U 2021. prebacujemo autobuski saobraćaj na novu autobusku stanicu

Zamenik gradonačelnika Beograda o novoj autobuskoj stanici (SNS/Youtube, 6. 8. 2020. godine)
28. 1. 2022.
Teme / Ocene: Obećanja, Neispunjeno
“Znači da ćemo do kraja godine već izmestiti deo, dobar deo autobuskog saobraćaja, a kako se bude gradila nova zgrada autobuske stanice, u toku sledeće godine imaćemo prebačen kompletan autobuski saobraćaj autobuske stanice na novu autobusku stanicu u bloku 42.”  

Izmeštanje autobuske stanice u novobeogradski blok 42 bilo je jedno od omiljenih obećanja gradskih čelnika iz SNS-a za skupljanje političkih poena. Prema najstarijem, stanica je trebalo da bude izmeštena još 2015. godine, ali su se umesto toga ređala nova obećanja i novi rokovi.

Prema poslednjem (ili pretposlednjem), sav autobuski saobraćaj trebalo je da još tokom prošle godine bude prebačen na novu autobusku stanicu, koju o svom trošku gradi kompanija BAS Beograd na osnovu javno-privatnog partnerstva sa Gradom Beogradom.

Grad je obezbedio zemjište, “sve priključke” i pristupne saobraćajnice, betonirano je skoro 90 odsto staničnog plato, a njegovo asfaltiranje trebalo bi da bude završeno u oktobru, ispričao je zamenik gradonačelnika Goran Vesić u avgustu 2020. godine, dodavši da su urađeni šipovi i temelji za novu zgradu autobuske stanice.

Znači da ćemo do kraja godine već izmestiti deo, dobar deo autobuskog saobraćaja, a kako se bude gradila nova zgrada autobuske stanice, u toku sledeće godine imaćemo prebačen kompletan autobuski saobraćaj autobuske stanice na novu autobusku stanicu u bloku 42”, rekao je Vesić.

U decembru iste godine Vesić je prilikom obilaska radova najavio da će Beograd krajem 2021. godine dobiti novu autobusku stanicu, a partnerstvo sa kompanijom BAS pohvalio je kao “primer dobre saradnje privatnog i javnog sektora”.

Do kraja sledeće godine Beograd će dobiti pravu autobusku stanicu kakvu i treba da ima. Ona će biti integrisana sa železničkom stanicom ‘Novi Beograd’ i činiće jedinstvenu celinu. Rađena je prema projektu arhitekte Lojanice, pobedničkog rada na konkursu Grada Beograda. Imaće 42 odlazna perona, 20 dolaznih, kao i 18 za turističke autobuse, koji će prvi put polaziti sa jednog mesta, a ne sa različitih delova grada. Takođe, imaće i staničnu zgradu na 25 hiljada kvadratnih metara sa svim sadržajima neophodnim putnicima, kao što su banka, pošta, restorani, kafići. Garaža će brojati više od dve stotine parking mesta plus još oko pedeset na zemlji, kao i veliku taksi stanicu. Dakle, konačno će Beograd dobiti stanicu u skladu sa svim standardima.

Obećana 2021. godina je za nama a nove stanične zgrade u bloku 42 i dalje nema, a nije prebačen čak ni deo autobuskog saobraćaja. 

Foto:Istinomer, 25. 1. 2022.

Izgrađeni su peroni, ali još nisu natkriveni. Kako smo se uverili na licu mesta, u mali privremeni objekat, koji je izgrađen još pre nekoliko godina i koji će služiti kao stanična zgrada dok se ne izgradi nova, ubačene su stolice za čekaonicu i ostali nameštaj.

U vreme kada smo obilazili gradilište, 25. januara, na njemu su radila dva radnika, odnosno dva bagera. Temelji nove zgrade, stanični plato, peroni i parking za autobuse bili su pod snegom pa se nisu mogli videti najbolje, ali osim toga ništa više nije ni izgrađeno.

Foto:Istinomer, 25. 1. 2022.

Na pitanje zašto radovi nisu završeni u najavljenom roku i kada se očekuje da nova autobuska stanica bude otvorena, a autobuski saobraćaj prebačen na nju, iz PR službe zamenika gradonačelnika su nam u telefonskom razgovoru kratko rekli da “nemaju više ništa sa stanicom”, odnosno da je infrastrukturu i sve što je bilo njegova obaveza Grad završio.

Time smo ostali uskraćeni i za potvrdu novog roka koji je Vesić u međuvremenu dao, a prema kom će svi polasci autobusa sa stare autobuske stanice u Savskom amfiteatru biti prebačeni na novu stanicu do marta ove godine.

Foto:Istinomer, 25. 1. 2022.

Šta koči radove i kada će nova stanica napokon biti otvorena pitali smo i kompaniju BAS Beograd, ali odgovor nismo dobili.

Prema ranijem pisanju medija, BAS je imao problema oko obezbeđivanja finansija za projekat. Ovo preduzeće se, naime, obavezalo da će da finansira izgradnju objekta sa oko 25 miliona evra, a u oktobru 2019. je objavljeno da uzima kredit od 12 miliona evra za izgradnju nove autobuske stanice.

Iako u Gradu kažu da nemaju više ništa sa izgradnjom autobuske stanice i da je na osnovu javno-privatnog partnerstva to obaveza privatnog partnera, u praksi to i nije baš tako jer u ovom akcionarskom društvu država kontroliše 40,3 odsto akcija. Prema vlasničkoj strukturi, Akcionarski Fond A.D. Beograd, u vlasništvu Vlade Srbije, ima vlasnički udeo od 30,32 odsto, a PIO Fond 10 odsto. Preduzeće BAS u svom vlasništvu ima 3,32 odsto akcija, dok je ostatak u rukama malih akcionara.

Foto:Istinomer, 25. 1. 2022.

Dakle, iako u Gradu kažu da su infrastrukturu i svoj deo posla uradili i da sa izgradnjom stanične zgrade nemaju više ništa jer je to obaveza privatnog partnera, videli smo da kompanija BAS Beograd nije sasvim privatna, budući da u njenom vlasništvu država ima čak 40,3 odsto udela. Ali i čak i da ostavimo po strani vlasničku strukturu, Grad Beograd je sa ovim preduzećem potpisao sporazum o javno-privatnom partnerstvu, pa bi itekako moralo da ga zanima šta se dešava sa izgradnjom strateški važnog projekta kao što je autobuska stanica glavnog grada. Budući da izgradnja stanice faktički stoji u mestu, Goran Vesić za obećanje da će u 2021. sav autobuski saobraćaj biti prebačen na novu autobusku stanicu, uprkos tome što je u međuvremenu pomerio rok na mart ove godine, dobija ocenu “neispunjeno”.

***

Inače, davanje novog datuma tik pre isticanja ranije obećanog roka je manir funkcionera i u slučaju nove autobuske stanice.

Prema prvobitnim najavama, stanica je trebalo da bude izmeštena još 2015. godine, ali su se od tada nizala samo neispunjena obećanja.

Aleksandar Vučić je kao predsednik Vlade obećao da će stanica biti završena do jula 2015, da bi u januaru 2016. obećao da će AS Lasta u roku od tri meseca biti prebačena u blok 42 na Novom Beogradu. Ništa od toga se, naravno, nije dogodilo.

 

Povezan sadržaj
Milijana Rogač 7. 11. 2019.

 

Zatim je Siniša Mali sa funkcije gradonačelnika Beograda u novembru 2016. najavio da će izgradnja početi u julu 2017. Za to obećanje od Istinomera je dobio ocenu ‘radi se na tome’, budući da je u to vreme potpisan ugovor za izgradnju. Ipak, s obzirom na to da ni do početka sledeće, 2018. godine izgradnja nije počela, brojali smo mu još jedno neispunjeno obećanje.

Pred kraj 2017. i tadašnji gradski arhitekta Milutin Folić je najavljivao izgradnju, ali za kraj 2018. Ni od ovog obećanja nije bilo ništa, zbog čega smo i njegovo obećanje ocenili kao neispunjeno.

Zatim je Siniša Mali u februaru 2018. rekao da će za 18 meseci Beograd imati novu autobusku stanicu, da bi nakon isteka tog perioda od Istinomera ponovo dobio ocenu neispunjeno obećanje.

Podsetimo i da je početak izgradnje nove autobuske stanice Mali objavio krajem februara 2018, usred kampanje za beogradske izbore. Ispostaviće se da se radilo samo o raščišćavanju terena ili “pripremnim radovima”, kako su potom objasnili iz gradske uprave. Pravi radovi zvanično su počeli 15. marta 2019. godine i prema roku koji je stajao na tabli gradilišta, trebalo je da budu završeni za 21 mesec, odnosno do kraja novembra 2020. 

Fotografija iz januara 2019. godine, Foto: Istinomer/Zoran Drekalović

Naslovna fotografija: FoNet/Beoinfo