Obilaznicu oko Valjeva završavamo do leta 2023.
U februaru 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović bio je u poseti Valjevu, najavljivao nove projekte za taj grad, a na pitanje sajta Kolubarske.rs kada će početi radovi na izgradnji južne obilaznice odgovorio da će se to desiti do 15. aprila, ističući da će ona biti završena do leta 2023. Dodao je i da „nije bitno kada će početi radovi, bitno je da će obilaznica biti izgrađena“.
'Plan je da do oktobra završimo 2,2 kilometra, a ostalih 2,8 da završimo do leta sledeće godine. Mi smo u završnoj fazi priprema. Da li će početi za deset dana ili za mesec i po dana, izvinjavam se, ali ja u ovom trenutku ne mogu da kažem jer je to povezano sa određenim administrativno-pravnim i imovinskim problemima kao što je pitanje eksproprijacije. Mislim da bi između 5. marta i 15. aprila trebalo da počnu radovi na izgradnji obilaznice oko Valjeva', kazao je Momirović.'
Istakao je da „u narednih godinu do dve dana“, kada budu završeni radovi na obilaznici i brzoj saobraćajnici Iverak-Lajkovac, „Valjevo neće moći da se prepozna“.
“Da li ovih dana, da li u narednih mesec-dva krećemo da gradimo južnu obilaznicu oko Valjeva, pet kilometara, gde će posao naći, ja mislim, oko 1.000 ljudi u narednih godinu dana. To će omogućiti Valjevu da dobije tu ekonomsku snagu, da plate značajno porastu, da novi ljudi dođu u ovaj grad, da on stvarno bude jedan veliki centar. I uveren sam da u narednih godinu do dve dana Valjevo neće moći da se prepozna, kada se završi ova brza saobraćajnica, kada se završi obilaznica oko Valjeva, kada dođe novih 1.000 radnih mesta, koji će imati natprosečne plate, ja mislim da će to biti najveći benefit, ne samo za ljude koji su našli posao u tim fabrikama, nego, pre svega, za sve one ljude koji rade u malim kompanijama od pet, do 20, do 50 zaposlenih.”
Naglasio je da je važno „ovo izgradimo u zadatim rokovima“, da se „ne razvlače projekti“.
“Mislim da smo na putu da rešimo kompletno pitanje eksproprijacije, do sada smo rešili 88 odsto predmeta. I kako smo rešavali tada, rešavaćemo ih i u narednom periodu, uz najveće moguće poštovanje prema ljudima koji imaju svoju imovinu na tim lokacijama. A da li će radovi krenuti u aprilu, maju ili junu to nije toliko važno. Važno je da mi ovo izgradimo, da izgradimo u zadatim rokovima, da se ne razvlače projekti.”
Mesec dana ranije, u januaru 2022, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture raspisalo je javni poziv za izbor strateškog partnera za izgradnju Južne obilaznice oko Valjeva i obilaznice oko Svilajnca. Već u martu u „Službenom glasniku“ objavljeno je da je posao poveren konzorcijumu koji čine kompanije „Srbijaautoput“ iz Beograda, „Integral inženjering“ iz Laktaša, MHM Projekt iz Novog Sada, Institut za puteve iz Beograda i „Teamenergo“ iz Zemuna.
Prošlo je više od godinu dana da bi u julu 2023. „Putevi Srbije“ podneli zahtev za „određivanja obima i sadržaja studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje južne obilaznice oko Valjeva“, koja, kako je istaknuto, predstavlja vezu buduće južne privredne zone Valjeva sa planiranim koridorom državnog puta Loznica – Valjevo – Lazarevac, deonica Iverak – Lajkovac. Trasa je projektovana za brzinu od 100 kilometara na čas, planirane su četiri trake, a deonica se završava kružnom raskrsnicom koja predstavlja vezu sa gradskom privrednom zonom.
'Idejno rešenje obilaznice izradio je Institut za puteve AD Beograd. Kako je navedeno u dokumentu, pored planirane trase državnog puta IB reda broj 27, Prostorni plan definiše i deo planirane trase Južne obilaznice grada Valjeva (Deonica 1), koja počinje od planirane kružne raskrsnice na državnom putu IB reda broj 27, i dalje se pruža paralelno sa tokom reke Kolubare (sa njene severne strane) u pravcu zapada, sve do kružne raskrsnice, odnosno njene veze sa privrednom zonom grada Valjeva. 'Drugi deo južne oblilaznice (Deonica 2), koji će se naknadno definisati izradom odgovarajuće planske i tehničke dokumentacije, predstavljaće nastavak Južne obilaznice grada Valjeva do veze sa postojećim državnim putem IB reda broj 21', stoji u projektu. Južna obilaznica grada Valjeva se planira sa svim planskim i tehničkim elementima državnog puta IB reda, a osnovni cilj izgradnje je poboljšanje nivoa usluge pre svega za teretne tokove. Naime, postojeći državni put IB-27 prolazi kroz centralna područja Valjeva, tako da mešanje tranzitnog saobraćaja i gradskog saobraćaja, uz železničku prugu i železničku stanicu, izaziva brojne probleme pri dostignutom saobraćajnom opterećenju. 'Izgradnjom ove veze bi se značajno umanjili ovi problemi, a sav tranzitni saobraćaj bi se usmerio van grada Valjeva i time postigli značajni pozitivni efekti', istaknuto je u planu.'
Na samom kraju 2023. otvorena je deonica od 12 kilometara brze saobraćajnice Lajkovac – Divci, a predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će u 2024. biti završeno još 5,2 kilometra do Valjeva, kao i 2,4 kilometra Južne obilaznice.
'Ostaje nam još 5,2 kilometra do Valjeva i ostaje nam Južna obilaznica, 2,4 kilometra da uradimo. I sve će to biti gotovo u 2024. godini.'
Ali, svega nekoliko dana kasnije, početkom ove godine, Vlada Srbije donosi odluku da „van snage“ stavi prethodnu odluka o izboru strateškog partnera za gradnju obilaznice, ne navodeći razloge za to.
U martu ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vesić najavljuje da će „u narednim nedeljama“ biti potpisan ugovor o izgradnji Južne obilaznice, u dužini od 2,2 kilometra.
'Za početak radićemo 2,2 kilometra koja će suštinski značiti kompletnu obilaznicu oko samog Valjeva, što znači izmeštanje kompletnog teretnog saobraćaja iz Valjeva i to je nešto što će biti nastavak ovog projekta', naveo je Vesić.'
Budući da obilaznica oko Valjeva ne samo da nije završena do leta 2023, nego radovi na njenoj izgradnji još nisu ni počeli, obećanje bivšeg ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislava Momirovića ocenjujemo kao – neispunjeno.
Foto: FoNet, Milica Vučković