Požarevac spajamo sa auto-putem do kraja 2023.
Prilikom obilaska radova na izgradnji brze saobraćajnice Požarevac–Veliko Gradište–Golubac, krajem oktobra 2022, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović izjavio je da se očekuje da prva deonica tog projekta bude završena do kraja naredne godine.
'Momirović je ukazao na to da će Požarevac, izgradnjom brze saobraćajnice Požarevac–Veliko Gradište–Golubac, postati industrijski centar Braničevskog okruga. Momirović je, nakon obilaska radova na ovom projektu, rekao da se očekuje do kraja sledeće godine spajanje Požarevca sa Koridorom 10, što će ovom gradu omogućiti direktnu vezu sa Beogradom, Nišom i celom Evropom. Direktor 'Koridora Srbije' Aleksandar Antić potvrdio je da je dinamika radova dobra zahvaljujući efikasnom procesu eksproprijacije, i naveo da je na izgradnji 'Dunavskog koridora' svakodnevno angažovano približno 200 radnika sa isto toliko mehanizacije, pri čemu će se broj zaposlenih značajno uvećati kada se počne sa radovima na objektima.'
Inače, brza saobraćajnica Požarevac–Veliko Gradište–Golubac od oko 68 kilometara, nazvana „Dunavski koridor“, podeljena je na tri poddeonice: prva od 23 kilometra (počinje od postojeće petlje “Požarevac” na Koridoru 10 do Požarveca), druga od 23 kilometra i treća od 21. Izgradnja je počela u novembru 2021, a krajem avgusta te godine kineska kompanija „Šandong haj-spid grup“, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i „Koridori Srbije“ potpisali su ugovor vredan 337 miliona evra. Tom prilikom predsednik Srbije naglasio je da će kompletan „Dunavski koridor“ biti završen u novembru 2024. godine.
'Vučić je nakon potpisivanja ugovora o izgradnji te saobraćajnice, istakao da je vrednost radova 337 miliona evra, a da će radovi biti okončani u novembru 2024. godine. 'Za tri godine ići ćemo od Beograda do Gradišta za sat vremena, do Golupca za sat i 15 minuta. Mislim da to niko nije sanjao', rekao je Vučić. On je kazao i da je danas važan dan, jer je ugovor potpisan posle mnogo meseci izrade idejnog projekta i borbe za što je moguće nižu cenu izgradnje puta dugog gotovo 70 kilometara. 'Spajamo Srbiju sa najlepšim delom Dunava, i sa jednim od najlepših delova zemlje, sa divnim narodom na istoku, koji smo zapostavljali ne samo 80 godina, već više od veka', rekao je Vučić.'
Nekoliko meseci kasnije, na svečanosti povodom početka radova, predsednik Srbije izjavio je da će prva deonica biti završena do kraja 2023. godine.
'Radovi na izgradnji brze saobraćajnice Požarevac–Golubac počeli su kod petlje Požarevac, u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Poručio je da će građani, kada taj projekat bude gotov 2024. godine, od Beograda do Velikog Gradišta stizati za manje od sat vremena, a do Golupca za 70 do 75 minuta. Aleksandar Vučić je u razgovoru sa kineskim izvođačima kazao da će prva deonica biti završena do kraja 2023. godine.'
Vučić je napomenuo da će se nakon ove raditi i brza saobraćajnica do Brze Palanke, a kasnije i do Kladova i Negotina.
'Kada izgradimo brzu saobraćajnicu do Braničeva i Golupca, krećemo u nastavak prema Brzoj Palanci, a onda i kraka ka Kladovu i Negotinu. Ceo istok Srbije ćemo povezati sa Beogradom i Novim Sadom i moći ćemo da privučemo više velikih investitora', naveo je predsednik.'
U martu 2022. ministar građevinarstva Tomislav Momirović obišao je radove na „Dunavskom koridoru“ i izrazio zadovoljstvo brzinom kojom se odvijaju radovi.
'Momirović, koji je obilazak radova započeo na prvoj poddeonici u Maloj Krsni, kod postojeće petlje 'Požarevac', izrazio je zadovoljstvo time što se radovi odvijaju po planu i što će ova saobraćajnica povezati Koridor 10 sa Koridorom 7 i otvoriti novu perspektivu za razvoj rečnog turizma.'
U junu je ministar Momirović ponovo na ovom gradilištu. Istakao je da je zadovoljan kako su „Koridori Srbije“ pristupili rešavanju svih problema na trasi puta i kako kineska kompanija Šangdong izvodi radove, ali i izneo novi rok za završetak celog projekta – sredina 2025. godine.
'Sve su to garanti da ćemo mi sredinom 2025. godine kompletno da završimo ovu saobraćajnicu, jer ova vlada i ovaj politički sistem na čelu sa Aleksandrom Vučićem se ne povlači ni pred jednim izazovom', naglasio je Momirović.'
Krajem 2022. „Nova ekonomija“ objavila je podatak da Srbija za finansiranje izgradnje ove saobraćajnice kod „NLB Komercijalne banke“ uzima kredit u iznosu od 16 milijardi dinara (136,3 miliona evra).
'NLB i Srbija su ugovor o dugoročnom investicionom kreditu zaključile 14. novembra 2022. U 'Službenom glasniku' je objavljen ukaz predsednika Srbije o proglašenju Zakona o zaduživanju Srbije kod NLB Komercijalne banke za finansiranje izgradnje deonice brze saobraćajnice: auto-put E-75 Beograd – Niš (petlja Požarevac) – Požarevac (obilaznica) – Veliko Gradište – Golubac (Dunavska magistrala). Nominalna kamatna stopa, kako piše u zakonu kojim se potvrđuje zaduživanje, iznosi tromesečni belibor plus 3,85 odsto na godišnjem nivou. Srbija će glavnicu kredita da otplaćuje u jednakim tromesečnim ratama (28 rata), a nakon isteka grejs perioda, koji traje do tri godine od stupanja ugovora na snagu. Krajnji rok za otplatu je deset godina od dana stupanja na snagu ugovora.'
U julu ove godine predsednik Vučić ponovo obilazi radove na „Dunavskom koridoru“ i ističe da će saobraćajnica biti završena krajem 2025.
'Dunavski koridor, odnosno brza saobraćajnica Požarevac – Veliko Gradište – Golubac, dužine 68 kilometara, biće završena krajem 2025. godine, izjavio je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić. 'Otvaranje brze saobraćajnice za dve i po godine značiće put u budućnost za ceo istok Srbije. Imaćete gotovu brzu saobraćajnicu i stizaćemo od Beograda do Velikog Gradišta za sat i 10 minuta, a do Golupca za sat i 20 minuta', kazao je Vučić tokom obilaska radova.'
Nekoliko meseci kasnije, početkom oktobra, aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić obilazi radove na „Dunavskom koridoru“, potvrđuje novi rok (do kraja 2025) koji je izneo predsednik Vučić, ali i ističe da će Požarevac biti spojen sa auto-putem do kraja 2024.
'Vesić je naveo da će narednih dana početi da se asfaltira oko kilometar dnevno, naglašavajući da je plan da se do sredine sledeće godine završi leva traka do obilaznice oko Požarevca, saopštilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Istakao je i da će do kraja sledeće godine Požarevac biti spojen na kompletnu saobraćajnicu u punom profilu, a da će do kraja 2025. Dunavski koridor biti završen u potpunosti, dodajući da je to jedna od najvažnijih saobraćajnica koje se rade u Srbiji.'
Budući da prva deonica na “Dunavskom koridoru” neće biti završena do kraja 2023, već je rok za spajanje Požarevca sa Koridorom 10 pomeren za godinu dana, obećanje bivšeg ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislava Momirovića ocenjujemo kao “neispunjeno”.
Foto: FoNet/MGSI