Sve inspekcije umrežene do sredine 2019.
Potpuno unapređenje funkcionisanja inspekcijskih službi, putem informacionog sistema e-Inspektor, čija je namena da olakša i unapredi rad inspektora i učini ga transparentnijim, prema rečima predsednice Vlade Ane Brnabić, trebalo je da bude gotovo do sredine 2019. godine.
Ovom obećanju prethodila je najava predsednice Vlade, da će do juna 2018. godine, prve četiri inspekcije biti umrežene u ovaj sistem, kojoj je Istinomer u oktobru 2018. dao ocenu “radi se na tome”, budući da je u vreme kada je umrežavanje prvih inspekcija trebalo da bude završeno, ono zapravo tek počelo, a rok je pomeren za decembar 2018.
Prve četiri inspekcije – tržišna, inspekcija rada, sanitarna i upravna, krenule su sa korišćenjem ovog sistema početkom ove godine, dok su ostale inspekcije, prema obećanju Brnabić, trebale da budu umrežene “do sredine 2019”.
Međutim, 10. jula 2019, u hotelu Hajat, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, Kancelarija za IT i eUpravu i NALED obeležili su početak rada 36 inspekcija u informacionom sistemu e-Inspektor, a saopšeno je da se umrežavanje preostalih sedam očekuje do kraja godine.
Stoga, predsednica Vlade Ana Brnabić za obećanje da će do sredine 2019. godine sve inspekcije biti umrežene u e-Inspektor, od Istinomera dobija ocenu “skoro ispunjeno”, dok će naš tim nastaviti da prati hoće li obećanje biti u potpunosti ispunjeno do kraja ove godine.
Kada govorimo o e-Inspektoru, važno je da uzmemo u obzir nivo računarske opremljenosti inspekcija u Srbiji. Dakle, da bi novi softverski sistem valjano funkcionisao, neophodno je da hardverski deo opreme bude odgovarajući.
Naime, „Funkcionalna analiza republičkih inspekcija“ koju je objavilo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, krajem marta 2019, pokazala je da je “trenutno stanje računarske opreme apsolutno nezadovoljavajuće, posebno imajući u vidu da je više od 70 odsto računara starije od 10 godina, a laptopova starije od osam godina“, navodi se u izveštaju o radu inspekcija.
Prilikom obeležavanja početka rada 36 inspekcija u e-Inspektoru istaknuto je da je za “potrebe rada u sistemu e-Inspektor Kancelarija za IT i eUpravu obezbedila 1.340 laptop računara, kvalifikovane elektronske sertifikate i bežični pristup internetu u svim inspekcijama”, navodi se u saopštenju Ministarstva državne uprave u lokalne samouprave.
Da bi proverili kakvo je trenutno stanje sa računarskom opremom u inspekcijama, kontaktirali smo Sekretarijat za inspekcijske poslove, međutim, nisu nam uputili nikakav odgovor.
Šta je e-Inspektor?
Sistem e-Inspektor predstavlja jedinstveni softver koji povezuje republičke inspekcije. U okviru e-Inspektora je evidentirano 1,9 miliona subjekata i objekata inspekcijskog nadzora u Srbiji. Jedna od ključnih prednosti e-Inspektora jeste unapređenje transparentnosti inspekcijskog nadzora i na jedan klik biće moguće dobiti broj prijava inspekcija, broj nadzora po inspekcijama, oblastima ili okruzima, izrečenim merama i niz drugih važnih statističkih podataka, navodi se na sajtu NALED-a.
Naslovna fotografija: FoNet/Vlada Srbije/Slobodan Miljević