Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu: Ko je zakazao?

Zbog obrušavanja nadstrešnice na železničkoj stanici, Više javno tužilaštvo u Novom Sadu do sada je saslušalo oko 70 ljudi. Kako je ranije saopšteno, saslušani su nadležni iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, novosadskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, Železnica Srbije i Infrastrukture železnica Srbije, kao i odgovorna lica angažovana na izvođenju radova. Međutim, ni posle više od dve nedelje od nesreće u kojoj je poginulo 15 ljudi, niko nije uhapšen. Pokušali smo da damo prikaz kako izgleda proces rekonstrukcije objekta poput ovog i ko je odgovoran za koji deo posla. Takođe, podsećamo šta do sada znamo o rekonstrukciji železničke stanice - da li su na nadstrešnici izvođeni radovi, da li je ona bila u dobrom stanju pre rekonstrukcije, da li je investitor tražio upotrebnu dozvolu i kako je stanica otvorena bez nezavisne provere.
Rušenje nadstrešnice na železničkoj stanici u Novom Sadu Foto: Fonet

Proces od početka projektovanja, preko izdavanja građevinske dozvole i na kraju upotrebne dozvole, složen je i dug. Građevinska dozvola, koja je osnovni dokument neophodan za početak gradnje, izdaje se na zahtev investitora. Ova dozvola se ne može dobiti bez Projekta za građevinsku dozvolu, a poželjno je da projektant koji je bio angažovan na izradi idejnog rešenja i idejnog projekta bude angažovan i u izradi glavnog projekta.

Uprkos izjavama Infrastrukture železnice Srbije i ministra građevinarstva Gorna Vesića, koji je u međuvremenu podneo ostavku, da nadstrešnica koja je pala „nije bila predmet rekonstrukcije“, zvanični dokumenti govore drugačije.

 

„Nosivost objekta narušena tokom rekonstrukcije“

 

 

U Projektu za građevinsku dozvolu iz oktobra 2021. godine, koji su izradili izvođač radova – srpski ogranak kompanije China Railway Design Corporation i projektant – saobraćajni institut CIP, između ostalog, piše da je „objekat stanične zgrade u železničkoj stanici u Novom Sadu u konstruktivnom smislu u dobrom stanju i ne uočavaju se oštećenja koja bi uticala na stabilnost objekta“.  Projekat za građevinsku dozvolu nalazi se na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Ovo, po rečima stručnjaka, govori da je nosivost objekta narušena tokom rekonstrukcije. Arhitekta Slobodan Maldini, koji je za Novu ekonomiju analizirao CIP-ov projekat, kaže da dokument praktično potvrđuje da je objekat bio u redu pre rekonstrukcije.

„On je pre rekonstrukcije bio kvalitetan, to su oni potpisali. Oni su primili ispravan ‘auto’, a kad su ga isporučili, on se raspao“, rekao je Maldini za Novu ekonomiju.

 

Zavod za zaštitu spomenika (nije) tražio sanaciju 

 

 

Budući da je novosadska železnička stanica, zbog svojih kulturno-istorijskih vrednosti, evidentirana kao dobro koje uživa prethodnu zaštitu, u ceo proces bio je uključen i Zavod za zaštitu spomenika Novog Sada.

Podsećamo da su već dan nakon nesreće Vesić i pojedini provladini mediji objavili da nadstrešnica nije obnovljena jer Zavod za zaštitu spomenika to nije dozvolio. Novosti su pisale da Zavod nije tražio rekonstrukciju već „kozmetičko doterivanje“, odnosno sanaciju, zamenu stakala i pločica, kao i da je „projektant morao da sam proveri statiku i da utvrdi da su sajle korodirale, a nakon utvrđenog stanja da traži reakciju“.

Zavod za zaštitu spomenika je, međutim, saopštio da su apsolutne neistine da Zavod nije izdao odobrenje i dozvolu za sanaciju nadstrešnice, navodeći da nije u nadležnosti Zavoda da izdaje mišljenja i uslove koji se odnose na osiguranje konstrukcione bezbednosti objekta.

„Zavod je 21. oktobra 2021. godine, izdao konzervatorske uslove u kojima je preciziran spisak neophodnih konzervatorskih uslova i mera koje treba izvesti u pogledu očuvanja estetskih i kulturno-istorijskih vrednosti objekta i njegovih delova. Između ostalog, precizirano je da nadstrešnicu iznad glavnog ulaza treba sanirati. Postojeće limom pokriveni delove u zoni vetrobrana treba zameniti staklom. Znatno oštećenu oblogu podgleda nadstrešnice od mozaičkih pločica treba zameniti novom od istog ili novog materijala koji će obradom i koloritom slediti prvobitno likovno rešenje“, saopštio je Zavod za zaštitu spomenika.

Saopšteno je i da Zavod „daje saglasnost isključivo na arhitektonski deo projekta i ne vrši takozvanu tehničku kontrolu projekta za građevinsku dozvolu“, te da su „za građevinske i statičke procene nadležni bili statičari, građevinski inženjeri i druge tehničke struke“.

 

Stanica otvorena bez upotrebne dozvole, sami garantovali za svoj rad

 

 

Prema Zakonu o planiranju i izgradnji, železnička stanica u Novom Sadu morala je da dobije upotrebnu dozvolu. Tom dozvolom se dokazuje da je objekat izveden u skladu sa projektnom dokumentacijom, da su svi radovi izvedeni kvalitetno i prema građevinskim standardima, te da je je objekat spreman za korišćenje.

Takođe, u procesu izdavanja upotrebne dozvole, ne može da učestvuje lice koje je učestvovalo u procesu izgradnje, to jest odgovorni projektant, saradnici na projektu, odgovorni izvođač radova i nadzorni organ, već proces mora da vodi treće lice.

Železnička stanica u Novom Sadu, međutim, nije imala upotrebnu dozvolu, niti su Infrastrukture železnice Srbije, kao investitor radova, podnele zahtev za njeno izdavanje.

Prema istraživanju Insajdera, umesto upotrebne dozvole ili bar privremene upotrebne dozvole koje su jedina garancija da je objekat bezbedan, zgrada železničke stanice u Novom Sadu otvorena je svečano uz jedan papir, koji su potpisali predstavnici izvođača, investitora i stručnog nadzora. To praktično znači da su sami garantovali za svoj rad.

Specijalista za statiku i profesor Arhitektonskog fakulteta u penziji, Mihajlo Samardžić, izjavio je za Novu da je odgovornost za to što je železnička stanica bila korišćena bez upotrebne dozvole na investitoru. Dodaje da onaj ko je naredio da se stanica svečano otvori bez tehničkog prijema snosi punu odgovornost.

 

Ko je bio zadužen za šta?

 

 

  • InvestitorInfrastruktura Železnice Srbije A.D. U građevinskoj dozvoli se navodi da se investitor obavezuje da obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova. Za vršioca dužnosti direktora 7. maja ove godine imenovana je Jelena Tanasković, bivša ministarka poljoprivrede.
  • Projektant – Projekat rekonstrukcije Železničke stanice Novi Sad uradio je Saobraćajni institut CIP. Potpisnik Projekta arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade, kao odgovorni projektant, je arhitekta Branislava Lazović. Ona je potpisnik još četiri projekta na modernizaciji pruge ka Mađarskoj. Mediji su objavili da je od januara ove godine Lazović dobila posao u firmi za nadzor ovog projekta – Project biro Utiber, koja je bila zadužena za nadzor.
  • Izvođač radova – Kineski konzorcijum CRIC &CCCC (China Railway International Co.Ltd i China Communications Construction Company Ltd). Ovaj konzorcijum bio je generalni izvođač radova za inženjering, nabavku i izgradnju na deonici pruge Beograd – Stara Pazova, odgovoran za projektovanje i izgradnju pruge. Izvođenje radova na čitavom projektu, uključujući i rekonstrukciju stanične zgrade u Novom Sadu, povereno je ovom kineskom konzorcijumu. Ugovor koji su za ovaj posao potpisale srpske vlasti sa kineskim partnerima nije javno dostupan. Ministarstvo saobraćaja je u januaru 2024. na zahtev novinara novosadskog portala 021 odgovorilo da kineski partneri ne žele da se objave detalji ugovora.
  • Stručni nadzor – Dodeljen je grupi ponuđača koju čini šest firmi. Prema pisanju Radio Slobodne Evrope, nosilac posla je Project biro Utiber iz Novog Sada, što se navodi u Odluci o dodeli ugovora iz 2022. godine. Krajnji vlasnik pomenute firme je mađarska firma UTIBER Kft. Pored nosioca posla, u grupi ponuđača angažovani su AG Institut iz Novog Sada, SDC Profesional Beograd, Slaviša Ilić, preduzetnik iz Beograda, EGIS doo iz Beograda, kao i dve mađarske firme – Vikoti KFT i Utiber road investments LTD. Prema dostupnoj dokumentaciji, pisao je RSE, nejasno je koja je firma iz grupe ponuđača obavljala nadzor nad rekonstrukcijom zgrade Železničke stanice. Insajder, međutim, piše da je za nadzor bio zadužen francuski Ežis, a ne mađarski Utiber. Iz javno dostupne dokumentacije, prema pisanju Insajdera, može da se vidi da je srpska ćerka firma mađarskog Utibera bila nosilac celog posla. Utiber i Ežis su bile dužne da obezbede tim lidera. U jednom od dokumenata, piše Insajder, navodi se da je nadzorni organ za infrastrukturne objekte u službenim mestima broj jedan bila firma Ežis. Navodi se i da je Ežis, osim što je bila zadužena za nadzor na stanici, bila dužna da obezbedi inženjera supervizora za arhitekturu.

 

Pitanja bez odgovora

 

 

Inženjer geologije Zoran Đajić, koji je do marta 2023. godine radio na rekonstrukciji zgrade železničke stanice u Novom Sadu, odmah nakon nesreće rekao je da su na nadstešnici izvođeni radovi, te da na dopise koje je slao na brojne adrese da ploče sa pročelja zagrade moraju da se skinu i da se mora videti šta je iza njih, niko nije odgovorio.

U otvorenom pismu koje je uputio Infrastrukturi železnice Srbije, kineskom konzorcijumu CRIC&CCCC, firmi Project Biro Utiber doo i Republičkom javnom tužilaštvu, Đajić postavlja sledeća pitanja:

  • Ko je izvodio radove na izradi izolacije krova zgrade železničke stanice u Novom Sadu?
  • Ko je nadzirao te izvođače i ko im je dao nalog da sklone betonske kocke i metalnu konstrukciju koja je imala ulogu osiguranja zatega o koje je bila okačena nadstrešnica na južnoj fasadi zgrade?
  • Ko je bio zadužen da demontira mermerne ploče zupčastog pročelja krova zgrade koje su sklone padu i ko je dozvolio izvođaču da te ploče ostavi na fasadi i da ih samo prefarba?
  • Ko je projektovao dodatno opterećenje nadstrešnice ugradnjom metalnih profila i stakla, ko je vršio statički proračun i nosivost postojećih zatega, ko je kontrolisao vezu zatega na krovu nakon odstranjivanja betonskih kocki i metalne konstrukcije?
  • Ko je, nakon urušavanja nadstrešnice, isekao zatege i uklonio delove koji su kroz zupčasti deo pročelja zgrade izlazili na krov i tu bili usidreni kako bi držali nadstrešnicu u ravnoteži sa tankim testerastim krovom iznad vestibila zgrade železničke stanice Novi Sad?
  • Kome je povereno ispitivanje ostataka zatega i delova nadstrešnice radi utvrđivanja uzroka njenog urušavanja?
Povezan sadržaj

Naslovna fotografija: FoNet