Kada je pre nekoliko dana predsednik Vlade i lider naprednjaka Aleksandar Vučić posetio Suboticu, on je najavio da će radovi na pruzi od Novog Sada do granice sa Mađarskom početi do kraja godine. Istovremeno, Vučić je rekao da su radovi na deonici od Stare Pazove do Novog Sada već počeli.
Premijer Vučić je, inače, već nekoliko puta najavljivao da će radovi na pruzi Beograd – Budimpešta, gde se i nalazi pomenuta deonica, krenuti pre kraja prošle godine. Budući da u doba predizborne kampanje ništa ne počinje bez prisustva medija, a često i velikog broja građana, bilo bi pravo iznenađenje da je početak radova na pruzi prošao potpuno nezapaženo.
Zato je ekipa Istinomera krenula vozom iz Beograda do Novog Sada. Na celom putu, uključujući i deonicu od Stare Pazove do Novog Sada, nismo videli nikakve radove. Radnika je bilo jedino na Žeželjevom mostu na ulasku u grad, ali to je odvojen projekat koji nema veze sa rekonstrukcijom pruge.
Razgovarali smo i sa nekoliko zaposlenih u Železnicama, koji nisu hteli pred kamere, ali su nam potvrdili ono što smo i sami videli – da radova nema.
A od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dobili smo zvaničan odgovor da prva faza radova kreće na jesen.
“Glavni projekat rekonstrukcije i izgradnje uradio je Saobraćajni institut CIP krajem marta i sada se sprovodi postupak njegove realizacije. Početak prve faze planira se za oktobar 2016. godine, a druge faze za početak 2017. godine”, stoji u odgovoru ministarstva.
Budući da radova na ovom delu pruge nema ni u naznakama i da to u ovom trenutku nije ni bilo planirano, što su nam potvrdili u resornom ministarstvu, izjava premijera Aleksandra Vučića dobija ocenu “kratke noge“.
Inače, rekonstrukcija pruge od Beograda do Budimpešte predviđena je kao zajednički projekat Srbije, Mađarske i Kine.
U decembru 2014. godine na samitu Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope u Beogradu je potpisan Memorandum o razumevanju o modernizaciji pruge između tri zemlje.
U međuvremenu su premijer Vučić i resorna ministarka Zorana Mihajlović u nekoliko navrata najavljivali da će radovi početi do kraja 2015. godine,
o čemu je Istinomer već pisao.
Međutim, krajem decembra prošle godine u Novom Sadu je samo predstavljen projekat modernizacije pruge, uz maketu voza.
Ministarka Mihajlović je zatim sredinom januara pomerila rok i najavila da će radovi na terenu početi “u drugoj polovini 2016. godine“.
Međutim, premijer Vučić se sada, ipak, hvali kako nama dobro ide, za razliku od Mađara.
Tanjug, 13.4.2016. godine
“Da znate to što se nas tiče ide dobro. Sa mađarske strane oni moraju da ubrzaju svoje i to će biti jedna od tema tet-a-tet razgovora sa Viktorom (Orbanom, premijerom Mađarske)“, rekao je Vučić.
Inače, planirano je da se pruga kroz Srbiju gradi i rekonstruiše u tri deonice - na delu Stara Pazova - Novi Sad, iz ruskog kredita za železnice. Na samitu u Kini u novembru 2015. godine potpisan je Okvirni sporazum o modernizaciji za druge dve deonice - od Beograda do Stare Pazove i od Novog Sada do Subotice.
Međutim, ugovora o kreditu još nema, tako da se još ne zna ni kako će se tačno finansirati ti radovi, niti kolika će biti cena tog posla.
Premijer Vučić je u decembru najavio da će radovi biti završeni 2018. godine, do kada bi trebalo rekonstruisati postojeći i izgraditi još jedan kolosek. Najavljeno je i da će vozovi do Budimpešte stizati za manje od tri sata, umesto sadašnjih osam. Sada se po redu vožnje od Beograda do Novog Sada putuje sat i 35 minuta. Međutim, mi smo u oba smera putovali po 20 minuta duže.