Tunel kod Ekonomskog fakulteta počinjemo da gradimo najkasnije 2023.
U maju 2022. Goran Vesić, u to vreme zamenik gradonačelnika Beograda, tvrdio je da će radovi na izgradnji tunela ispod Ekonomskog fakulteta početi “tokom ove ili najkasnije početkom sledeće godine”. Dakle, najkasnije u prvim danima 2023.
'Mi ćemo tokom ove godine, najkasnije početkom sledeće, početi sa izgradnjom dva mosta i jednog tunela. Mislim da je to veoma važno za dalji razvoj Beograda. Prvo je Savski most, umesto Starog savskog mosta koji sada ima dve trake koje koriste i tramvaji i automobili, dobićemo most sa šest traka, četiri trake za automobile i dve trake za tramvaj. Što će bitno povećati prohodnost mosta za oko tri do četiri puta. Znači, biće mnogo više automobila i to će bitno rasteretiti i Gazelu i Brankov most. Mi smo ugovor već potpisali, spremni smo da počnemo već tokom ove godine. Ono što je takođe važno to je da ćemo kod Ekonomskog fakulteta, u Lominoj ulici, početi sa izgradnjom tunela, projekat je završen, pred potpisivanjem smo ugovora, i taj tunel, mi ga zovemo Gradski tunel, pravo sa Savskog mosta ćete ići u taj tunel, preko onog parka koji više neće postojati, ali ćemo zato uraditi Park Luke Ćelovića, tamo gde je nekad bio park kod bivše Autobuske stanice. U tunel se ulazi tačno ispod Lomine ulice, imate portal, pa ispod Zelenog venca i izlazi skoro kod Pančevačkog mosta. To je tunel koji će rasteretiti saobraćaj u centru grada za 12 odsto, zagađanje znatno smanjiti i na taj način pomoći da ljudi koji nemaju potrebu da ulaze u centar grada prolaze ispod centra grada, onako brzo kako i treba da bude.”
Dve godine nakon ove izjave, Vesić, sada kao ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ponovo najavljuje gradnju istog tunela.
'Radimo dva projekta u gradu Beogradu. To je projekat koji će tek krenuti, to je projekat gradskog tunela, koji će početi u Karađorđevoj ulici, a završavaće se tamo negde kod Pančevačkog mosta, odnosno u Bulevaru despota Stefana, malo ispod gradskog SUP-a i projekat izgradnje novog savskog mosta umesto starog tramvajskog mosta. To su dva dodatna projekta.'
Budući da nakon dve godine izgradnja tunela nije ni počela, iako je najavljivao da će radovi startovati „najkasnije“ početkom 2023, obećanje Gorana Vesića ocenjujemo kao neispunjeno.
Međutim, Vesić je još u novembru 2017. početak radova najavio za 2019!
“Gradnja tunela na mestu sadašnje autobuske stanice koji će izlaziti skoro kod Pančevačkog mosta počeće 2019. godine.”
Prethodno, u maju 2017. doneta je odluka o budućoj trasi saobraćajnice, a tadašnji gradonačelnik Siniša Mali kazao je da bi gradnja mogla da počne do kraja 2018.
'Za tunel od Savskog amfiteatra i budućeg Beograda na vodi do Palilule odabrana je varijanta idejnog rešenja sa dve razvdojene tunelske cevi. One će imati po dve saobraćajne trake i ulaze, odnosno izlaze, u Ulici Gavrila Principa u zoni Kameničke i Bulevaru despota Stefana kod Policijske uprave Beograda. 'Reč je o modernom tunelu koji će rešiti veliki saobraćajni problem i spojiti dva dela grada koji imaju veoma frekventan saobraćaj. Do kraja godine očekujemo usvajanje projekta, da bi poslednjih meseci 2018. mogla da počne gradnja', rekao je gradonačelnik Beograda Siniša Mali. Tunel će biti dužine 1,993 metra, a njegova najveća dubina biće ispod Terazija i iznosiće oko 38 metara. Ukupna širina poprečnog profila u jednoj tunelskoj cevi biće 9,56 metara sa saobraćajnim trakama širokim po 3,5 metara i pešačkim od 0,93 metra. Predviđena su i dva evakuaciona izlaza za vozila. Ovu varijantu idejnog rešenja ponudila je projektantska kuća 'Ces Cowi', koja je na tenderu Direkcije za građevinsko zemljište dobila posao vredan 24,5 miliona dinara.'
A u maju 2019. odbornici Skupštine grada usvojili su plan detaljne regulacije tunela, a saopšteno je da je procenjena vrednost projekta između 90 i 100 miliona evra. Glavni gradski urbanista Marko Stojčić podsetio je da je Urbanistički zavod 2008. izradio Studiju Savskog amfiteatra i u zaključcima „naveo potrebu za planiranjem nove saobraćajne veze povećanog kapaciteta u ovom delu grada“, naglašavajući da bi radovi trebalo da startuju krajem 2020.
'U skladu sa rešenjem Plana generalne regulacije, trasa ove tunelske veze regulisana je posebnim planskim dokumentom. Tim rešenjem planirane su dve tunelske cevi ukupne dužine od oko dva kilometra, sa portalima u Ulici Gavrila Principa, u zoni Ekonomskog fakulteta, odnosno Bulevaru despota Stefana u pravcu Pačevačkog mosta, u zoni Policijske uprave za grad Beograd. Oko ovog ulaznog portala se planiraju po dve saobraćajne trake koje zaobilaze portal sa obe strane', ističe Stojčić.'
Tri meseca kasnije, Stojčić je izjavio da je „najizvesnije“ da radovi počnu 2021. godine. Međutim, tek u leto 2023. gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić potpisao je Memorandum o razumevanju za projekat gradnje tunelske veze od Karađorđeve ulice do Dunavske padine, sa pristupnim saobraćajnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom. Naglasio je da je finansijer projekta Vlada Srbije, investitor gradska Direkcija za građevinsko zemljište, a radove će izvoditi kineska kompanija „na osnovu međudržavnog sporazuma“. „Još nemamo procenu vrednosti radova, čekamo da bude gotov projekat tunela, a za sada se barata nekom cifrom od 150 miliona evra“, izjavio je Šapić.
'Pored gradonačelnika, svoj potpis na ovaj dokument stavili su ministar finansija Siniša Mali, v. d. direktora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda Milan Vranić i ovlašćeni predstavnik kompanije 'Power China International Group Limited' Jang Bo, a događaju je prisustvovala ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo. Obraćajući se prisutnima, gradonačelnik Šapić je istakao da se 'potpisivanjem ovog dokumenta kreće u realizaciju jednog velikog projekta koji će potpuno izmeniti saobraćajnu sliku grada'.'
Krajem 2023, u vreme predizborne kampanje, sada kao predsednik Privremenog organa Grada Beograda, Šapić saopštava da je „pre nekoliko dana Vlada Srbije potpisala ugovor za izgradnju tunela od Bulevara despota Stefana do Ekonomskog fakulteta“. Naglasio je da su tunel nazvali „mali metro”, jer će se njime „verovatno stizati i pre nego pravim metroom, jer metro ima stanice, a ovde nemate gde da se zaustavite“.
“Taj projekat postoji kao ideja već 50 godina, možda i više, ali nikada se dalje od ideje nije krenulo. U međuvremenu se napravio konačan projekat Starog savskog mosta, ali je tunel ostao samo na ideji. Pre par meseci, ako se sećate, kada sam rekao da smatram da projekat novog Savskog mosta ne može da bude potpun i ne može da bude do kraja svrsishodan, i ne može da bude do kraja upotrebljen u svrhu u kojoj treba da služi, a to jeste suštinsko menjanje saobraćajne arhitekture grada Beograda, ukoliko nemamo tunel koji treba da uđe ovde ispod Gavrila Principa i da izađe u Despota Stefana. Tada sam, hvala Bogu, naišao na razumevanje Vlade Republike Srbije, pa smo napravili prvi protokol i evo pre par dana je potpisan ugovor u kojem je finansijer Vlada Republike Srbije, a investitor gradska građevinska direkcija. Kreće se ubrzano sa izgradnjom projekta tunela i paralelno ćemo krenuti sa nekim radovima. Eksproprijacija je bila najveći problem, ali smo uspeli da značajno smanjimo broj objekata koje treba da eksproprišemo, tako što suštinski Ulicu Gavrila Principa nećemo da pomeramo. Idemo ispod Gavrila Principa, ulazimo dole ispod zemlje, tunel je dužine oko dva kilometra, izlazimo kod Despota Stefana. Menjamo saobraćajnu arhitekturu grada. Pre neki dan sam bio gore na Slanačkom putu, rekao sam tim ljudima - vi ćete odavde do centra Novog Beograda stizati za nešto više od 10 minuta. Proširili smo Višnjičku ulicu, znači Višnjička se uliva u Bulevar despota Stefana, on se spušta dole u tunel, ovde izlazite, dobijate novi Savski most, više Beograd saobraćajno neće biti isti nakon ovog projekta.”
Šapić je kazao da očekuje da prvi radovi krenu tokom ove godine.
'Projekat tunela je jedan izuzetno kompleksan projekat, iziskuje vreme. Ne možemo da kažemo da će biti gotov za godinu, pa čak ni za dve dana. Ali realno i objektivno je da i jedan i drugi projekat od ovog trenutka za jedno tri i po do četiri godine, objektivno budu gotovi.'
Početkom februara objavljeno je da bi radovi, čija je vrednost sada procenjena na oko 235 miliona evra, trebalo da počnu tokom tog meseca.
'Gradnja tunela kod Ekonomskog fakulteta trebalo bi da počne tokom februara, dok je početak izgradnje novog Savskog mosta predviđen za drugi kvartal godine, navedeno je na vladinom sajtu srbija2027.gov.rs. Podzemni put koji će povezati Karađorđevu i Ulicu despota Stefana gradiće kineska kompanija 'Powerchina', a trebalo bi da bude završen 2030. Najveća dubina tunela, nešto manje od 40 metara, bila bi ispod Terazija. Izgradnja dva paralelna tunelska objekta dužine oko 1.993 metra predstavlja bolje rešenje od samo jedne podzemne saobraćajnice, jer smanjuje prečnik tunelskog profila, a samim tim i veličine pomeranja tla izazvanog konstrukcijom tunela.'
Foto: FoNet/Beoinfo