Metro je sistem koji se gradi vekovima
Od prvih ideja da se gradi podzemna železnica, do otvaranja prve linije prošlo je oko tri decenije. Naravno, nije reč o Srbiji, već o Londonu, koji je svoju prvu liniju dobio 1863. godine. Skoro 160 godina kasnije, glavni grad Engleske ima 11 linija metroa. Beograd nema nijednu. Ima samo obećanja. I tako više od pola veka.
U poslednjih desetak godina smo više puta slušali o početku izgradnje metroa, međutim tek ovog novembra se i zvanično očekuje da se krene s radovima.
Ovu, poslednju najavu i obećanje prate izjave koje nisu istinite. Jedna od njih je da se nijedan metro na svetu ne prolazi ispod bolnica, a još jedna (isto citat zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića) jeste ta da je “metro sistem koji se gradi vekovima”.
Šta je pod ovom izjavom mislio Goran Vesić, odgovor nismo dobili.
Svakako, ako govorimo o samoj izgradnji metroa koji je funkcionalan, odnosno ima bar jednu liniju, onda se ne može reći baš da su potrebni vekovi da se nešto tako izgradi, mišljenja je Miloš Vučković iz Inicijative „Po meri metro“.
Još jedna linija metroa otvorena je 1896, ali u Gazgovu. Radovi na prvoj liniji metroa u najvećem gradu Švedske počeli su 1891.
Prva metro linija u Parizu počela je da se gradi 1898. godine, i otvorena je 1900. Pariski metro danas ima 16 linija. U Nemačkoj je prva linija metra otvorena 1902. godine u Berlinu, nakon radova koji su počeli 1896. godine.
Razvijanje metro sistema – bilo kroz obnovu postojećih ili izgradnju novih linija, jeste dugotrajan proces. Mada, kada uzmemo u obzir da je najstariji metro na svetu izgrađen pre oko vek i po, svakako ne možemo reći da se radi – o vekovima. Zbog toga, bilo da je reč o samoj izgradnji ili daljem razvijanju metroa, ne možemo nikako reći da se “metro sistem gradi vekovima” i zato ova izjava zamenika gradonačelnika dobija ocenu – neistina.
Komentarišući ovu izjavu, Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj Inicijative “Ne davimo Beograd” rekao je za Istinomer da “vladajuća stranka o metrou priča već deceniju, a da nije zabola nijedan ašov, dok se u drugim gradovima metro razvija već više od jednog veka”.
“Građani slušaju nevešte izgovore umesto da se već voze prvom linijom metroa koja je planirana od Ustaničke ulice do Zemuna”, kaže Bukvić i dodaje:
“Dok se u drugim razvijenim zemljama planovi za razvoj metroa ne menjaju kako se promeni vlast, već se uspešnost meri postizanjem planski zadatih ciljeva, SNS nestručno prekraja strateške dokumente kako bi udovoljio podobnim investitorima, a na štetu građana”.
Naslovna fotografija: FoNet/Nenad Ðorđević