Prosečna starost autobusa u Beogradu je 7,1 godina
Autobus na liniji 45 uleteo je 24. septembra u dečiji park u Zemunu, a tada je za volanom bio vozač star 72 godine. Nekoliko dana kasnije, u jutarnjem programu televizije Prva, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić istakao je da svi vozači u Gradskom saobraćajnom prevozu imaju ispod 65 godina, ali da se kod privatnih prevoznika mogu zaposliti i stariji.
Međutim, on je govorio i o starosti autobusa u javnog gradskom prevozu.
„Verujte mi grad vodi vrlo računa o svemu tome, prosečna starost autobusa u gradu je 7,1 godina, kada imamo zajedno i privatne i državne autobuse, kada računamo tu prosečnu starost“.
A zatim je dodao:
„(…) u GSP-u je prosečna starost devet godina“.
Istinomer je proverio ove tvrdnje gradonačelnika Beograda.
Starost autobusa u Beogradu
„U autobuskom podsistemu na teritoriji grada Beograda, na radu je angažovano 1.425 od ukupno 1.737 autobusa (inventarski broj autobusa). Ukupna prosečna starost 7,2 godine“, glasi odgovor Sekretarijata za javni prevoz grada Beograda na naša pitanja.
Iz Sekretarijata navode da vozni park GSP-a broji 840 autobusa sa prosečno 9,4 godine starosti.
Takođe, kako napominju, ukupan broj autobusa privatnih prevoznika je 900, čija je prosečna starost pet godina, a trenutno je angažovano 755 vozila.
Sa druge strane, u Programu poslovanja za 2021. godine preduzeća GSP-a, podatak je sledeći:
„Na dan 9.11.2020.godine prosečna starost autobuskog voznog parka iznosi 8,10 godina. U odnosu na kraj prošle godine, kada je prosečna starost iznosila 7,55 godina, beležimo trend povećanja prosečne starosti, s obzirom da od kraja prošle godine nije bilo nabavke autobusa, a rashodovano je samo 17 autobusa. Postmatrano po autobuskim pogonima, prosečna starost vozila se kreće u rapsonu od 7,38 do 9,21 godine“.
Statistika na sajtu GSP-a nije ažurirana, pa su, prema tim podacima, 2018. godine autobusi prosečno bili stari nešto više od 10 godina.
A gradonačelnik Beograda je naveo i koje su kupovine obavljene.
„Od 2014. do 2019. godine je nabavljeno 344 autobusa, same 2019. godine 244 autobusa je nabavljeno, a u ovom trenutku je tender za 100 autobusa na gas i 10 električnih autobusa koji će se realizovati do sredine sledeće godine“, rekao je Radojičić.
Međutim, osim autobusa građane prevozi i 120 tramvaja, 80 trolejbusa, četiri elektrobusa i jedan „vrabac”.
Prošlog novembra, kako je navedeno u Programu poslovanja, ukupna starost svih vozila bila je oko 14 godina. Prosečna starost tramvaja iznosila je 14,60, a trolejbusa 11,09 godina.
***
Budući da podaci beogradskog Sekretarijata za javni prevoz pokazuju da starost autobusa u javnom prevozu iznosi 7,2 godine i da se oni gotovo poklapaju sa tvrdnjom gradonačelnika Beograda Zorana Radojčića da je „prosečna starost autobusa u gradu 7,1 godina” njegovu izjavu ocenjujemo kao – istinu.
Naslovna fotografija: FoNet/Beoinfo