U Kini potpisujemo ugovor za prugu od Novog Sada do Subotice
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture o ugovorima za rekonstrukciju pruge. (RTS, 11. 5. 2017. godine)
2. 6. 2017.
Akter: Zorana Mihajlović
“Srbija će u Kini potpisati dva sporazuma i jedan ugovor, koji je jako važan, ako govorimo iz oblasti infrastrukture, vredni 3.2 milijarde evra. Govorimo o ugovoru, praktično modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta, ona deonica koja ide od Novog Sada ka Subotici, vrednosti 700 miliona dolara i govorimo o dva sporazuma, onome o čemu smo dugi niz godina govorili, a to je praktično Koridor 11 i dalje nastavak od Preljine do Požege i od Požege do Boljara.“
Svega nekoliko dana pred put srpske delegacije na čelu sa tada premijerom Aleksandrom Vučićem na samit u Kini, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastukture Zorana Mihajlović govorila je na RTS-u o planovima za saradnju sa kineskim partnerima. Nabrojala je koji će sve ugovori i sporazumi biti potpisani tokom ove posete, a na spisku se našao i ugovor o rekonstrukciji dela pruge Beograd-Budimpešta, od Novog Sada do granice sa Mađarskom, vredan, kako je rekla, 700 miliona dolara.
Resorna ministarka u Kini potpisuje potpisuje memorandume o saradnji / Foto: Fonet/Ministarstvo građevinarstva
Rekonstrukcija pruge Beograd-Budimpešta najavljuje se već godinama, ali se rokovi iznova i iznova probijaju i pomeraju, o čemu Istinomer konstantno piše ovde, ovde i ovde.
Međutim, ovoga puta kao da je sve delovalo izvesno. Obećanje je dato ne mesecima unapred, već uoči samog samita, kada obe strane sigurno znaju šta će potpisati (ugovori su unapred sastavljeni). Neko bi pomislio da je takvo obećanje gotovo nemoguće ne ispuniti.
Ipak, dogodilo se nemoguće. U Kini je potpisan samo ugovor o kreditu za jednu deonicu od Beograda do Stare Pazove, ali ne i za onu od Novog Sada do granice sa Mađarskom o kojoj je govorila Mihajlović, zbog čega njeno obećanje dobija ocenu “neispunjeno”.
Po povratku srpske delegacije u Srbiju, pitali smo resorno ministarstvo koji su sve sporazumi potpisani. Dobili smo spisak od četiri stavke (dva memoranduma, jedan aneks ugovora i jedan ugovor o kreditu za deonicu pruge Beograd-Stara Pazova), na kome nije bilo obećanog ugovora od 700 miliona dolara.
Ista pitanja poslali smo i Infrastrukturama železnice, gde smo takođe saznali da za najdužu deonicu pruge od Novog Sada do Subotice ugovora nema i da nije potpisan u Kini. Dakle, postoji plan da i tu deonicu grade Kinezi, iz kredita Eksim banke – memorandum o razumevanju potpisan je prošle godine, ali još nema komercijalnog niti ugovora o kreditu.
Podsećamo, prvo je najavljivano da će ugovor za rekonstrukciju dve deonice pruge kroz Srbiju (treću grade Rusi iz ruskog kredita za železnice) biti potpisan tokom posete kineskog predsednika Srbiji u leto 2016, što se nije dogodilo. Nekoliko meseci kasnije, u novembru 2016. u Rigi je potpisan komercijalni ugovor samo za jednu deonicu (Beograd-Stara Pazova). Na majskom samitu u Kini sada je potpisan i ugovor o kreditu za tu deonicu, dok se još čeka na bilo kakav ugovor za treću deonicu.
Ako se pita Aleksandar Vučić, sada već predsednik Srbije, izgradnja pruge je počela, i to dva puta, u dve predizborne kampanje, iako radova još nema!
Na poslednjoj konferenciji za štampu sa mesta premijera Vučić je sumirao postignute rezultate i posebno se osvrnuo na izgradnju pruge Beograd-Budimpešta. Obećao je da će sve – a ništa još nije ni počelo – biti gotovo do kraja 2019. godine.
Podsećamo da je krajem 2015, prilikom predstavljanja projekta rekonstrukcije u Novom Sadu, kada je simbolično postavljen prvi (za sada i jedini!) prag, Vučić rekao da će sve biti gotovo 2018. Čak je naglasio da je dao javno obećanje, te da zbog toga sve zaista mora biti završeno u tom roku.
A kada će sve biti završeno?
Pruga Beograd-Budimpešta kroz Srbiju ima tri deonice: Beograd-Stara Pazova (34.5 km), Stara Pazova-Novi Sad (43 km) i Novi Sad-granica sa Mađarskom (107,4 km). Za prve dve deonice postoje ugovori, kao i sredstva iz kredita Eksim banke, odnosno takozvanog ruskog kredita za železnice. Za treći i najduži deo pruge ugovora nema, zbog čega ne možemo ni da pretpostavimo kada će sve biti gotovo.
Šta je do sada poznato:
1. Radovi na deonici Beograd – Stara Pazova, prema informacijama dobijenim od Infrastrukture železnice, trebalo bi da počnu krajem 2017. godine. Ugovorom je predviđeno da radovi traju tri godine. To znači da bi – uz poštovanje rokova – ta deonica mogla da bude završena krajem 2020.
2. Radovi na deonici Stara Pazova – Novi Sad trebalo bi da počnu na leto 2017, navode u Infrastrukturama železnice. Prema ranijem odgovoru ove kompanije, radovi bi trebalo da traju četiri godine i četiri meseca. To znači da bi trebalo da budu završeni na jesen 2021.
3. Ne zna se kada će početi radovi na poslednjoj deonici od Novog Sada do granice sa Mađarskom, jer za tu deonicu još nije potpisan nikakav ugovor.
Dakle, već sada je jasno da su obećanja o završetku svih radova do kraja 2019. više nego optimistična. Samo se glavni izvor optimizma preselio iz Nemanjine 11 na Andrićev venac.
Naslovna fotografija: Fonet/Ministarstvo građevinarstva