Novogodišnja čestitka iz Obrenovca
Svečanom akademijom, organizovanoj u fiskulturnoj sali Osnovne škole „Jefimija“, Obrenovac je 20. decembra obeležio dan opštine. Tim povodom dodeljene su zahvalnice za herojsko delo pojedincima koji su pomogli u spasavanju života i imovine Obrenovčana za vreme majskih poplava. Pored 195 pojedinaca koje su predložili građani Obrenovca, zahvalnice su uručene i ministru unutrašnjih poslova Nebojši Stefanoviću, jedinicama Žandarmerije i Vojske Srbije. Ministar Stefanović je naglasio da to ne doživljava samo kao lično priznanje, već kao nagradu svim pripadnicima MUP-a ističući da su na spasavanju ljudi u Obrenovcu radili, rame uz rame, pripadnici policije i vojske, spasioci, dobrovoljci, strani timovi i ronioci.
„Svi ljudi iz Obrenovca koji su odlučili da nastave svoj život ovde, koji su odlučili da život u Obrenovcu pobedi, su pravi heroji.“
Kurir, 20.12.2014. godine
Gradonačelnik Beograda Siniša Mali nije bio prisutan. Ali, njemu su dva dana ranije u Domu Garde na „Topčideru“ ministar odbrane Bratislav Gašić i načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković uručili vojnu spomen-medalju za izuzetan doprinos sistemu odbrane Republike Srbije. Obraćajući se prisutnima, u ime nagrađenih van sistema odbrane, Siniša Mali je rekao da je bila velika čast i zadovoljstvo sarađivati sa pripadnicima sistema odbrane i tokom majskih poplava, ali i tokom vojne parade.
Nadomak nove 2015. godine, više od sedam meseci nakon poplava, građani i građanke Obrenovca i dalje su bez odgovora na pitanja kako je i čijom krivicom izgubljeno, po zvaničnim podacima, 17 ljudskih života, a njihov grad potopljen. Državni organi i institucije ne daju ni objašnjenje, a još manje odgovor na ova pitanja, kao da se to tiče odgovornosti samo i jedino Obrenovčana i nikog više. Kako je u Srbiji za samo osam godina nakon razdvajanja od Crne Gore sistem osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja građana “ispao iz funkcije”? Kako smo došli u situaciju da predsednik Vlade na vanrednoj sednici, nakon proglašenja vanredne situacije u celoj državi, kaže:“Nemamo više žandarmerije, nemamo više vojnika slobodnih (…) da nije momaka sa DIFa, da nije dobrovoljaca, da nije ronilaca, žrtve bi bile upetostručene, rekao bih, u Obrenovcu, a nisu male”? Zašto je, bez sumnje, najveća evakuacija u mirnodopsko vreme u istoriji Srbije, evakuacija Obrenovca, sprovedena bez plana, u krajnje haotičnim okolnostima i sa izraženim nedostatkom tehničke opremljenosti? Zašto Obrenovac, na samo 30 kilometara od glavnog grada, ne da nije odbranjen već, za razliku od na primer Šapca, nije ni branjen? Kako se dogodilo da se Ustavom garantovana lična bezbednost i bezbednost imovine građana, pretvorila skoro u mrtvo slovo na papiru?
Prisećajući se poplave u Obrenovcu iz 1981. godine, general-major u penziji, Miroslav Lazović kaže:
“I tada je taj deo bio poplavljen, ne u ovoj meri kao sada, nešto nižoj, ali Sava nije probila nasipe. Ali tada je inženjerijska brigada (u Obrenovcu) sa drugim raketnim divizionom koji je tu živeo i radio, brojila sigurno preko 500 ljudi, koji su mogli u roku od jednog sata da reaguju. Sad vi nemate jedinicu koja može da reaguje u jednom satu.”
RTV, 8. 7. 2014. godine
Prema njegovim rečima, vojska je 1981. koristila helikoptere MI-17, koji u jednom naletu mogu da prime i do šesnaestoro ljudi, a ovoga puta za tu namenu upotrebljena je daleko manja “gazela”.
“Nabavka nove tehnologije košta, ali se vremenom isplati. Da smo spasili pet, šest života više, ne bismo danas govorili. Ipak, mnogo je mrtvih. Broj ne samo da opominje, nego treba dati objašnjenje zašto. (…) U kritičnim momentima odlučuje hladna glava, ne vruće srce, nego hladna glava. A da bi “hladna glava” mogla nešto da odradi, mora da ima mnogo znanja, iskustva. U ovom momentu je zakazalo i znanje i iskustvo. Sve posle toga kad se nešto dogodi su samo sprečavanja gorih posledica, ali ti ne možeš umanjiti već postojeće. Nego spasavaš što se spasiti da. Pa smo išli na ljudske živote kao primarni segment. A da smo imali malo više znanja i malo više iskustva, i da smo malo više pratili događaje, verujem da se ovo moglo umanjiti. Ne bi se moglo možda sprečiti, ali bi se moglo umanjiti. Posledice su enormne.”
RTV, 8. 7. 2014. godine
Činjenica jeste da je Vojska Srbije, u skladu sa zakonskim ovlašćenjima, postojećim resursima i raspoloživim kapacitetima, dala svoj maksimum tokom majskih poplava, kao i u sanaciji nakon njih. Ali je i nepobitna činjenica da bi najveličanstvenija i ekonomski najisplativija „vojna parada“ bila da je država odbranila Obrenovac od poplave i potapanja.
Ministar Gašić, međutim, smatra da je sasvim dovoljno da samo prozove, bez konkretnih objašnjenja, “mnoge koji žale” što Vojska Srbije neće biti do 2016. godine pretvorena/prevedena u civilnu odbranu:
Ono što većina građana Srbije ne zna, a trebalo bi, jeste da je nakon donošenja odluke o ukidanju obaveze služenja vojnog roka (Zakon o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi, „Sl. glasnik RS“, br. 88/2009, i Zakon o civilnoj službi „Sl. glasnik RS“, br. 88/2009) i profesionalizaciji Vojske Srbije, kao i njene reforme, novouspostavljenom zakonskom regulativom celokupna “oblast vanrednih situacija” izuzeta iz Ministarstva odbrane i Vojske Srbije i prešla u ingerenciju Ministarstva unutrašnjih poslova, preciznije Sektora za vanredne situacije. U skladu sa postojećom zakonskom regulativom, Vojska Srbije ima tri misije, i tek na trećem mestu je “podrška civilnim vlastima u suprotstavljanju pretnjama bezbednosti.” A odnosi se, između ostalog, i na “pomoć civilnim vlastima u slučaju prirodnih nepogoda i tehničkih i tehnoloških i drugih nesreća.” (Strategija odbrane Republike Srbije, 2009., str. 14-15).
I pored definisanja značaja i uloge civilne odbrane i u Nacionalnoj strategiji odbrane, i u Zakonu o vanrednim situacijama (oba dokumenta usvojena 2009. godine, a na osnovu njih je dodatno menjan i Zakon o Vosjci Srbije), do danas u Srbiji nije uspostavljen sistem civilne odbrane. Istovremeno, ukinuta je obaveza služenja vojnog roka, a resursi vojske kako u ljudskom tako i u materijalno tehničkom smislu za brzo reagovanje u vanrednim situacijama drastično su smanjeni i zakonima ograničeni i svedeni samo na ispomoć u vanrednim situacijama.
Načelnik Sektora za vanredne situacije Predrag Marić, koji je na toj funkciji od 2007. godine, osim opravdanja “da su mu ruke vezane”, jer sistem civilne odbrane nije uspostavljen (ni u ljudstvu, ni u materijalno-tehničkim sredstvima), mogao bi, takođe, da odgovori građanima Srbije šta je on za sedam godina uradio da se taj sistem uspostavi i zašto nije uspostavljen. Prava istina je da je sistem zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, preuzet od Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, dodatno razgrađen, o čemu najbolje govori podatak da čak ni sistem obaveštavanja i uzbunjivanja ne funkcioniše ni blizu kao u trenutku primopredaje.
Usled toga, u jeku vanredne situacije za komandanta gradskog Štaba za vanredne situacije u Šapcu premijer postavlja načelnika Generalštaba generala Ljubišu Dikovića. Ali ta oblast nije precizno definisana zakonom. U Proceni integriteta u sektoru bezbednosti Srbije, koju je objavio Beogradski centar za bezbednosnu politiku, između ostalog se navodi:
Zato se nameće pitanje da li je Srbija trebalo da pre ukidanja obaveze služenja vojnog roka uspostavi precizno definisan sistem civilne odbrane? Odgovor smo, nažalost, dobili u majskim poplavama. O važećoj zakonskoj regulativi o vanrednim situacijama profesor Pravnog fakulteta Univerziteta Union Bogoljub Milosavljević za Istinomer kaže:
Čini se da će se, kako stvari stoje, potapanje Obrenovca i sve što se događalo za vreme vanredne situacije na kraju svesti na kolateralnu štetu, posledicu nedovoljne pravne uređenosti u oblasti vanrednih situacija. Zaštitnik građana Saša Janković smatra da je reč o dva koncepta sistema bezbednosti – državocentričnom i građaninocentričnom.
Odgovornost za potapanje Obrenovca i nemogućnost njegove odbrane leži, pre svega, na ljudima koji su od 2006. bili na vlasti. Ono što se tokom maja ove godine dešavalo, kako je rekao general-major Lazović “samo su sprečavanja gorih posledica”, bez realne mogućnosti da se umanji već postojeća šteta, već da se samo spasi što se spasiti da.
A kako smo došli u tu situaciju i ima li joj kraja ili ne, objašnjava Saša Janković:
Autorka je novinarka, građanka Obrenovca.