Gradonačelnik Beograda najavio je početkom jula, predstavljajući novi model unapređenja sistema gradskog prevoza, da će tender za izbor novih privatnih prevoznika u javnom prevozu biti raspisan u prvoj polovini avgusta.
Beoinfo, 9. 7. 2015. godine
“Juče smo dobili saglasnost Komisije za javno-privatna partnerstva Republike Srbije da započnemo tender za izbor privatnih auto-prevoznika, koji će krenuti u avgustu i do kraja godine ćemo izabrati privatne auto-prevoznike koji će voziti građane narednih deset godina”.
Grad Beograd rešio je da izbor novih privatnih autoprevoznika, koji će raditi zajedno sa gradom i GSP-om, načini kroz postupak javno-privatnog partnerstva. Kako je rečeno, trebalo bi da privatni autoprevoznici voze na 47 od ukupno 150 linija GSP-a. Gradonačelnik je kazao:
Beoinfo, 9. 7. 2015. godine
“Svi autobusi koje od 1. januara budemo uvodili u saobraćaj, moraće da imaju klima-uređaje, brojače putnika, bežični internet i video-nadzor. Na taj način ne samo da unapređujemo kvalitet gradskog saobraćaja, već i prihvatamo sugestije građana”.
Mediji su u narednim danima pisali o uslovima koje će morati da ispune oni koji će dobiti priliku da od 1. januara sledeće godine voze građane kao privatni prevoznici.
Politika, 20. 7. 2015. godine
“Autobusi neće smeti da budu stariji od 10 godina, moraće da budu opremljeni uređajima za naplatu karata, za upravljanje vozilima, na svim vratima i uređajima za brojanje putnika, ali i da budu obojeni u belo. Solo autobusi moraće da imaju ugrađene najmanje dve digitalne kamere, a minibusi jednu. Video-nadzor, brojači putnika, pristup besplatnom internetu, kao i naznačena boja moraju biti obezbeđeni najkasnije godinu dana od potpisivanja ugovora. Prevoznici koji budu konkurisali moraće da poseduju servisna i vučna vozila za održavanje voznog parka. Zainteresovani će morati da dostave i bankarske garancije od 100.000 dinara po autobusu, ali i da ispune uslove iz Zakona o javnim nabavkama”.
Poziv za podnošenje ponuda za pružanje usluge „Prevoz putnika u javnom gradskom prevozu u Beogradu“ objavljen je 11. septembra 2015. Kao razlog kašnjenja od skoro mesec dana, u gradskoj upravi za Istinomer su naveli:
“Tender nije raspisan isključivo iz razloga što se čekalo na stupanje na snagu izmena i dopuna Zakona o javnim nabavkama, s obzirom na to da se radi o javno-privatnom partnerstvu bez elemenata koncesije, gde se dodela ugovora vrši u postupku javne nabavke. Prema mišljenju projektnog tima, izmene Zakona otvaraju prostor za daleko efikasnije sprovođenje postupka dodele, u skladu sa najboljom evropskom praksom. Pored toga, čeka se imenovanje građanskog nadzornika od strane Uprave za javne nabavke. Grad Beograd se obratio Upravi za javne nabavke odmah po stupanju izmena zakona na snagu, i dalje čeka odgovor”, navodi se u pisanom odgovoru Službe za informisanje gradske uprave.
S obzirom na to da je gradska uprava podnela, a Komisija za javno-privatno partnerstvo odobrila Predlog projekata za obavljanje komunalne delatnosti gradskog prevoza putnika u Beogradu, ali da se za raspisivanje tendera čekalo na imenovanje građanskog nadzornika, zbog čega je objavljivanje poziva kasnilo, izjavu gradonačelnika Beograda ocenjujemo sa ispunjeno.
Gradsko saobraćajno preduzeće jedno je od najstarijih beogradskih službi, a nedavno su proslavili 120 godina rada. Raspolažu sa 1.285 vozila prosečne starosti 12 godina. GSP zapošljava oko 6.000 ljudi i godinama unazad suočava se sa finansijskim poteškoćama. Bez obzira na ogromne subvencije koje dobija iz republičkog, ali i budžeta grada Beograda, posluju sa gubitkom, a samo u 2013.
prema podacima APR-a neto gubitak ove kompanije iznosio je oko milijardu i po dinara. Zbog nemogućnosti da sama služba obavlja delatnost gradskog prevoza, u ovaj posao početkom dvehiljaditih, uključeni su i privatnici. Taj posao trenutno obavljaju Udruženje privatnih prevoznika, Veolia transport, Poslovno udruženje Beobus, Tamnava Trans. Ugovori koje gradska uprava ima sa ovim prevoznicima, ističu ove godine.
Istraživanje Centra za istraživačko novinarstvo (CINS) iz 2013. godine pokazalo je da osim GSP-a, i privatni prevoznici pored udela u prodaji karata, dobijaju dodatne prihode iz budžeta grada Beograda.
CINS, 23. 5. 2013. godine
“Direkcija nam je pismeno potvrdila da privatnici, koji saobraćaju u ITS1, dobijaju jednu četvrtinu od ukupnog prihoda od prodaje karata, a zatim se dodatno dotiraju. Tako su, na primer, privatni prevoznici iz ITS1 u 2011. godini prihodovali oko dve milijarde dinara od karata, a iz budžeta im je dato još dve i po milijarde. Privatnicima iz druge tarifne zone (ITS2) tada je dato oko milijardu i po dinara. Dakle, u 2011.godini, koju je GSP završio sa oko dve milijarde dinara gubitka (neto gubitak), grad Beograd je četiri milijarde dodelio privatnim prevoznicima. Te godine GSP je sa 1.200 vozila dobio iz budžeta 4,8 milijardi dinara. Tako su privatnici sa ukupno oko 680 autobusa dotirani skoro koliko i GSP”.
Istinomer će pratiti kakvi će ugovori biti potpisani sa autoprevoznicima i da li će i oni, kao i do sada, biti subvencionisani novcem poreskih obveznika.