Najviše negativnih priloga o Vučiću

Funkcioner SNS o medijskom izveštavanju u predizbornoj kampanji. (RTV, 18. 4. 2017.)
“Prema Birodiju, Aleksandar Vučić je imao najviše negativnih priloga (u predizbornoj kampanji) na RTS-u, apsolutno najviše negativnih priloga na TV N1, na TV B92 je zauzeo drugo mesto po broju negativnih priloga, a na TV Happy, koja je navodno režimska televizija, zauzeo je treće mesto od 11 kandidata.”
Šef poslaničke grupe SNS-a Aleksandar Martinović nedavno je, gostujući u emisiji Pravi ugao na Radio-televiziji Vojvodine, govorio i o protekloj predizbornoj kampanji u medijima i zaključio, u skladu sa dominantnim narativom naprednjaka da se Vučić borio sam protiv svih, da je najviše negativnih priloga u kampanji na nekoliko televizija imao upravo Vučić. Pozivajući se na rezultate monitoringa Biroa za društvena istraživanja (BIRODI), Martinović je rekao da je Vučić imao najviše negativnih priloga na RTS i N1, na B92 je u tom pogledu zauzeo drugo, a na televiziji Hepi treće mesto.
*
Šef poslaničke grupe naprednjaka Aleksandar Martinović / Foto: Fonet, Nenad Đorđević

Slično kao i njegov stranački kolega Vladimir Orlić, i Martinović selektivno iznosi podatke iz izveštaja BIRODI-ja, bavi se samo negativnim, ignorišući pozitivno predstavljanje, gde Vučić dominira što kao kandidat, što kao predsednik Vlade.
Naime, BIRODI je merio vremensku zastupljenost predsedničkih kandidata, u centralnim informativnim emisijama na televizijama RTS, N1, Prva, B92, Pink i Hepi – u sekundama, kao i tonalitet predstavljanja – pozitivno, negativno i neutralno. Praćena je i Vučićeva zastupljenost u funkciji predsednika vlade, jer se tako stiče pravi uvid o dvostrukoj dominaciji medijskim prostorom u kampanji.
Prema nalazima BIRODI-ja, u periodu od 3. do 30. marta, u centralnim informativnim emisijama na RTS-u Vučić je kao predsednički kandidat zaista imao najviše “negativnih” sekundi – cela dva minuta. Martinović je u pravu i kada govori o N1, gde je Vučić prvi na listi po vremenu sa negativnim tonalietom – 290 sekundi. “Pravilno” je pročitao Martinović i redosled na televizijama B92 i Hepi, ali nije čitao do kraja, nije čitao kako i koliko je prikazan u pozitivnom tonu, pa se može steći utisak da se o Vučiću izveštavalo negativnije nego o svima ili većini drugih kandidata.
Mogli bismo još da se igramo procentima, pa da računamo odnos pozitivnih i negativnih sekundi, pa da odatle izvlačimo i nove statistike, ali ovde zapravo treba obratiti pažnju na apsolutne brojeve – na RTS-u je Vučić kao kandidat za mesec dana dobio ravno dva negativna minuta, na N1 nešto manje od pet, na B92 55 sekundi, na Hepiju 47. Dakle, ukupno manje od deset minuta. Istovremeno, na istim ovim televizijama, vreme koje je dobio u pozitivnom tonu je značajno veće – na RTS oko 15 minuta, na N1 oko 10.5, na B92 oko 28 i na Hepiju oko 24. Ukupno – oko 77.5 minuta.
*
Zastupljenost u sekundama centralnim informativnim emisijama u periodu 3-30. mart. Izvor: BIRODI
Kada se gledaju sve posmatrane centralne informativne emisije zajedno (Martinović je slučajno ili namerno preskočio Pink i Prvu) – pobedu po broju negativnih sekundi ne odnosi Vučić, već Vuk Jeremić sa oko 19.5 minuta, naspram Vučićevih 10.3. Istovremeno, Vučić je ubedljivi pobednik u vremenu koje je dobio u pozitivnom kontekstu – oko 353 minuta, prvi sledeći je Vojislav Šešelj sa oko 72, zatim Saša Janković sa oko 66, dok je Vuk Jeremić dobio tek 64.5 pozitivnih minuta. Dakle, Vučić ima tek nešto više od 10 negativnih minuta naspram 353 pozitivnih u centralnim informativnim emisijama u kampanji na posmatranih šest televizija.
Na sve to treba dodati i vreme koje je Vučić dobio kao predsednik Vlade sa pozitivnim tonalitetom – 28.185 sekundi (skoro 470 minuta) – gde je još izraženija njegova dominacija.
“Funkcionerska kampanja je obeležila i ovu izbornu kampanju. U tom pogledu, glavni i jedini protagonista je bio Aleksandar Vučić. Sveprisutnost Vučića se ogleda u desetostruko većoj zastupljenosti, u slučaju kada se spoje predsednička kandidatura i funkcija premijera. Upravo spoj ove dve uloge je u nemalom broju slučajava dovodio do kršenja Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, član 29.2”, navodi se u saopštenju BIRODI-ja.
 
Pitali smo Martinovića da li selektivnim iznošenjem podataka iz citaranog izveštaja gledaoce dovodi u zabludu, te zašto je preskočio televiziju Pink, gde je Vučić – i kao kandidat i kao predsednik Vlade – za četiri nedelje predizborne kampanje dobio svega 11 sekundi negativnog prostora, ali odgovore nismo dobili.
 
Dakle, pažljivo čitanje rezultata monitoringa BIRODI-ja pokazuje nešto što je, inače, bilo očigledno – svako ko je gledao televiziju u kampanji nije mogao da ne primeti da Vučić dominira vestima, dnevnicima, bilo kao kandidat, bilo kao predsednik Vlade. Pažljivo čitanje pokazuje da Martinović iznosi samo podatke o negativnoj zastupljenosti kako bi pokazao da Vučić nije miljenik medija, a preskače podatke o pozitivnom tonalitetu, koji mu ne odgovaraju, zbog čega dobija ocenu “neistina”.
*

Inače, i te negativne sekunde potrla je Vučićeva sveprisutnost u funkciji premijera, kao i nekoliko dugometražnih gostovanja u emisiji Ćirilica na TV Hepi, kao i u emisijama na Pinku.
Martinović je, međutim, primetio kako je u jednoj emisiji na RTS-u bilo 7-8 kandidata, žaleći se što tu  Aleksandar Vučić nije pozvan.
“Na RTS-u ste imali 7-8 kandidata, jedino nije bilo kandidata SNS-a Aleksandra Vučića. Emisija je tako koncipirana, nije pozvan, pozvano je 7-8 predsedničkih kandidata, nije pozvan niko iz izbornog štaba Aleksandra Vučića”, rekao je Martinović.
 
Pretpostavljamo da je govorio o emisiji “Da, Možda, Ne” u kojoj su gostovala četiri kandidata – Nenad Čanak, Boško Obradović, Saša Radulović i Aleksandar Popović. Međutim, ne treba zaboraviti da je Vučić sam gostovao u emisiji “Oko” na RTS-u, za razliku od ove četvorice kandidata, kao i da nije odgovorio na brojne pozive opozicionih kandidata, koji su zahtevali TV duel.
Naslovna fotografija: Fonet, Nenad Đorđević