Obilaznicu oko Beograda imaćemo do 2021.
Na obilaznici oko Beograda svečano je, u julu 2018, obeležen početak radova na izgradnji deonice od Ostružnice do Bubanj potoka. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obećao je da će radovi biti završeni do 2021. godine.
Napomenuo je da je ovaj projekat veoma važan kako bi se dobila „trka“ sa Rumunijom i Bugarskom za preuzimanje putnika koji idu za Grčku ili Tursku.
Kako je navedeno, u pitanju je deonica koja obuhvata sektore obilaznice 4, 5 i 6; da sa prilaznim saobraćajnicama dužina iznosi ukupno 20,4 kilometra, a da je vrednost radova 207 miliona evra.
Međutim, nakon skoro tri godine, krajem aprila 2021, u saobraćaj je pušteno svega 7,7 kilometara obilaznice, na deonici od mosta na Savi do petlje Orlovača i Petlovo Brdo. Predsednik Srbije na otvaranju ovog dela obilaznice dao je drugi rok: „Mi ćemo sve ovo do Bubanj potoka da završimo za godinu i tri-četiri meseca“.
A sada, posle godinu dana, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović sa predstavnicima izvođača radova prošao je kroz tunel „Straževica“, istakao da je „zadovoljan rezultatima i dinamikom radova“ i za 15. jun najavio otvaranje sektora 5 obilaznice, dodajući da će sektor 6 biti završen „u narednih 6-8 meseci“.
Važno je napomenuti i da obilaznica oko Beograda neće biti završena okončanjem radova na ovoj deonici, ali ni na narednoj, na sektoru 6, od tunela Straževica do petlje Bubanj Potok, jer se cela saobraćajnica sastoji od tri deonice – “A” od Batajnice do Dobanovaca (9,7 km), “B” od Dobanovaca do Bubanj potoka (37,3 km) i “C” od Bubanj potoka do Pančeva (31 km). Treća deonica i dalje je tek – “u planu”.
Budući da do maja 2022. obilaznica oko Beograda nije završena ni do Bubanj potoka, da treća deonica do Pančeva nije ni počela da se gradi, a da je predsednik Srbije još u julu 2018. izjavio da ćemo 2021. „imati obilaznicu“, njegovo obećanje ocenjujemo kao – neispunjeno.
Podsetimo, rokovi za završetak obilaznice oko Beograda probijani su godinama. Radovi su počeli još krajem 1990. godine, ali su ubrzo stali.
U leto 2008. tadašnji ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić izjavio je da obilaznica „mora biti završena krajem 2010″, da bi u martu 2010. početak radova najavio za 1. maj, a završetak deonice od Batajnice do Dobanovaca „do kraja 2010. godine“. Ipak, ta deonica otvorena je tek pred same izbore, u maju 2012. Do 2015. „građevinci su uspeli da završe sektor A, od petlje Batajnica do petlje Dobanovci u punom profilu auto-puta i sektore B1 – B5, od petlje Dobanovci do tunela Straževica kao poluauto-put“.
A bivša ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović u oktobru 2017. izjavila je da do kraja 2020. očekuje završetak deonice od Ostružnice do Bubanj potoka, ali i da se „što pre zaključi komercijalni ugovor“ za preostali 31 kilometar, od Bubanj potoka do Vinče i Pančeva.
Početkom 2018. ministarka Mihajlović najavila je početak radova kod isključenja za Bubanj potok za 1. februar, a završetak obilaznice za 2020. godinu. Međutim, radovi su počeli tek u julu 2018. Potom, u avgustu 2019, Ministarstvo građevinarstva izdalo je građevinsku dozvolu za izgradnju deonice od tunela „Straževica“ do petlje „Bubanj potok“, da bi u proleće 2020. ministarka Mihajlović izjavila da će Ostružnički most biti završen u maju, a gradnja cele obilaznice do Bubanj potoka „za malo manje od dve godine“.
Novi most kod Ostružnice u saobraćaj je pušten polovinom juna 2020, a nekoliko dana pre toga probijen je tunel „Straževica“. U septembru 2020. ministarka Mihajlović napomenula je da će deonica dužine 7,7 kilometara biti „završena pre planiranog roka i puštena u saobraćaj do kraja 2020“. Ipak, ta deonica, od mosta na Savi do petlje Orlovača i Petlovo Brdo, u saobraćaj je puštena krajem aprila 2021.
Naslovna fotografija: FoNet, Zoran Mrđa