Zabrana “evro 3” motora administrativno spremna u junu 2020. 

Ministar zaštite životne sredine o ukidanju “evro 3” motora. (Politika, 13.11.2019.)
8. 8. 2020.
Teme / Ocene: Obećanja, Neispunjeno
“Država će biti ‘administrativno spremna’ da od juna iduće (2020) godine može da zabrani uvoz polovnih vozila sa motorima standarda ‘evro 3’, a možda i ‘evro 4’.“

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan izjavio je u novembru prošle godine, na sastanku s predstavnicima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, da će Srbija već od polovine 2020. biti “administrativno spremna” da može da zabrani uvoz vozila sa motorima standarda „evro 3”.

Za to je, kako je naveo, potreban “niz usaglašavanja odluka Ministarstva trgovine i ostalih ministarstava”. 

Da će ova vozila, koja je opisao kao “smeće sa Zapada”, otići u zaborav prvog dana 2021, ministar je najavio početkom ove godine. Naglasio je da će svi oni koji već poseduju ovakve automobile moći i dalje nesmetano da ih koriste, ali će ta vozila  morati da prođu strožu kontrolu emisije izduvnih gasova i to od 1. jula 2021. godine.

Ipak, “Večernje novosti” su krajem januara, pozivajući se na “više izvora” objavile da će zabrana stići nešto ranije – već u junu ove godine

“Iako je ranije planirano da se zabrani uvoz vozila sa standardom motora ‘evro 3’ krajem godine, ministar ekologije Goran Trivan je najavio da će se to desiti možda već u junu”, prenele su “Večernje novosti” reči predsednika Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova dr Miloša Petrovića. 

Međutim, uvoz automobila sa “evro 3” motorom još nije zabranjen, a ovih dana ministar Trivan je, govoreći o uvozu ovih automobila, kazao da “ima dovoljno vremena do kraja godine da se donesu propisi koji to onemogućavaju”.  

“Insistirao sam da se hitno završi uvoz najlošijih automobila, onih sa ‘euro 3’ i ‘euro 4’ motorima. To me stavilo u prvi plan, targetiralo me, ali ranije mere nisu davale rezultate, a jednostavno nisu određena ograničenja u mojoj nadležnosti”, rekao je Trivan. 

Telegraf.rs, 26. 7. 2020. godine
“Mora da bude razjašnjeno da nikom u Srbiji neće biti zabranjeno, ko poseduje ‘euro 3’ da ga vozi. Dakle, građani koji ih poseduju su potpuno bezbedni, samo što će sledeće godine na tehničkom pregledu izduvni gasovi biti eliminišući faktor za puštanje u promet takvih automobila. Odnosno, možete da vozite i automobil sa ‘euro 3’ motorom, ali izduvni gasovi moraju da budu u granicama koje su zakonski predviđene. Da li će najlošiji moći da budu na ulici? Što se mene tiče neće. I taj otpad od automobila koji nam Zapadna Evropa konstantno uvaljuje je katastrofa. Ima dovoljno vremena do kraja godine da se donesu propisi koji to onemogućavaju”, kazao je Trivan.

Pitali smo ministra da li je država “administrativno spremna” za zabranu ovih automobila, kao što je ranije najavio, ali nam je u telefonskom razgovoru odgovoreno da su „pitanja upućena sektoru“ bez navođenja roka u kome možemo da očekujemo odgovore. Odgovore do danas nismo dobili.

Budući da sada ministar Trivan govori da “ima dovoljno vremena do kraja godine da se donesu propisi” koji onemogućavaju uvoz automobila sa “evro 3” motorima, a da je u novembru izjavio da će za to “država biti ‘administrativno spremna’” do juna 2020, njegovo obećanje ocenjujemo kao – neispunjeno”

Inače, u vozila sa “evro 3” motorom spadaju automobili proizvedeni od 2000. do 2005. godine. U Srbiji je 2019. ukupno registrovano 2.083,753 automobila, podaci su Republičkog zavoda za statistiku. A prema procenama MUP-a, oko 80 odsto ukupnog voznog parka su automobili sa “evro 3” motorom. Podsetimo da je prošle godine uvoz polovnih automobila bio skoro pet puta veći od uvoza novih automobila. Na oko 34.000 novih vozila uvezeno je oko 155.000 polovnih.

 

Države regiona

 

Podsetimo, Bosna i Hercegovina je uvoz automobila sa “evro 3” motorom zabranila još 2016, a Crna Gora 2018. godine. Albanija je zabranila uvoz automobila starijih od deset godina, a Severna Makedonija još pre pet godina zabranila uvoz polovnih automobila starijih od 15 godina.

 

Naslovna fotografija: FoNet/Ministarstvo zaštite životne sredine