U brzu gradnju auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad krećemo 2020.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u martu 2019, u okviru kampanje „Budućnost Srbije“, najavio da će „za manje od godinu dana“, dakle do početka 2020, početi brza izgradnja auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad.
„I ono što je za vas ovde u Zrenjaninu važno... Ja uvek kada dođem ja moram da govorim na konkretan način. Za manje od godinu dana, kada završimo sve papire, a to su vam, od fizibiliti studija do idejnih i glavnih projekata, rešavanja svih mogućih dozvola, ali ćemo gledati i to da ubrzamo, krećemo u brzu gradnju auto-puta Beograd - Zrenjanin i Zrenjanin – Novi Sad. Da uvežemo Zrenjanin u čitav jedan veliki prsten i da time privlačimo nove investitore, ne samo za Zrenjanin, već i za Kikindu i za naš Severnobanatski okrug. To je za nas od velikog značaja.“
A Vučić je godinu dana ranije, u januaru 2018, prilikom postavljanja kamena temeljca za fabriku „Essex Europe“ u Zrenjaninu, najavio gradnju ove saobraćajnice, poručujući okupljenim građanima da će sve biti završeno „i pre nego što očekujete“.
“Mi u narednom periodu počinjemo, kao država Srbija, uz pomoć svih drugih organa vlasti, dakle i Pokrajinske vlade i Grada Zrenjanina, počinjemo da gradimo, naravno najveći teret finansijski će biti na Republici Srbiji, krećemo u izgradnju brzih saobraćajnica, odnosno brzog motornog puta, kako se to već kaže, između Zrenjanina i Novog Sada 50 kilometara i Zrenjanina i Beograda 56 kilometara. To je investicija oko 200 miliona evra. Da vam kažem, i sa ovim divnim ljudima koji su me čekali ispred, sa ovom našom, uglavnom, sirotinjom, videli ste da su se ljudi smrzavali želeći da me sačekaju i da mi nešto poruče, kada sam im rekao za put, a vidim da mi ne veruju baš do kraja… A onda to ipak Vučić kaže, možda nešto i bude od toga. Ja vam kažem, videćete i pre nego što očekujete da ćemo te puteve da završimo.”
Krajem 2018. predsednik Srbije opet je bio u Zrenjaninu, ovog puta na otvaranju proizvodnog pogona “Essex Europe”, i potvrdio da će gradnja auto-puta početi uskoro.
'Rekao sam da će Zrenjanin dobiti auto-put. Mi smo prve projekcije napravili i za pravac Beograd - Zrenjanin i za Zrenjanin - Novi Sad. Time bi Zrenjanin bio u središtu naše mreže auto-puteva. Krećemo uskoro sa radom', najavio je Vučić.'
I u februaru 2019. Vučić je naglasio važnost izgradnje ovog puta za koji „pregovaramo sa Kinezima da bude urađen“, navodeći da će koštati „oko 530 miliona evra“.
“Takođe, a vezano je za Južni Banat, važna je saobraćajnica Beograd - Zrenjanin, od Pupinovog mosta 56 kilometara do Zrenjanina. To je auto-put koji pregovaramo sa Kinezima da bude urađen i, ako se ne varam, tu bi cena bila oko 280 miliona evra. Kao što je 50 kilometara Zrenjanin - Novi Sad oko 250 miliona evra. Dakle ukupno oko 530 miliona evra.”
U januaru 2020. tadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović potpisala je sa kineskom kompanijom „Čajna Šandong Internešnl“ Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju auto-puta od 113 kilometara Beograd (Borča) – Zrenjanin – Novi Sad, ističući da će izrada dokumentacije biti završena tokom te godine.
A u martu 2021. predsednik Srbije početak radova najavljuje za 2022. godinu. Pozvao je kompaniju „Čajna Šandong“ da se „pripremi na vreme“ i da „ukoliko dobiju posao izgrade taj auto-put najbrže do sada, odnosno da imaju još veći broj ljudi i mašina na gradilištu“.
'Tim auto-putem bismo uvezali celu Bačku i Banat', naglasio je Vučić, dodajući da će država biti spremna za razgovore sa kineskim izvođačem do kraja godine, a da bi već u 2022. mogli da krenu radovi.'
Narednih meseci meštani zrenjaninskog naselja Mužlja pobunili su se zbog planiranih rešenja, suprotstavljajući se namerama da auto-put prolazi nadomak njihovih porodičnih kuća. Kako je istaknuto, prema prostornom planu deonica auto-puta trebalo bi da prolazi kroz Ovču, Glogonj, Jabuku, Sefkerin, Debeljaču, Kovačicu i Idvor, a na teritoriji Zrenjanina zahvata Stajićevo, Ečku, Mužlju i Aradac. Iz Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture tvrdili su da je projektovana trasa na dovoljnoj udaljenosti od naselja i da nije predviđeno da „prelazi preko predmetnih objekata“, kao i da je „predviđena adekvatna zaštita od buke u skladu sa zakonskom regulativom i pravilima struke“.
U avgustu 2021. predsednik Vučić najavljuje da će ugovor za gradnju auto-puta biti potpisan pre kraja te godine, kako bi u martu 2022. gradnja mogla da počne.
„Idemo pre kraja godine na Beograd - Zrenjanin, na potpisivanje ugovora, da bi od marta mogli da počnu da rade auto-put Beograd - Zrenjanin.“
Na kraju 2021. tadašnji ministar građevinarstva Tomislav Momirović je, posle sastanka sa predstavnicima Grada Zrenjanina i direktorom „Koridora Srbije“ Aleksandrom Antićem, naglasio da je „radni datum“ početka izgradnje auto-puta 20. februar 2022.
Međutim, prošla je cela 2022, pa skoro i 2023, kada je u oktobru te godine predsednik Srbije u Pekingu saopštio da će sa kineskim partnerima biti potpisan ugovor za gradnju auto-puta Beograd – Zrenjanin.
'Sutra potpisujemo izgradnju deonice, koja preko Pupinovog mosta izlazi do Zrenjanina i spajaće se sa novim auto-putem Zrenjanin - Novi Sad. Sad tamo imate običan put koji ide preko Kaća od Novog Sada i zaobilazi Žabalj. Sad ćemo povezati i Čurug, tako da ćemo imati put koji kada se spoji biće kao jedan trougao. Od Beograda do Zrenjanina, do Novog Sada pa opet do Beograda', rekao je Vučić novinarima u Pekingu, dodajući da će u naredne dve godine morati da se proširi auto-put Beograd - Novi Sad.'
Dva meseca kasnije, u decembru 2023, tokom predizborne kampanje, ozvaničen je početak radova na izgradnji ovog auto-puta od 105,4 kilometra, za koji je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić kazao da „znači život za Banat“.
'Brza saobraćajnica između Novog Bečeja i Zrenjanina treba da poveže 'Osmeh saobraćajnicu', odnosno, ostatak Srbije sa Somborom, Kulom, Vrbasom, Srbobranom, Bečejem, Novim Bečejem, Kikindom i Srpskom Crnjom. Kada ta brza saobraćajnica i auto-put budu povezani, čitav Banat će biti premrežen mrežom saobraćajnica', rekao je Vesić. Istakao je da nas čeka izgradnja mosta na Adi Huji gde će se prirodno sliti saobraćaj sa auto-puta Beograd - Zrenjanin. 'Ko dolazi iz Zrenjanina neće morati da ulazi u Beograd, nego će moći da ide prema Nišu ili Šidu veoma lako, a to će rasteretiti Pančevački most. U međuvremenu počinjemo da gradimo još jedan most na Dunavu kod Vinče', poručio je on.'
Početkom ove godine predsednik Srbije je, na predstavljanju programa „Skok u budućnost – Srbija ‘EXPO 2027′“, između ostalog, govorio i o izgradnji ovog auto-puta, ističući da će do 2026. biti izgrađena samo deonica od Beograda do Kovačice.
“Beograd - Zrenjanin – Novi Sad. Tu će da bude muka, ali završavamo Beograd - Kovačica, posebno Beograd - Zrenjanin trasa, ali Beograd - Kovačica završavamo do 2026. godine. Mnogo pre ‘Ekspa’. Konačno ćemo da budemo lakše spojeni sa Kovačicom i dobro je, tu žive i Slovaci i Srbi, da pokažemo kakav je naš odnos prema svim ljudima, ali ćemo da spojimo i Idvor Pupinov, ali i Opovo sa Beogradom, da bude mnogo lakši i mnogo bliže, ali i sva druga mesta koja će moći da koriste ovu brzu saobraćajnicu. Auto-put je to. To je pun profil auto-puta. Ali, značiće to i za Besni Fok, Padinsku Skelu i Dunavac i sva ostala naselja sa druge strane Dunava. Dalje nastavljamo ka Zrenjaninu. Od Zrenjanina, kao što rekoh, prema Novom Sadu. Preko Žablja, Gospođinaca, Đurđeva, Jarka ulazimo u Novi Sad.”
Ovih dana izvođači radova na izgradnji auto-puta Beograd – Novi Sad – Zrenjanin saopštavaju da su „u toku pripremni radovi“.
'S obzirom na to da je komercijalni ugovor potpisan sa investitorom, 'Koridorima Srbije', stekli su se uslovi da se krene sa izradom pripremnih radova, pa i projektne dokumentacija. Plan izvođača je da shodno napretku eksproprijacije i omogućavanju izvođaču ulazak na posed u nekim deonicama da se fazno i odrađuje projektna dokumentacija i da se izvode radovi', navodi tehnički rukovodilac ispred Šandonga Predrag Milanović. Projekat jeste zahtevan jer je saobraćajnica duga, i ispresecana kanalima i rekama, kaže inženjer Lu Junfeng. Međutim, ne očekuje da će biti problema, jer je teren celom dužinom ravan. 'Za nekih mesec dana, zavisi od odobrenja za građevinsku dozvolu, počinje na trasi da se ispituje humus, ispituje se zemljište, a pesak koji se osuši počeće da se ugrađuje u trasu. Naša laboratorija je već uzela da ispituju uzorke tla za nasip. Rezultat je pozitivan i može da se ugradi. Mostovi će biti zahtevni jer ih mnogo ima. Za njih je u pripremi projektna dokumentacija i čim bude spremna poslaćemo mehanizaciju i ekipe da ih grade', kaže Lu Junfeng. Kineska kompanija planira da u jednom trenutku gradilište bude otvoreno i u blizini Zrenjanina, tj. da se radovi istovremeno izvode iz oba pravca.'
Budući da su pet godina od izjave da „krećemo u brzu gradnju“ auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad u toku pripremni radovi i da se za 2026. najavljuje završetak samo deonice Beograd – Kovačica obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Foto: FoNet/Vlada Srbije, Slobodan Miljević