Smanjuju se subvencije za GSP

Gradonačelnik Beograda o subvencijama. (Beta, 24. 4. 2015. godine)
“Subvencije pojedinim preduzećima padaju, ali ih i dalje ima. Prevashodno tu mislim na Gradsko saobraćajno preduzeće. Takođe, nabavkom novih autobusa, svim merama štednje koje smo započeli, i to preduzeće polako staje na svoje noge.“

Gradonačelnik Beograda izjavio je u aprilu ove godine da se smanjuju subvencije gradskim preduzećima, među kojima je i Gradsko saobraćajno preduzeće “Beograd”. Samo mesec dana kasnije, gradonačelnik je kazao da je situcija u GSP-u neodrživa i da Grad ne može da 20 odsto godišnjeg budžeta izdvaja za subvencionisanje javnog prevoza.

Danas, 20. 5. 2014. godine
“Godišnji budžet Beograda je 60 milijardi dinara i ispada da se za javni prevoz daje skoro 20 odsto, Grad nema novca da jednu petinu izdvaja za javni prevoz, zbog čega se te subvencije moraju smanjiti… Mi to moramo da rešimo na način kojim će biti podignuta efikasnost javnog prevoza, a sa druge strane smanjene subvencije”, rekao je Siniša Mali.

Mesec dana nakon ove izjave, krajem juna ove godine Skupština grada Beograda usvojila je rebalans budžeta, kojim su sredstva Direkciji za javni prevoz uvećana za oko 6 milijardi dinara. Iz Grada poručuju da će dodatna sredstva biti utrošena za nabavku 83 trolejbusa, postavljanje novih stajališta i izradu nove mreže linija javnog gradskog prevoz.

Godinama unazad, kako pokazuju podaci Sekretarijata za saobraćaj, subvencije GSP-u, izuzev 2014, bile su u porastu. Međutim, prošla godina bila je specifična i zbog toga što je GSP, prvi put od svog osnivanja, pored pomoći Grada dobilo i subvenciju iz republičkog budžeta. Tako je ukupan iznos subvencija za 2014. bio veći od 6,5 milijardi dinara.

*

Međutim, direktor GSP-a Željko Milković tada je tvrdio kako je za “prezaduženi GSP” i ta suma nedovoljna.

Blic, 29. 10. 2014. godine
“Do sada smo dobili od Grada 4,5 milijardi dinara i sa te dve milijarde iz republičkog budžeta imaćemo opet za milijardu dinara manje nego što je GSP “Beograd” dobio prošle godine od Grada. Taj novac služiće nam isključivo za preživljavanje, pošto samo za gorivo i plate mesečno izdvajamo 950 miliona dinara”, rekao je Milković.

Prošlogodišnje apele direktora tog javnog preduzeća, gradska uprava je ove godine, izgleda,  imala u vidu. Podaci, koje su Istinomeru dostavili iz Gradskog sekretarijata za saobraćaj, pokazuju da predviđena sredstva koja su namenjena Direkciji za javni prevoz, u čijem sklopu posluje i GSP, iznose preko 19 milijardi dinara. Od toga, GSP treba da dobije 56,31 odsto sredstava, što iznosi nešto više od 11 milijardi dinara. To znači da su subvencije GSP-u u ovoj godini skoro udvostručene. 

*
Odgovor Gradskog sekretarijata za saobraćaj / Printscreen

Istinomer je objašnjenje za uvećanje subvencija zatražio i od gradonačelnika Beograda, ali iz njegovog kabineta nisu direktno odgovorili, već su kazali da subvencije GSP-u ne mogu biti ukinute, jer je problem sistemski.

“Restrukturiranje GSP-a nije moglo kao kod ostalih preduzeća samo kontrolom troškova. Na primeru GSP-a se godinama unazad lomila socijalnu politika, nelogičan tarifni sistem, veliki broj nepovoljnih ugovora. Takodje, sama struktura troškova, gde troškovi goriva I radne snage zauzimaju veliko učesšće u ukupnim troškovima, govori da su to relativno fiksne kategorije, jer svako drastično smanjenje ovih kategorija značilo bi i smanjenje kvaliteta pružene usluge (manje vozila na ulicama grada)”, objašnjavaju u kabinetu gradonačelnika.

Kao rešenje za problem GSP-a vide u povećanju prihoda, a jedan od preduslova za to je i povećanje prodaje mesečnih karata. U skladu sa tim ciljem, najavljuje se nov tarifni sistem od oktobra. Prema podacima Sekretarijata za saobraćaj, prihod od naplate karata u prvih šest meseci ove godine porastao u odnosu na isti period 2014. godine.

“U periodu od januara do juna 2015. godine ukupan prihod iznosio je 4.509.973.867,63, a u periodu januar-jun 2014. godine 3.956.162.254,42 dinara”, navodi se u dokumentu.

Kako svi podaci do kojih je Istinomer došao pokazuju da su sredstva predviđena za 2015. godinu skoro dvostruko veća od onih koja su izdvojena u prethodnoj godini, odnosno značajno viša u odnosu na period od 2011. godine, izjavu gradonačelnika Beograda ocenjujemo kao neistinu