Kod privatnika o državnom trošku
Republički zavod za zdravstveno osiguranje usvojio je početkom avgusta 2009. godine dopunu Pravilnika („Službeni glasnik RS“ br. 11/09) koji pacijentima omogućava da troškove pregleda u privatnim ordinacijama refundiraju. Da bi osiguranik refundirao račune, potrebno je da od zdravstvene ustanove koja ne može da mu obezbedi određenu uslugu u roku od 30 dana, dobije potvrdu o „nemogućnosti pružanja te usluge“.
„Nakon što od zdravstvene ustanove dobiju potvrdu, osiguranici imaju mogućnost da o svom trošku zdravstvenu uslugu koja nije pružena u zdravstvenoj ustanovi u koju su upućeni, dobiju u nekoj drugoj ustanovi, odnosno u privatnoj praksi, a da novac refundiraju od svog zdravstvenog osiguranja.“
sajt Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, 6. 8. 2009. godine
Uprkos odluci RZZO-a, ispostavilo se da u praksi nije tako lako doći do potvrde o „nemogućnosti pružanja usluge“ jer lekari odbijaju da je izdaju. Radije pacijentima zakazuju neophodne preglede u odgovarajućem terminu, ali uz dodatno plaćanje.
„Dešavalo se da pacijentima zakazuju pregled ultrazvukom za čak šest meseci, uz napomenu da ako plate može odmah. To ne dolazi u obzir jer tu uslugu RZZO svakako plaća zdravstvenim ustanovama.“
direktorka RZZO Svetlana Vukajlović, Blic, 18. 6. 2010. godine
Vukajlovićeva napominje da pacijenti treba da budu uporni u zahtevanju svojih prava. A, da se upornost isplati, potvrđuje i iskustvo pacijentkinje iz Pančeva, kojoj su mamografski pregled u bolnici zakazali godinu dana unapred.
„Odmah sam zatražila potvrdu o nemogućnosti pružanja zdravstvene usluge. Sestra na šalteru je bila zgranuta. Otišla sam do zaštitnika prava pacijenata koji mi je rekao da ne zna ko je ovlašćen za tako nešto. Zatim sam otišla do načelnice odeljenja gde se radi mamografija, koja mi ni nakon dugog ubeđivanja nije dala potvrdu, već je zatražila nazad moj uput, precrtala datum 20. maj 2011. i zakazala mi snimanje za 10. jun ove godine u osam sati. Ovo je moje iskustvo i savet pacijentima da se bore za svoja prava.“
pacijentkinja Vera Ranisav, Blic, 18. 6. 2010. godine
Iako je, na papiru, lečenje kod privatnika i refundiranje novca moguće, ispostavlja se da u praksi građani treba da se bore sa zdravstvenim ustanovama za svoja prava, umesto da RZZO reguliše neometano sprovođenje Pravilnika koje je doneo. Daleko je to još od najavljenog, pa Istinomer obećanju ministra Milosavljevića daje ocenu „radi se na tome„.