Najlepša i najčistija kampanja, nikog nismo blatili
Na konferenciji za medije na kraju izbornog dana 3. aprila Aleksandar Vučić se osvrnuo i na izbornu kampanju, uz komentar da je veoma srećan i ponosan:
“…A trudim se da sakrijem suze radosnice zato što nema smisla, mnogo sam mator da bih cmizdrio pred vama. Jer kao što rekoh, ovo je malo ko uspeo. I hoću i da se zahvalim svojoj porodici koja je istrpela svašta. I hoću da se zahvalim svim divnim ljudima koji su nam pružali podršku, ogromnu ljubav. I da kažem da sam ponosan na našu kampanju što je bila najčistija i najlepša u istoriji Srbije. Što nikoga nismo blatili.”
Podsetimo, u junu 2020. posle parlamentarnih izbora izjavio je:
„Želim da čestitam svim drugima na korektnoj i fer kampanji. Mislim da je bila najmirnija, najčistija i najbolja kampanja do sada. Od svih.”
***
Kakva je zaista kampanja bila?
U periodu od oktobra 2021. do februara 2022. godine, prema nalazima Posmatračke misije Crte, “za razliku od ranijih predizbornih perioda, a u okolnostima parlamenta bez opozicije, institucije države bile su izraženo uključene u vođenje kampanje pre kampanje do momenta raspisivanja izbora”.
“Ključno obeležje ovog perioda i institucionalne prakse bila je proizvodnja narativa u korist vlasti, a protiv opozicije i kritičkih glasova javnosti. Institucije zakonodavne i izvršne vlasti i predsednika Republike, kao i najuticajniji mediji u zemlji, bili su u kontinuitetu kanal koji su predstavnici vlasti koristili za stvaranje prednosti vladajuće većine i građenje kulta ličnosti predsednika Aleksandra Vučića – kroz promociju rada i položaja i kroz obračune sa političkim oponentima, civilnim društvom i nezavisnim medijima. Zloupotreba institucionalnih prednosti koje vladajuća većina uživa dobila je i klijentelističke obrise putem zvanične politike intenzivnih jednokratnih programa novčane podrške stanovništvu”, stoji u izveštaju Crte.
U periodu od četiri meseca (septembar – decembar 2021), Crtina inicijativa “Otvoreni parlament” analizirala je ukupno 738 govora narodnih poslanika u kojima je ocenjen tonalitet 6.465 pojedinačnih pominjanja političkih aktera.
Otvoreni parlament je analizirao period od septembra pa do kraja 2021. godine (poslednja četiri meseca rada Narodne skupštine u protekloj godini).
Šta kaže njihov izveštaj?
“Rasprostranjena je praksa u kojoj se negativne kampanje, koje su najpre započete od strane predsednika Republike u provladinim medijima, preliju na plenumske sednice uz potpuno zanemarivanje dnevnog reda i tema o kojima je trebalo da se raspravlja. Ilustrativan je slučaj Zdravka Ponoša, koji je 31. oktobra 2021. godine prvi put u medijima prepoznat kao potencijalni zajednički kandidat opozicije na predstojećim predsedničkim izborima. Naredna dva dana usledile su reakcije aktualnog predsednika Republike, koji je u izjavama medijima sve oštrije napadao svog mogućeg protivkandidata.” (Izvor: OP)
***
Krajem marta Crta je ocenila da je izborna kampanja u lošijim uslovima nego 2020.
“Institucije koje su nadležne za sprovođenje zakona i zaštitu biračkog prava, svojim radom nisu u dovoljnoj meri doprinele zaštiti javnog interesa i većem ostvarenju standarda za slobodne i demokratske izbore. Institucije, koje su pak reagovale na kršenja zakona tokom kampanje, nisu imale uticaj na promenu ponašanja onih izbornih aktera koji su svoje institucionalne prednosti zloupotrebljavali u izbornoj trci”, saopštila je ova organizacija.
***
Na temu blaćenja, ako pogledamo samo mart mesec i kao izvor nam posluži zvanični sajt Srpske napredne stranke, ističu se izjave Predraga Petkovića, Vladimira Orlića, Siniše Malog, kao i Sandre Božić:
“Kada par nedelja pred izbore treba reanimirati rejting koji je klinički mrtav rođen, Dragan Đilas izvadi iz džepa Mariniku Tepić i da joj naredbu da vrišti i skiči i još jednom odigra svoju ulogu kokoške iz Morovića. I isto mantranje, ponavljanje laži i fabrikovanje tzv. afera i dalje daju ravnu liniju. I dok Marinika viče drž’te lopova, njen gazda kupuje još jedan fudbalski klub! Građanima je već jasna ova šibicarska šema dva osvedočena lopova koji su milione zgrnuli guleći im kožu sa leđa i gurajući u teško siromaštvo”.
S obzirom na sve ove podatke o kampanji koju su pratili i neizostavni obračuni funkcionera SNS sa političkim protivnicima, izjava Aleksandra Vučića o “najlepšoj i najčistijoj kampanji u istoriji Srbije”, u kojoj oni “nikoga nisu blatili”, dobija ocenu – neistina.
Foto: Printskrin/N1