Odgovarajući na komentar poslanika Zorana Živkovića u Narodnoj Skupštini, koji je podsetio premijera da je o investiciji nemačke kompanije “govorio kao da će “Mercedes” da uđe u “Ikarbus” na način da ga kupi”, premijer Srbije je rekao da nikada nije spomenuo prodaju “Ikarbusa” “Mercedesu”.
(Otvoreni Parlament, 2.7.2015)
“Ja nisam rekao nikada da će “Mercedes” da kupi “Ikarbus”. Ja sam bio na otvaranju kada je bio direktor “Mercedesa” zajedno sa mnom, na otvaranju pogona koji je trebalo da predstavlja i koji danas predstavlja strateško partnerstvo između “Mercedesa” i “Ikarbusa” a ne privatizaciju i kupovinu od strane “Mercedesa”.
U potrazi za izjavama premijera u vezi sa ovom temom, Istinomer nije mogao da pronađe ideje o prodaji “Ikarbusa” toj nemačkoj firmi, ali svakako jeste optimistične izjave o saradnji ove dve kompanije. Premijer Vučić je o proizvodnji “srpskog mercedesa” zaista pričao kao o velikoj investiciji i pokazatelju “rasta srpske industrije”, što se nije pokazalo u praksi, ali nikada nije davao izjave da će “Mercedes” kupiti “Ikarbus” zbog čega njegovu izjavu ocenjujemo kao istinu.
Priča o investiciji “Mercedesa” u ovo zemunsko preduzeće traje od sredine 2013. godine, a novinski naslovi poput “Mercedes stiže” i “Mercedes će proizvoditi autobuse u Srbiji” najavljivali su oživljavanje srpske industrije. Gostujući u jednoj od emisija TV “Pink”, Vučić je, između ostalih, spomenuo i ovu investiciju.
(Tanjug/Teška reč, 30.9.2013)
“On (Vučić) je najavio da će sredinom sedmice biti otvorena fabrika Magma u Odžacima, početkom novembra Boš u Šimanovcima, Mercedes ulazi u Ikarbus, verovatno i u FAP, Finci stižu u Smederevo”.
Nekoliko meseci kasnije, Vučić je na prototip prvog “Ikarbusovog” autobusa sa “Mercedesovom” šasijom, zalepio znak ove kompanije.
Premijer na promociji prototipa Ikarbusovog autobusa/Foto: Fonet
(RTS, 10. 3. 2014)
“Danas smo uspeli da pokažemo da samo 300 zaposlenih u ‘Ikarbusu’ može sve da preokrene i da krene u vraćanje stare snage ‘Ikarbusa’. Da se napravi ovakva saradnja sa ‘Mercedesom’ i da se napravi ovakav autobus koji kažu da košta 135.000 evra. Već se iz susedstva interesuju za kupovinu ovog autobusa koji ćemo prodavatu na tržištu cele jugoistočne Evrope, rekao je Vučić.”
Nedugo potom, saradnju ove dve kompanije spomenuo je i u Skupštini Srbije prilikom izlaganja svog ekspozea.
(Otvoreni parlament, 27.4.2014)
“Ikarbus sa svojim novim strateškim partnerom Mercedes-Bencom ima konačno proizvod koji ovo preduzeće dovodi u mogućnosti da izvozi i više ne zavisi od lokalnog tržišta. Ali, u isto vreme, njihovo rukovodstvo mora da radi više i profesionalno, kao i da uzme aktivno učešće na slobodnom tržištu u inostranstvu, a ne samo da čeka pomoć i nove poslove od države”.
A kako dve godine nakon prvih najava, izgleda “Mercedesova” investicija? Kako je u intervjuu za Istinomer rekao generalni direktor “Ikarbusa”, ova fabrika zaista proizvodi autobuse na “Mercedesovim” šasijama, ali njih od nemačke kompanije kupuje i plaća unapred:
Ipak, čini se da nije do kraja jasno da li „Mercedes“ nešto ulaže u tu saradnju sa „Ikarbusom“ ili se samo radi o tome da kupujete njihovu šasiju?
– Sa „Mercedesom“ imamo poslovno-tehničku saradnju. Ne može bilo ko da dođe i kupi „mercedesovu“ šasiju i da na njoj nešto pravi. Oni su u ovu saradnju uložili svoje ime i znanje.
A da li ulažu novac?
– Ne.
Kada „Ikarbus“ mora da plati šasije koje dobije od „Mercedesa“?
– Njihovo ulaganje je i to što šalju svoje stručnjake o svom trošku.
Dakle, da li šasije plaćate čim ih preuzmete ili tek kada prodate autobuse?
– Kao što to činimo kada sarađujemo sa stranim firmama – plaćamo unapred. Sarađujemo sa stotinak kompanija iz inostranstva i uvek uplatimo novac unapred. (Istinomer, 29. 05. 2015)
I od velikih najava prodora na inostrano tržište, ostale su samo najave. Iako su početne ideje bile da “Mercedes” pomogne “Ikarbusu” sa svojom prodajnom mrežom, ova zemunska kompanija i dalje zavisi od lokalnog tržišta, a prvi čovek “Ikarbusa” je za Istinomer rekao da očekuje izvoz tek krajem godine.
“Dve stvari su problem: da bismo ušli na tržište pojedinih zemalja u regionu potrebno je da napravimo autobus sa „Euro 6“ motorom. To znači da moramo da izdvojimo 200.000 evra kako bismo napravili prototip i izreklamirali ga po tim zemljama. Očekujemo da ćemo do kraja godine, u saradnji sa „Mercedesom“, napraviti model koji će imati „Euro 6“ motor. Sa druge strane, u onim zemljama gde možemo da prodamo naš aktuelni model sa „Euro 5“ motorom, prodaja novih autobusa je i dalje slaba.” (Istinomer, 29. 05. 2015)
Ikarbusov autobus sa Mercedesovom šasijom/Foto:FoNet
Dakle, pitanje je da li se ovakva saradnja ”Mercedesa” i “Ikarbusa” može nazvati investicijom nemačkog giganta u zemunsku fabriku. U odgovoru na ovo pitanje, profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić za Istinomer kaže da su strane direktne investicije rastegljiv pojam i da se svašta može podvesti pod investiciju – od tehničke saradnje do privatizacije.
Profesor Ljubodrag Savić za Istinomer
“Sećam se da je Vučič rekao da će se proizvoditi “Mercedesovi” autobusi u “Ikarbusu”, a to je moglo da znači da “Mercedes” preuzima “Ikarbus”. Sada je očigledno da do toga neće doći. Ako je saradnja “Mercedesa” i “Ikarbusa” sada na tom nivou – mi vama pošaljemo šasiju i iskontrolišemo šta ste to uradili, onda to jeste najniži nivo tehničko poslovne saradnje, i može se reći da je neka vrsta investicije. Međutim, investicija u onom uobičajenom smislu bi značila da “Mercedes” pored delova daje i svoje inženjere i radnike, svoju tehnologiju, svoj prodajni sektor”, kazao je Savić uz napomenu da “Mercedes”, ipak, ne dozvoljava svakom da koristi njihovo ime, što znači da je “Ikarbus” ispunio neke standarde.
Istinomer je do sada u više navrata pisao o ovom poslovnom poduhvatu zemunske fabrike i problemima na koje je nailazila, a ocenjivali smo kao neispunjena obećanja premijera Vučića koja su se ticala rokova vezanih za potpisivanje ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji “Ikarbusa” i “Mercedesa”.
Inače, “Ikarbus” trenutno radi na proizvodnji 61 autobusa od čega su 45 “srpski mercedesi”. Ova fabrika se nalazi među 17 kompanija u restrukturiranju koje je Vlada Srbije stavila na spisak strateški značajnih, zbog čega će im biti produžena zaštita od poverilaca za godinu dana.