Za 10 dana objavljujemo medijsku strategiju
Ministar kulture i informisanja o Nacrtu Medijske strategije. (Tanjug, 29. 3. 2018.)
16. 4. 2018.
Akter: Vladan Vukosavljević
“Ministarstvo kulture i informisanja završilo je Nacrt medijske strategije za narednih pet godina, radna grupa je tekst potpisala, a kroz sedam do deset dana počeće i (javna) rasprava predviđena procedurom.“
Odgovarajući na poslanička pitanja u Narodnoj Skupštini, krajem marta, ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević rekao je da je Nacrt nove medijske strategije završen i da će za sedam do deset dana početi i javna rasprava o ovom dokumentu.
Već sledećeg dana Vukosavljević je, međutim, pomerio rok koji je sam zadao, pa je svom ministarstvu dao još koji dan više za objavljivanje ovog dokumenta.
Tanjug, 30. mart 2018.
„Javna rasprava o medijskoj strategiji trebalo bi da počne za deset do 15 dana, ona će biti predstavljena u svim većim centrima u Srbiji.“
Međutim, već smo na polovini aprila, a Nacrt medijske strategije još nije ugledao svetlost dana. Prošlo je, dakle, više od 10 i od 15 dana od obećanja, a javnost još nije upoznata sa tekstom strategije, zbog čega ministar kulture i informisanja za ovo obećanje dobija ocenu “neispunjeno“.
Inače, nije stvar samo u danima, već u mesecima, pa i godinama, budući da je Vukosavljević u više navrata pomerao i probijao rokove za donošenje nove medijske strategije. Podsetimo, još u septembru 2016. obećao je da će se to ministarstvo “truditi da u narednih šest meseci donese novu medijsku strategiju”, da bi zatim u martu 2017. izjavio da će strategija biti gotova do sredine juna. Onda je u septembru iste godine obećao da će strategija biti usvojena do kraja godine, a javnosti biti predstavljena početkom decembra.
Međutim, kada je došao decembar, rok je, kao po običaju pomeren, pa je resorni ministar krajem 2017. obećao da će tekst biti gotov do kraja januara 2018, a onda je 10. januara “otkrio” da je strategija “završena 90 odsto”. Tada je istakao da očekuje da taj dokument bude gotov “do kraja januara ili najkasnije u prvih nekoliko dana februara”, što se, očigledno, nije dogodilo.
Početkom februara izjavio je da je da je strategija “praktično završena” i da je “ostalo samo da se urade tehničke finese”.
Konstantno pomeranje rokova nije, međutim, jedini problem. Naime, donošenje pomenutog dokumenta koji bi trebalo da uredi funkcionisanje medija u Srbiji izazvalo je oštre reakacije u stručnoj javnosti. U oktobru 2017, Radnu grupu za izradu medijske strategije redom su napustila glavna novinarska udruženja.
Prvo je to uradila Ljiljana Smajlović „u znak ličnog protesta zbog imenovanja novog državnog sekretara za informisanje Aleksandra Gajovića“, zatim Dalila Ljubičić iz Asocijacije medija, nakon što je u svom izveštaju o radu Radne grupe konstatovala „da Radna grupa, do isteka roka za izradu Radne verzije Strategije, nije završila ni analizu stanja javnog informisanja u Srbiji“), a potom je Radnu grupu napustilo i Udruženje novinara Srbije.
Nakon UNS-a, iz Radne grupe je 20. oktobra izašao i Nedim Sejdinović, predstavnik Koalicije novinarskih i medijskih udruženja (NUNS, NDNV, ANEM, Lokal pres i Asocijacije onlajn medija), da bi napokon grupu napustio i nezavisni ekspert Dejan Nikolić.
Koalicija novinarskih i medisjkih udruženja ocenila je da je “neprihvatljivo” da se dokument, koji bi u značajnoj meri trebalo da odredi sudbinu novinara, medija i medijskih sloboda u narednih pet godina, pa i duže, “suprotno demokratskoj proceduri, donosi bez jasne metodologije, široke participativnosti, ali i bez predstavnika reprezentativnih novinarskih i medijskih udruženja”.
Sa druge strane, najnovija najava objavljivanja teksta strategije stigla je 13. aprila, kada je Vukosavljević rekao “da očekuje početak javne rasprave“, ali ovoga puta ne preizirajući kada.
Foto: Istinomer/Zoran Drekalović