Nijedan metro na svetu ne prolazi ispod bolnice
“Predugo smo sanjali o beogradskom metrou.”
Početak izgradnje prve linije bio je tema više Istinomerovih ocena – osim u SNS spotovima i Siniša Mali je 2014. godine obećao početak izgradnje 2016. godine, da bi kasnije rok pomerio na 2018. Tokom kampanje za lokalne izbore 2008. godine i Dragan Đilas je obećao vožnju metroom do 2012.
“Vreme je” da ne govorimo o metrou u Beogradu samo u futuru, ako uzmemo u obzir najave zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića – da za dva meseca, u novembru, počinju radovi na izgradnji prve linije metroa u Beogradu.
Njegova trasa je posebna tema. Po Nacrtu plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu za koji je u toku javni uvid, bez stanice na prvoj liniji metroa ostaju i Klinički centar Srbije (KCS) i Prokop i to se neće menjati. Razlog za to je jednostavan, sudeći po izjavi Vesića: “Nemate nijedan metro na svetu koji prolazi ispod bolnice”. A kako je dodao, da ne grade tu zamoljeni su i iz Kliničkog centra Srbije zbog vibracija.
Međutim, nije oduvek bio plan da se zaobiđe ova zdravstvena ustanova. Iz Inicijative “Po meri metro” podsećaju da je još 70-ih godina planirano da Klinički centar i Prokop budu pokriveni metroom jer nemaju druge vidove javnog prevoza.
Miloš Vučković iz ove inicijative objašnjava da je u samom ranom javnom uvidu za metro koji treba da počne da se gradi u novembru predložena i varijanta da metro linija 1 prolazi i kroz ovu deonicu.
“Dakle, to nismo crtali mi, Urbanistički zavod i planeri gradski su dali to kao mogućnost. Ne bi oni ni dali kao mogućnost da tuda ide ukoliko ne postoji mogućnost”, kaže Vučković.
Vesić je za ove primedbe rekao da ne stoje, a kao rešenje problema naveo to što će buduća metro stanica “Mostar” na prvoj liniji biti povezana sa KCS pokretnim stepenicama.
Šta je s trećom linijom?
Ako je zbog vibracija i pisma KCS izbačena iz prve linije stanica kod Prokopa i KCS, kako onda treća linija metroa, po Planu generalne regulacije šinskih sistema prolazi upravo tu – pitaju iz Inicijative “Po meri metro”.
Izvor: Beoinfo, 25. februar 2021
“Apsurdno je da se koristi teza da zbog vibracija ne može da se prođe kroz Klinički centar a istovremeno se projektuje treća linija da tuda prođe. Takođe, postoji veliki broj i bolnica i Kliničkih centara u svetu koji zapravo imaju metro sisteme koji idu ispod njih”, kaže Vučković.
Iz ove inicijative podsećaju na nekoliko primera gde su metro stanice i trase linija neposredno pored ili ispod velikih kliničko-bolničkih centara.
Najpre, to je stanica Hospital Clínic u okviru metro linije 5 u Barseloni. Zatim stanica Queen’s Park u okviru metro linije 1 u Torontu. A među primerima je i stanica Whitechapel (District line i Hammersmith & City line) u Londonu.
Dakle, neistina je da nijedan metro na svetu ne prolazi ispod bolnice. A dodatna nelogičnost i nedoslednost u izjavama zamenika gradonačelnika Gorana Vesića je očigledna, ako uzmemo u obzir da je u planu da treća linija budućeg metroa ima stanicu Prokop i Višegradsku (gde je u blizini bolnički kompleks).
Naslovna fotografija: FoNet