“Što se naše strane tiče, mi (prugu) Stara Pazova – Novi Sad već radimo… Što se nas tiče ide dobro. Sa mađarske strane oni moraju da ubrzaju svoje” – tako je u aprilu 2016, u predizbornoj kampanji, premijer u trci za premijera tvrdio da je rekonstrukcija pruge Beograd-Budimpešta počela. A nije!
Godinu dana kasnije, kao u filmu Dan mrmota – sve je isto: opet smo u predizbornoj kampanji i premijer opet tvrdi da su radovi u toku. A nisu! Jedino se Mađari ovog puta ne spominju.
U resornom
ministarstvu i
Infrastrukturama železnice kažu da bi radovi trebalo da počnu na leto.
“Početak radova na ovoj deonici, koji obuhvataju izgradnju vijadukta i tunela, predviđen je krajem juna/početkom jula 2017. godine. Završetak istih, prema predviđenoj dinamici, očekuje se kroz 52 meseca”, navodi se u odgovoru Infrastruktura železnice.
Prošle godine smo obilazili čitavu tu deonicu kako bismo lično proverili i snimili da li su radovi počeli. Ovoga puta ćemo se zadovoljiti zvaničnim potvrdama dve nadležne institucije da radova nema, zbog čega premijer Vučić ponovo dobija ocenu “kratke noge”. U nastavku repriziramo prošlogodišnji video, pošto se činjenice nisu promenile – reprizni video za reprizne kampanjske izjave:
Od vremena kada je sniman ovaj video i resorna ministarka Zorana Mihajlović obećavala je početak radova na jesen 2016, a zatim
u maju 2017. Poznata po tome što pomera rokove, kao i u slučaju
koridora, ministarka, ipak, još nije tvrdila da radova ima tamo gde ih nema.
No, da se vratimo na drugi deo izjave premijera i predsedničkog kandidata Vučića koji tvrdi da ćemo za godinu i po dana (jesen 2018) od Beograda do Novog Sada putovati vozom samo 40 minuta. Deluje da već sada možemo zaključiti da nećemo.
Na pruzi od Beograda do Novog Sada postoje dve deonice – spomenuta deonica Stara Pazova – Novi Sad na kojoj radovi ne počinju u dve uzastopne kampanje i deonica Beograd – Stara Pazova. (videti infografik)
Infografik: Istinomer / Jelena Šušnjar (kliknuti za uvećanje)
Za deo pruge od Stare Pazove do Novog Sada (43 km) obezbeđena su sredstva iz takozvanog ruskog kredita za železnice. Reč je o kreditu koji je potpisan 2013. godine (
ne 2008!), a na leto 2016. potpisan je
aneks ugovora, kojim se deo novca opredeljuje za rekonstrukciju ove deonice. Prema odgovoru Infrastruktura železnice, radovi bi trebalo da traju četiri godine i četiri meseca. To znači da bi trebalo da budu gotovi na jesen 2021. Čeka se početak radova.
Za deo pruge od Beograda do Stare Pazove (34.5 km) potpisan je
komercijalni ugovor sa kineskim partnerima u novembru 2016. Ugovorom je predviđeno da radovi traju tri godine. U slučaju da počnu ove godine, ta deonica bi trebalo da bude završena 2020. Čeka se kredit.
Dakle, pruga od Beograda do Novog Sada neće biti kompletirana pre 2021, pa teško da ćemo pre toga između dva grada moći da putujemo 40 minuta, kako obećava premijer u trci za predsednika.
Rekonstrukcija pruge podrazumeva izgradnju novog i rekonstrukciju postojećeg koloseka, tako da će nešto brže putovanje verovatno biti moguće i pre završetka svih radova, ali jasno je da su brojni rokovi već više puta probijeni, o čemu Istinomer
konstantno piše.
Podsećamo, više puta je obećavano da će radovi na pruzi Beograd-Budimpešta kroz Srbiju početi do kraja 2015. Premijer Vučić je krajem te 2015. na predstavljanju projekta rekonstrukcije pruge u Novom Sadu – kada je svečano postavljen prvi prag i od kada ništa više nije urađeno na terenu – obećao da će cela pruga kroz Srbiju biti gotova 2018.
RTS, 23. 12. 2015.
“Mi to moramo da otvorimo 2018, sad sam i ja dao javno obećanje, kao što sam rekao i za auto-puteve kad mora da bude gotovo.“
Sada je već poznato da dve od tri deonice sigurno neće biti gotove pre 2020, odnosno 2021. godine. Osim toga, za treću i najdužu deonicu (107 km) – od Novog Sada od granice sa Mađarskom – nije potpisan nikakav ugovor. Iako je najavljivano da će i to rekonstruisati Kinezi, komercijalni ugovor je potpisan samo za deo Beograd-Stara Pazova.
U prošloj kampanji, premijer Vučić je slavodobitno tvrdio kako su radovi već počeli, kako nama dobro ide, za razliku od Mađara, koji moraju da se ubrzaju. Tako su izjave o početku radova na pruzi postale, kako to naše kolege u Americi nazivaju, “zombi izjave”. Izjave koje se stalno ponavljaju i vraćaju kao zombi, iako je više puta dokazano da nisu tačne. Dakle, ako još neko sem premijera ima dilemu – radova na pruzi Stara Pazova – Novi Sad nema. Ni u ovoj kampanji!
Naslovna fotografija: Fonet / Vlada Srbije / Slobodan Miljević