Svi kineski autobusi stižu do jeseni
“Najveća pojedinačna nabavka autobusa u istoriji GSP-a”, prema rečima zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića, ozvaničena je potpisivanjem ugovora, 25. aprila ove godine, a podrazumevala je nabavku ukupno 244 nova autobusa.
“Prilikom organizovanja ove nabavke insistirali smo da autobusi budu što pre u Beogradu s obzirom na stanje u kojem se nalazi gradski prevoz”, istakao je Vesić prilikom potpisivanja ugovora, i dodao da će “autobusi stizati sukcesivno”, kao i da se “nada da ćemo do septembra imati većinu ovih autobusa”.
Naime, prema rečima gradskih čelnika, prva vozila kineske kompanije “Higer” bila su očekivana još u julu mesecu, a zatim veći deo do 1. septembra.
Ceo kontingent novih autobusa trebalo je, kako nam je Vesić obećao, da stigne u roku od 160 dana od potpisivanja ugovora, što bi značilo 1. oktobra.
No, sa početkom zimskog reda vožnje 2. septembra, građani i dalje nisu imali priliku da se voze novim autobusima kineske kompanije.
Elem, prvih 30, od ukupno 174 autobusa, stiglo je u GSP Beograd tek danas, 8. oktobra.
Generalni direktor GSP Beograd, Radiša Momčilović, saopštio je da je kineska kompanije “Higer” uputila izvinjenje Beograđanima, zbog kašnjenja u isporuci novih autobusa.
“Danas je istekao rok za isporuku novih 174 autobusa kineske kompanije “Higer” za GSP Beograd. Isporučen je prvi lot autobusa, a od dobavljača smo obavešteni da će isporuka ostalih autobusa kasniti zbog zastoja u proizvodnji motora za evropsko tržište”, naveo je Momčilović.
Prema rečima Momčilovića, “GSP će izvršiti naplatu penala u iznosu od 1,46 miliona evra za ostatak autobusa koji nisu isporučeni u predviđenom roku”.
U saopštenju grada Beograda se dalje navodi da će ostatak autobusa biti isporučen GSP-u Beograd “najkasnije do 30 novembra”.
Dakle, svi naručeni kineski autobusi, prema Vesićevom obećanju, trebalo je da stignu u Beograd do 1. oktobra, a najveći deo do septembra. Međutim, GSP je dobio tek prvih 30 vozila i to 8. oktobra, a razlog je, kako kaže direktor ovog preduzeća, kašnjenje isporuke kompanije “Higel”. Bilo kako bilo, obećana 174 kineska autobusa još nismo videli na ulicama Beograda, stoga zamenik gradonačelnika za izjavu “da će novi autobusi kineske kompanije biti isporučeni sukcesivno u roku od 160 dana”, dobija ocenu “neispunjeno”.
Pražnjenje lagera po nižoj ceni
Kako se navodi na sajtu autobusi.net, brze isporuke autobusa karakteristične su su za pražnjenje lagera nastalih otkazivanjem neke narudžbine. Naime, i novosadski javni prevoznik je na sličan način kupio, i ubrzo pustio u saobraćaj, petnaest Irisbus Crossway LE autobusa, koji su ostali na lageru nakon što je Tirana otkazala deo narudžbine. Osim kratkog roka isporuke, proizvođači za ovakav posao daju i niže (damping) cene, s obzirom da su prethodni naručioci isplatili deo troškova proizvodnje.
Naslovna fotografija: FoNet/Beoinfo