeo je u Srbiji da se primenjuje 1. maja. Svega nekoliko dana pred uvođenje e-fiskalizacije, ministar finansija Siniša Mali gostovao je na jutarnjem programu Radio-televizije Srbije i objasnio važnost ove promene:
“Želim da građani razmeju, svaki put kada nam ne izdaju fiskalni račun, kada ne uzemo fiskalni račun tih 10 ili 20 odsto PDV-a neko sebi stavi u džep, umesto da nama dođe u budžet, kako bismo pomogli onima kojima je pomoć najpotrebnija, kako bismo nastavili da gradimo našu Srbiju”.
Ministar je tada naglasio:
“Nema potrebe više da vas u nekom ugostiteljskom objektu neko pita hoćete li da platite kešom ili karticom. Na vama je gospodo da mi date račun, kako ću ja da platim, kešom ili karticom, to je do mene”, objašnjavajući da se na ovaj način smanjuje mogućnost izbegavanja plaćanja poreza.
Na pitanje novinarke, šta ukoliko nam kaže konobar keš ili kartica, Mali je ponovio:
“Vi mu kažete, nemate pravo da me pitate to pitanje, ja Vas molim da mi date fiskalni račun, ja ću na osnovu toga, zavisi koliko košta to sve, da donesem odluku hoću li platiti kešom ili karticom”.
Iako je ministar 27. aprila najavio kraj postavljanja, dobro poznatog pitanja – “keš ili kartica”, u ugostiteljskim objektima ono se i dalje može čuti.
Istinomer je proverio zašto ovo pitanje i nakon dve nedelje ne izlazi iz upotrebe, kao i na osnovu čega ministar tvrdi da ono više nije potrebno.
Naša redakcija pričala je sa vlasnicima ugostiteljskih objekata, koji tvrde da ovo nije moguće izvesti u praksi, jer pre izdavanja fiskalnog računa mora da se odabere način plaćanja. Na softverima koje koriste ponuđeni su: gotovina, kartica, instant plaćanje, ček, prenos na račun, vaučer, bezgotovinsko plaćanje…
Konobar beogradskog kafića sa kojim smo pričali objašnjava da i dalje naplaćuju po onome šta im se prikazuje na softveru.
“Mi naplaćujemo po tome, a kada bismo otkucali gotovina i neko želi da plati karticom, to bi zahtevalo ispravku koja traje 20 minuta”.
Sa ovim nedoumicama obratili smo se Ministarstvu finansija i tražili odgovore na pitanja – zašto se i dalje postavlja pitanje keš ili kartica i kako je moguće izdati račun, a da se pre toga ne odabere adekvatan način plaćanja.
Odgovor Ministarstva glasio je:
“Ne postoji potreba da se gostu koji zahteva plaćanje računa u ugostiteljskom objektu postavi pitanje da li će plaćanje da izvrši u kešu ili karticom, zbog toga što se, u skladu sa propisima o fiskalizaciji, bez obzira na to da li se plaćanje vrši u gotovini ili platnom karticom, na fiskalnom računu kao podatak o načinu plaćanja unosi “gotovina”.
Ministarstvo smo zatim pitali na koji propis se pozivaju u svom odgovoru, ali odgovor do pisanja ovog teksta nije stigao.
Odgovore smo potražili od kontakt centra Poreske uprave, koji nas je uputilo na novi Pravilnik, odnosno na dokument “Pravilnik o izmenama Pravilnika o vrstama fiskalnih računa, tipovima transakcija, načinima plaćanja, pozivanju na broj drugog dokumenta i pojedinostima ostalih elemenata fiskalnog računa”.
“Izašao je novi Pravilnik, gde su obrisani član 2,3,4 u smislu da se sada sve vodi kao gotovina. Imate gotovinu kada se plaćanje vrši gotovim novcem, novčanicom ili kovanim novcem, instant transferom na prodajnom mestu, platnom karticom i čekom, to se sada sve vodi kao gotovina” objasnili su nam i dodali ponovo da sada niko ne može da nas pita keš ili kartica.
Na naše pitanje da li su ugostitelji upoznati sa ovom promenom odgovoreno je:
“Svi ljudi koji rade, koji su obveznici, da li su mali, srednja, preduzetnici, pravna lica, imaju svoje knjigovodstvo i postoji kontakt centar koji pruža sve informacije u realnom vremenu i pričamo onako kako jeste. Donose se uredbe, mišljenja, podzakonska akta, uvek objasnimo gde se to nalazi i upozoravamo da se to na vreme radi”, kažu nam iz kontakt centra i navode da dobijaju dosta pitanja zašto sve ide pod gotovinom.
Sa novim sistemom, sve je centralizovano, te nema potrebe da ljudi odvajaju ono šta je plaćeno novcem, čekom ili karticom, kažu nam iz Poreske uprave.
Pravilnik koji je doneo spajanje u gotovinu, donet je baš na dan gostovanja ministra Malog na RTS-u, a izašao je 28. aprila u Službenom glasniku.
Ne znamo da li je tokom gostovanja ministar najavio donošenje novog Pravilnika, ili je ipak njegova izjava bila razlog da se Pravilnik istog dana donese.
Ipak, to nije poslednja izmena, 12. maja donet je novi Pravilnik o izmenama i dopuni navedenog Pravilnika dodato je da “elektronski fiskalni uređaj preko kojeg se evidentira promet usluge predaje hrane i pića za konzumaciju na licu mesta” mora za evidentiranje načina plaćanja da ima opcije: gotovina, prenos na račun, vaučer, drugo bezgotovinsko plaćanje.
Zbog čega je došlo do donošenja još jednog Pravilnika o izmenama i dopuni, kao i zašto to nije bilo obuhvaćeno prethodnim Pravilnikom, upitali smo Ministarstvo, ali odgovor ni na ovo pitanje nismo dobili.
Ugostitelj sa Ade Ciganlije sa kojim smo pričali za Istinomer kaže da ove propise donosi neko ko nema veze sa ugostiteljstvom.
“Zamislite sada lokal gde konobar ode 200 metara od kase, a na Adi su toliko udaljene bašte od šanka, da bi naplatio račun i vi kažete karticom, zato što je nekome palo na pamet da ne sme da se pita gotovinom ili karticom. I on se sada 200 metara vrati nazad da bi uzeo terminal i ponovo 200 metara do stola, jer niko od nas nema 50 ili 10 terminala u lokalu, nego jedan ili dva koji se koriste po potrebi tamo gde konobaru zatreba, a novčanik ima svako sa sobom za ono što se naziva naplata gotovinom”, kaže naš sagovornik.
On ističe da je jedno kancelarija, a drugo teren.
“Ima sada tu još jedna stvar koja je opet praksa, u programima koji su licencirani i dobili dozvolu od države u njima postoji način plaćanja, ček, kartica, gotovina”, objašnjava on problem sa softverima:
“Najčešći problem je kada se desi da konobar odnese račun koji je kucao na gotovina, a vi ste mu rekli da plaćate karticom, njemu ostane memorisno kartica i on tog trenutka ponovo otkuca to što ste tražili da izbaci na karticu. Tada kada ga izbaci na kartici nastaju problemi, zato što se pojavljuje i da je kucao karticu i ima slip i ima nedostatak novca, tu je problem kod tih grešaka”, kaže naš sagovornik i dodaje da su “kućice” kartica i gotovina, jedna pored druge..
Rešenje problema on vidi u tome da svi softveri ukinu opciju kartica, da postoji samo gotovina, kako bi se izbegla ova greška.
Ipak, vlasnik kafića kaže da su slipovi sa kartice dokaz da je plaćanje izvršeno.
“Sada nije problem da se moraju poklapati terminali sa karticom i računi koji su naplaćivani karticom, sada je slip sa terminala zamena za novac”, objašnjava on.
E-fiskalizacija donela je mnoge izmene i dopune Pravilnika, ali je potreban period uhodavanja u praksi. Pitanje keš ili kartica bi po propisima trebalo da ode u zaborav, ali stanje na terenu ne odaje takav utisak. Ministar finansija Siniša Mali istog dana izjavio je da ovo pitanje više nije potrebno i doneo Pravilnik kojim to potvrđuje. Ipak njegova izjava iako je istinita, zahteva dodatna objašnjenja, poput toga – šta se dešava sa računima koji su iz stare navike izašli preko kartice, šta je sa softverima koje je odobrila država, a ne poklapaju se sa onim što piše u dokumentima, moraju li ugostiteljski objekti da nabave nove softvere. Zbog istinitosti izjave, ali i mnogo neodgovorenih pitanja – ministar za ovu izjavu dobija ocenu – poluistina.
Naslovna fotografija: FoNet/Vlada Srbije/Slobodan Miljević